728 x 90

نشست اضطراری شورای امنیت برای بررسی تنش میان انگلستان و روسیه بر سر گاز اعصاب

شورای امنیت ملل متحد.jpg
شورای امنیت ملل متحد.jpg

به دنبال اخراج 23تن از دیپلوماتهای روسیه از لندن در واکنش به سوءقصد به جان یک جاسوس دوجانبه پیشین روس و دخترش در انگلستان، شورای امنیت سازمان ملل‌متحد نشستی برای بررسی این موضوع برگزار خواهند کرد.

خبرگزاری رویتر به‌نقل از وزارت‌خارجه انگلستان و مقامهای سازمان ملل، لندن درخواست برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت را مطرح کرده تا اعضای آن شورا در جریان آخرین تحولات قرار بگیرند.

لندن تا پایان نیمه‌شب سه‌شنبه به مسکو فرصت داده بود تا در مورد عامل عصبی ساخت روسیه که کاربرد نظامی دارد و از آن برای مسموم کردن «سرگیی اسکریپال» و «یولیا» دختر او در انگلستان استفاده شده، توضیح دهد.

سرگیی لاوروف وزیر خارجه روسیه در واکنش به این درخواست انگلستان روز گذشته گفت کشورش برای همکاری باید به نمونه‌های گاز اعصاب مورد استفاده، که او آن را نقض معاهده منع تسلحیات شیمیایی خوانده، دسترسی داشته باشد.

با سر رسیدن ضرب‌الاجل انگلستان و عدم دریافت توضیح از جانب روسیه، نخست‌وزیر انگلستان روز چهارشنبه دستور اخراج ۲۳دیپلومات روس را از آن کشور صادر کرد؛ اقدامی که تنش بین لندن و مسکو را افزایش داده است.

کارشناسان انگلستان می‌گویند از یک نوع عامل عصبی (گاز اعصاب) که در دوران اتحاد جماهیر شوروی پیشین در آن کشور ساخته می‌شد، برای مسموم کردن اسکریپال ۶۶ساله و دختر ۳۳ساله او «یولیا» استفاده شده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/47ff6b64-f62d-469f-b544-3dd2d70a36be"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات