728 x 90

نظام ولایت فقیه رکورددار اعدام و جنایت

رژیم آخوندی رکوردار اعدام
رژیم آخوندی رکوردار اعدام

برای اولین بار در سال۲۰۰۲، «سازمان عفو بین‌الملل» و «همبستگی جهانی علیه مجازات اعدام» روز ۱۰اکتبر را «روز جهانی مبارزه با اعدام» اعلام کردند.

بیش از دو سوم کشورهای جهان (۱۴۵ کشور) تا اکنون مجازات اعدام را لغو یا در عمل متوقف کرده‌اند؛ اما ایران تحت حکومت خون‌ریز ولایت فقیه رکورددار کشورهایی است که با شکنجه و اعدام شهروندان برای حفظ بقای حاکمیت ننگین خود استفاده می‌کند.

ایران آخوندها؛ بالاترین رتبه در مجازات اعدام

طبق گزارش سالانه عفوبین‌الملل ایران آخوندزده هم‌چنان از نظر تعداد اعدام رتبه دوم و به نسبت جمعیت، رتبه اول اعدام را در جهان دارد‍!.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه وضعیت حقوق‌بشر در امور ایران در گزارش سالانه خود به دبیرکل ملل متحد اعلام کرد: «... دولت (ایران) هم‌چنان یکی از بالاترین نرخ‌های اجرای مجازات اعدام را در سطح جهانی حفظ می‌کند… گزارشهای سیستماتیک استفاده از شکنجه برای اخذ اعترافات اجباری در پرونده‌های مجازات اعدام و هم‌چنین اجرای نامتناسب مجازات اعدام علیه اقلیتها نیز نگران‌کننده است» (سایت اسناد سازمان ملل ـ ۲۷ژوئن ۲۰۲۱).

هر چند به‌دلیل اجرای مخفیانه اعدام‌ها، از اعدامهای صورت گرفته در زندانهای رژیم آخوندی آمار دقیقی در دست نیست ولی؛ بر اساس گزارش از خانواده زندانیان در زندانهای کشور از اکتبر سال۲۰۲۰ تا اکتبر ۲۰۲۱ دست‌کم ۳۱۴ اعدام در زندانهای مختلف ایران اجرا شده است. از میان اعدام شدگان اسامی ۱۳ زندانی سیاسی به چشم می‌خورد.

آمار اعدام‌های اجرا شده به این ترتیب است:

  • تعداد مردان اعدام شده به اتهام جرایم عادی ـ اجتماعی... : ۲۸۳نفر
  • تعداد زنان اعدام شده به اتهام جرایم اجتماعی: ۱۲نفر
  • تعداد کودک ـ مجرم اعدام شده: ۶ نفر
  • تعداد زندانیان سیاسی اعدام شده: ۱۳نفر

اعدام شقاوت‌بار زنان

یکی از زنان اعدام شده زهرا اسماعیلی است که علی‌رغم مخالفت بین‌المللی با اعدام وی توسط قوه قضاییه جلادان به اتهام قتل انتصابی در ۱۷سالگی در زندان رجایی‌شهر در تاریخ ۱۷فوریه۲۰۲۱ اعدام شد. وی به اتهام قتل همسرش که از مأموران آگاهی بود، به اعدام محکوم شده بود. زهرا اسماعیلی در محل اعدام در واکنش به اعدام ۱۶تن دیگر از زندانیان که همراه وی بودند، سکته کرد و جان سپرد، اما مأموران جنایتکارخامنه‌ای به‌طرز شقاوت‌باری، جسد بی‌جان وی را به‌دار کشیدند.

امید مرادی وکیل دادگستری در یک ویدئوی تصویری گفت: «۱۶ نفر مرد را قبل از زهرا و جلوی چشمانش دار زدند. زهرا قبل از این‌که پای چوبه‌دار برود سکته کرد و قلبش ایستاد و مرد. با این وجود جسد بی‌جانش را دار زدند». (دویچه وله- ۱ اسفند۹۹). .

عفو بین‌الملل، اعدام زنان؛ نفرت‌انگیز و ظالمانه

در آستانهٔ «روز جهانی مبارزه با مجازات اعدام» عفو بین‌الملل اعدام زنان را بار اضافی مجازات اعدام بر دوش زنان دانست و طی بیانیه‌یی آنرا «نفرت‌انگیز و ظالمانه» خواند.

عفو بین‌الملل در گزارش خود با اشاره به اعدام زینب سکانوند در ۱۷ سالگی نوشت «زینب به اتهام قتل شوهرش» بازداشت و با وجود این‌که در نوجوانی مرتکب جرم شده بود، در مهرماه سال۹۷ اعدام شد.

عفو بین‌الملل افزود: «رژیم ایران در شمار اندک کشورهایی است که در آن حکم اعدام برای نوجوانان، هم‌چنان صادر می‌شود. . رژیم ایران نیز در سال گذشته میلادی با ۲۴۶ حکم اعدام نیمی از اعدام‌های ثبت شده در جهان را به خود اختصاص داده است» (سایت عفو بین‌الملل ـ ۸ اکتبر۲۰۲۱).

۱۸ اعدام جنایتکارانه، در آستانه روی کار آمدن رئیسی

روزنامه الوطن بحرین۳۱ژانویه ۲۰۲۱ با اشاره به سرکوب مستمر رژیم برای خاموش کردن قیام مردم ایران نوشت: «از آغاز سال جاری و در یک سریال مستمر برای خاموش کردن صدای مخالفان روند اعدام در ایران متوقف نشده است. رژیم تهران در وحشت از اوجگیری اعتراضات مردمی به‌خاطر اختناق و فقر و کرونا، سرکوب و شکنجه را به‌عنوان یک خط مش برای ایجاد خوف و وحشت بکار می‌گیرد».

دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران۱۱مرداد۱۴۰۰طی اطلاعیه‌یی با عنوان «۱۸اعدام جنایتکارانه در ۱۱روز اول در آستانه روی کار آمدن رئیسی جلاد ۶۷»، اعلام کرد: «رژیم ضدبشری آخوندی در آستانه روی کار آمدن آخوند رئیسی جلاد، ... از ابتدا تیرماه با انتصاب رئیسی، جلاد ۶۷، به ریاست‌جمهوری و نصب اژه‌ای دژخیم، به‌عنوان رئیس قضاییه جلادان حداقل ۶۲زندانی اعدام را اعدام کرد که بسیار بیشتر از ماههای قبل از آن است».

عفوبین‌الملل۴ فوریه ۲۰۲۱ در توئیتر خود نوشت: «از اول دسامبر۲۰۲۰، مقامات ایران حداقل ۴۹نفر را اعدام کرده‌اند که یک‌سوم آنها بلوچ بوده‌اند. از ۱۹دسامبر ۲۰۲۰، حداقل ۱۹ بلوچ و یک عرب اهوازی اعدام شده‌اند».

رژیم آخوندی رتبه نخست اعدام در سال کرونا

عفو بین‌الملل در گزارش سالانه خود از اجرای اعدام در جهان طی سال۲۰۲۰میلادی (تا آوریل ۲۰۲۱) اعلام کرد که ایران با اجرای ۲۴۶ حکم اعدام، نیمی از کل موارد اعدام‌های ثبت‌شده طی سال میلادی گذشته را به خود اختصاص داد و در رتبه دوم جهان قرار گرفته است. ایران در رتبه اول اعدام زنان در جهان است. ایران با ۹مورد، بیشترین موارد اعدام زنان را داشته است» (سایت عفو بین‌الملل ـ ۲۱آوریل ۲۰۲۱).

آسوشیتدپرس ۲۱آوریل ۲۰۲۱ گزارش کرد: «سازمان عفو بین‌الملل به‌خصوص از اعدام نوجوانان، مخالفان سیاسی و روزنامه‌نگاران توسط ایران ابراز تأسف کرد. دسامبر گذشته، ایران روزنامه‌نگار مخالف روح‌الله زم را بدار آویخت، عفو بین‌الملل گفت، در پرونده دیگری، "نوید افکاری"کشتی‌گیر زندانی به اتهام حضور در اعتراضات به حکومت دینی ایران در سال۲۰۱۸، بدون اطلاع‌رسانی قبلی به خانواده یا وکیلش، با عجله به‌دار آویخته شد».

خبرگزاری آسوشیتدپرس به‌نقل از بیانیه عفو بین‌الملل در اول اردیبهشت۱۴۰۰ اعلام کرد: «ویروس کرونا باعث کند شدن دادرسیهای جنایی و اختلال در اعدامهای برنامه‌ریزی شده شد. به همین دلیل تعداد اعدامها در سراسر جهان به پایین‌ترین سطح در طول یک دهه گذشته کاهش یافت ولی [رژیم] ایران با داشتن حداقل ۲۴۶مورد مرگ در سال گذشته که بیش از نیمی از کل منطقه است، به‌عنوان بزرگترین جلاد در خاورمیانه باقی مانده است».

رژیم آخوندی تنها حکومت کودک‌کش جهان

عفو بین‌الملل در گزارش ۲۰۲۰-۲۰۲۱خود اعلام کرد: «ایران تنها کشوری در سال گذشته بود که افرادی را به‌خاطر جرم‌هایی که هنگام وقوع‌شان کمتر از ۱۸سال سن داشتند اعدام کرد... . عفو بین‌الملل در تمامی موارد و بدون استثنا، فارغ از ماهیت جرم یا شرایط ارتکاب آن، فارغ از مجرمیت، بی‌گناهی، یا سایر مشخصات متهم مخالف صدور و اجرای مجازات اعدام است» (تلگرام عفو بین‌الملل ـ ۲۱آوریل ۲۰۲۱).

سایت یورونیوز (فارسی) ۱۴ مرداد۱۴۰۰ به‌نقل از عفو بین‌الملل نوشت: «عفو بین‌الملل اعدام مخفیانه سجاد سنجری، کودک مجرم ایرانی را که در زمان ارتکاب جرم پانزده سال داشته، محکوم کرد».

«دیانا الطحاوی»، معاون بخش خاورمیانه در عفو بین‌الملل نوشت: «مجازات مرگ برای کسانی که در هنگام ارتکاب جرم زیر ۱۸سال دارند قطعاً در قانون بین‌الملل محکوم است و حمله بی‌رحمانه به حقوق کودکان به‌شمار می‌آید».

جاوید رحمان گزارشگر ویژه در امور ایران در گزارشی به سازمان ملل به‌طور گسترده موضوع اعدام کودکان مجرم را پوشش داد و گفت: «در ۳۰سال گذشته، بیش از ۷۰درصد از اعدام‌های کودکان مجرم در سراسر جهان در جمهوری اسلامی ایران انجام شده است» (سایت سازمان ملل ـ ۳۱مرداد ۱۴۰۰).

ایران، سرکوب بی‌وفقه مخالفان

هیومن رایتس واچ در سی و یکمین ویرایش گزارش جهانی خود، گزارش سالانه ۲۰۲۱، عملکرد حقوق‌بشری در بیش از ۱۰۰کشور را مورد بررسی قرار داد.

هیومن رایتس واچ در گزارش جهان [سالانه] ۲۰۲۱ در قسمت ایران، "سرکوب بی‌وقفه مخالفان" گفت: «مقامات ایران در طول سال۲۰۲۰ کنترل شدیدی روی فعالیت مسالمت‌آمیز اعمال کردند، و دهها مدافع حقوق‌بشر، وکیل، فعال، و اعضای اقلیت‌های قومی و مذهبی پس از محاکمه‌هایی غیرمنصفانه در حال گذراندن احکام زندان به‌خاطر مخالفت مسالمت‌آمیز هستند».

«همزمان با دست به گریبان شدن کشور با کنترل شیوع کووید۱۹، مقامات قضایی و امنیتی دهها مدافع حقوق‌بشر و زندانی سیاسی را از سیاست مرخصی از زندان با هدف کاهش جمعیت در زندانها مستثنی کرده‌اند» (سایت هیومن رایتس واچ -۱۳ ژانویه ۲۰۲۱).

ضرورت ارجاع پرونده رژیم به شورای امنیت ملل متحد

در شرایطی که در یک سال گذشته کشورها درگیر و متمرکز جنگ با ایپدمی کرونا برای نجات جان مردم خود بودند، مردم ایران تحت حاکمیت فاشسیم مذهبی، هم‌زمان مرگ‌با‌رترین سال را با ویروس کرونا و اعدامها پشت سر گذاشتند.

خانم مریم رجوی رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت در ۳مرداد ۱۴۰۰گفت:

خامنه‌ای بیهوده تصور می‌کند با افزایش اعدامها و تشدید سرکوب می‌تواند مانع بروز آتشفشان خشم مردم ایران شود. خیزش قهرمانانه مردم خوزستان و گسترش آن به شهرهای مختلف ایران به‌خوبی نشان داد که اعدام و سرکوب کارآیی خود را از دست داده است.
ملل متحد و کشورهای عضو را به محکوم کردن اعدام‌های جنایتکارانه در ایران و اقدام فوری برای نجات جان زندانیان زیر اعدام فرامی‌خوانم. پرونده نقض وخیم و سیستماتیک حقوق‌بشر در ایران باید به شورای امنیت ملل متحد ارجاع و سردمداران رژیم به‌خاطر چهار دهه جنایت علیه بشریت در برابر عدالت قرار گیرند»

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7097a360-3793-4db4-bc9a-ebf946d3f103"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات