728 x 90

نظام هم‌چنان تحت‌نظر شورای امنیت سازمان ملل می‌ماند - مروری بر روزنامه‌های حکومتی

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

در روزنامه‌های حکومتی سه‌شنبه ۲۳آذرماه، موضوع مذاکرات وین و بودجه ۱۴۰۱ که تا این نقطه مهم‌ترین بحث آن حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده بیشترین مطالب را به خود اختصاص داده است. البته تمرکز بیش از حد برای چندمین روز روی این دو موضوع بیشتر برای لاپوشانی اخبار اعتراضات سراسری معلمان است، که برخی روزنامه‌ها به آن اشاره کرده‌اند. از جمله اعتماد نوشته دیروز ۲۰۰ناحیه و شهر کشور صحنهٔ اعتراضات صنفی گسترده هزاران معلم بود. جالبه که روی کلمه صنفی تأکید کرده اما چند سطر پایین‌تر ناگزیر به شعارهای سیاسی معلمان از جمله «معلم زندانی آزاد باید گردد» اقرار کرده. این روزنامه گوشه‌هایی از بیانیه معلمان را انعکاس داده که تأکید کرده‌اند تا گرفتن حقشون به اعتراضات سراسری ادامه می‌دهند. بر اساس نوشتهٔ اعتماد بیانیه معلمین حملات نیروهای سرکوبگر در برخی نقاط به معلمان را محکوم کرده. از موضوع معلمان که بگذریم برخی روزنامه‌ها ۶روز بعد از حمله اوباش حکومتی به مادر شهید ستار بهشتی، این حرکت را محکوم کرده‌اند.

حوادث آبان را دیدیم، اکنون هم...

تمام فصول بودجه مورد توجه روزنامه‌های امروز قرار گرفته. از هشدار نسبت به گسترش اعتراضات تا غیرواقعی بودن ردیفهای بودجه و حذف حق محرومان در بودجه و دادن آن به نهادهای حکومتی.

«کابوسی به نام یارانه نقدی» عنوان مطلب همدلی است که با اشاره به حذف ارز۴۲۰۰ تومانی و این‌که حتی اگر قول پرداخت یارانه ۱۰۰هزار تومانی را هم اجرا کنید چطور می‌توانید جلوی تورم افسار گسیخته را بگیرید. این روزنامه با یادآوری قیام آبان نوشته است «حذف یارانه کالاهای اساسی می‌تواند موج گرانی ایجاد کند؛ در ماجرای بنزین وقتی شنیدند قرار است بنزین گران شود و در ازای آن یارانه معیشت پرداخت شود واکنش جامعه را در حوادث آبان دیدیم. اکنون هم یارانه نقدی... در درونش برای مردم چیزی جز ضرر و خسارت به همراه» ندارد.

آش بودجه ۱۴۰۱ دست پخت رئیسی و میرکاظمی به قدری شور است که روزنامه‌های متحد و هم‌سو با رئیسی هم صدایشان در آمده است.

رسالت در سر مقاله‌اش خطاب به رئیسی نوشته: «پیش‌بینی درآمدها درست صورت نگرفته است. برآورد هزینه‌ها هم به‌دلیل عدم دقت در پیش‌بینی‌ها از دقت کافی برخوردار نیست». در ادامه هم یک فقره لاپوشانی درآمدی نفتی دولت را رو کرده و نوشته است: «اثری از فروش روزانه دو میلیون بشکه نفت خام در داخل که سه برابر همین پیش‌بینی درآمد نفت است، در میان تبصره‌ها و بندها و جزءهاو جداول بودجه وجود ندارد». شایان ذکر است که در بودجه هیچ‌یک از دولتهای رژیم آخوندی این درآمد وارد نشده و از اول این پول گم شده فروش دومیلیون بشکه نفت در داخل، از موضوعات دعوای باندی بوده است.

اما در مورد بودجه، فرهیختگان روزنامه دیگر باند خامنه‌ای با عنوان: «ارز دولتی و سه غفلت راهبردی در بودجه ۱۴۰۱» نسبت به پیآمد حذف ارز۴۲۰۰ تومانی هشدار داده و نوشته است: «اتفاقاً این یک «غفلت راهبردی» است که بی‌توجهی به آن می‌تواند آثار سویی بر نرخ ارز آزاد، ثبات اقتصاد کلان و معیشت مردم داشته باشد. آن‌گونه که چنین غفلتی در آبان۱۳۹۸ نیز رخ داد و عنان بازار ارز را از دست سیاست‌گذار پولی خارج کرد».

نظام هم‌چنان تحت‌نظر شورای امنیت سازمان ملل می‌ماند

از ابراز خوش‌بینیهای نمایندگان روسیه در روزنامه‌های حکومتی که بگذریم چشم‌انداز تاریک و مبهم نتیجهٔ مذاکرات وین مضمون مشترک اغلب مطالب روزنامه هاست.

«گرگ و میش وین» عنوان مطلب جهان صنعت است که به‌نقل محبعلی مهرهٔ پیشین وزارت‌خارجهٔ رژیم نوشته است: «طبیعتاً باید توافق صورت بگیرد. ایران هم‌چنان تحت‌نظر شورای امنیت‌ سازمان ملل متحد است و برجام در سال۲۰۲۳ خاتمه می‌یابد و قطعنامه ۲۲۳۱ ناظر بر اجرای برجام است. یعنی در ۲۰۲۳ و ۲۰۲۵ پرونده ایران دوباره مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، بنابراین موضوع هیچ‌وقت خاتمه نخواهد یافت مگر آن که به یک توافق منجر شود». این کارشناس حکومتی در ادامه گفته است نظام: «باید بین ادامه برنامه هسته‌یی و توسعه اقتصادی و رفاه مردم یکی را انتخاب کند. تجربه دولت روحانی نشان داد که این سیاست، شکست‌خورده و چرخ سانترفیوژها و چرخ اقتصاد با هم نمی‌چرخد».

«توافق برای توافق» عنوان سرمقاله ابتکار است که با اشاره به اظهارات ضدونقیض در مورد قفل بودن روند مذاکرات نوشته است: «مشکل، حجم و شکل توافقی است که بتواند برای همه طرف‌ها قابل فروش به افکار عمومی خود باشد».

«مذاکرات وین به کدام سمت می‌رود؟» عنوان یکی از مقالات آرمان در این مورد است که از جمله نوشته: «به نظر می‌رسد توافق کلان شکل نخواهد گرفت و بار دیگر طرفین در خصوص توافق کم در برابر کم پیش خواهند رفت، زیرا مسیر بسیار دشوار است».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1db10739-1ce6-447b-8138-e2cf91c6656d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات