728 x 90

نظام هم‌چون بیماری در معرض مرگ مغزی! - مروری بر روزنامه‌های حکومتی

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

در روزنامه‌های حکومتی سه‌شنبه آخرین روز پاییز، مطالب اقتصادی اجتماعی بیشترین سهم را دارند. از گرانیهای شب یلدا تا بحران بودجه و گیر کردن رژیم در موضوع حذف یا ابقای ارز ۴۲۰۰تومانی. شکاف در باند خامنه‌ای بر سر موضوع حذف پاسدار لاریجانی از نمایش انتخابات قبلی هم یکی از موضوعات مهم در روزنامه‌های باند مغلوب است که به استقبال جنگ گرگها در باند رقیب رفته‌اند. در مورد بحرانهای خارجی بحث برجام و مذاکرات وین بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. در روزنامه‌های باند خامنه‌ای دود و دم و کلی‌گویی است و در روزنامه‌های باند رقیب هشدارها در مورد ضرورت مذاکره و عقب‌نشینی از ادعاها ادامه دارد. در هر حال مسائل مربوط به انزوای رژیم در روزنامه‌های امروز وزن قابل توجهی دارند.

نظام هم‌چون بیماری در معرض مرگ مغزی!

در مجموع بی‌راه‌حلی و بی‌آیندگی نظام در بررسی مسائل اقتصادی اجتماعی محور اصلی قضایاست.

جهان صنعت نظریات اقتصاددان حکومتی، رنانی را انعکاس داده و به‌نقل از او از جمله نوشته است: اقتصاد و (نظام) ما مانند بیماری است که در وضعیت خطرناکی قرار دارد و با یک تصمیم کوچک این بیمار می‌تواند در معرض مرگ مغزی قرار گیرد. بیماری را در نظر بگیرید که بنا به تشخیص پزشک بیماری‌اش در مرحله پیشرفته ۹۵درصدی قرار دارد و امکان درمان آن وجود ندارد، در این حالت پزشک باید تلاش کند که امید و انرژی را به این بیمار تزریق کند و از بیان واقعیتها خودداری کند».

«طرح‌های مصیبت‌زا» هم عنوان مطلب آرمان است که به‌نقل از راغفر اقتصاددان حکومتی نوشته است: «دو برابر شدن یارانه‌ها یک اقدام کاملاً اشتباه است، چون یارانه‌ها قرار بوده که هدفمند شود. مادامی که یارانه هدفمند نشده، دو برابر شدن آن فقط موجب افزایش شدید تورم می‌شود که قربانیان اصلی آن طبقات محروم و ضعیف جامعه هستند».

ستاره صبح هم نظرات بهمن آرمان یک اقتصاددان حکومتی دیگر را در مورد مصوبه هیأت دولت در حمایت از بورس انعکاس داده که گفته است: «مصوبه هیأت دولت در رابطه با حمایت از بورس نشان‌دهنده عدم آگاهی لازم کسانی است که در این نشست حضور داشته‌اند. به همین دلیل نمی‌توان انتظاری داشت که با این تصمیم بورس از رکود خارج شود. پیش‌بینی من این است که در چند روز آینده بورس روند کاهش قیمت خواهد داشت». در ادامه هم ضمن تأکید بر بیسوادی وزیر اقتصاد دولت رئیسی گفته است: «در سال۲۰۱۹ بر پایه اطلاع فدراسیون بورس‌های اوراق بهادار، ایران با در نظر گرفتن نرخ برابری ۴۲۰۰تومانی تنها ۵میلیارد دلار منابع مالی تأمین کرده است، در حالی‌که در همان سال در بورس کره جنوبی این رقم ۵۲۳میلیارد دلار بود».

مزمن بودن و تعدد بحران‌ها

انزوای رژیم در عرصه رویارویی با مردم و نفرت مردم از رویکردهای نظام از یک‌سو و زوزه‌های رژیم از مقاومت مردم ایران و ضربات دریافتی از این مقاومت در عرصه بین‌المللی سوژه روزنامه‌های هر دو باند حاکم است.

همدلی واکنشهای تند اجتماعی به پیشنهاد زاکانی برای قبرستان گردی دانش‌آموزان را انعکاس داده و از جمله به‌نقل از یک مهرهٔ ریزشی باند خامنه‌ای نوشته: «دوست عزیزی برایم نوشته: بچه‌های مردم بیایند بهشت‌زهرا و فرزند ‎شهردار تهران برود ‎سوئیس؟».

آفتاب یزد در سرمقاله‌اش با عنوان «ایران و عبور از روزهای سخت» ضمن اشاره به شکست تمام راهبردهای نظام بر ضرورت غلط‌کردم‌گویی و عقب‌نشینی از مقابل مردم تأکید کرده و نوشته است: «مزمن بودن بحرانها و تعدد بحرانها نشان‌دهنده آن است که باید در سیاست‌گذاریهای کلان کشور تجدید نظر جدی به‌عمل آید و اصرار بر رویه فعلی جز تشدید بحرانهای موجود و تولد بحرانهای جدید و دلسردی مردم چیزی به همراه نخواهد داشت».

بالاخره کیهان هم سوزوگداز رژیم از ضربات دریافتی از مقاومت مردم ایران را انعکاس داده و نوشته همان‌طور که با افشای ماهیت فعالیت‌های هسته‌یی نظام عامل در لیست رفتن نظام شد پرونده حقوق‌بشر را هم با همان هدف یکسان ۱۶سال است برای فشار به نظام دنبال می‌کنند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/779b8c3d-8c1d-4289-a2b1-52ebeeb90ad8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات