728 x 90

ند پرایس: تصمیم ایران برای خاموش کردن چندین دوربین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأسف برانگیز بود

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روز دوشنبه۳مرداد، ضمن ابراز نگرانی آمریکا از مواضع رژیم ایران در قبال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و هم‌چنین در واکنش به سخنان رئیس سازمان انرژی اتمی رژیم ایران گفت: «جامعه بین‌الملل در آخرین قطعنامه خود در شورای حکام از مقامات جمهوری اسلامی خواست تا در زمینه فعالیت‌های اتمی به‌طور شفاف به خواسته‌ها و پرسش‌های آژانس پاسخ بدهد اما ایران در مقابل به پنهان‌کاری روی آورده است».

پرسش: مقامات رژیم ایران گفته‌اند که آنها تا زمانی که توافقنامه احیا شود اجازه نخواهند داد که دوربینهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روش شود. آیا این تأثیری بر مذاکرات خواهد گذاشت؟

ند پرایس: ما در هفته‌های گذشته در این مورد صحبت کردیم و ما ماه گذشته این موضوع را مورد توجه قرار دادیم که تصمیم ایران برای خاموش کردن چندین دوربین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مربوط به برجام به فراخوان روشنی که ایران از جامعه بین‌المللی در مورد شفافیت بیشتر شنید، واکنشی با شفافیت کمتر نشان داد، که به‌شدت تأسف برانگیز بود و آخرین گامی در سلسله‌ای از گامهایی بود که ما اطلاع داریم. واقعیت این است که تداوم شفافیت کمتر با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فقط چالشهای مربوط به بازگشت احتمالی متقابل به برجام را پیچیده‌تر می‌کند. این اقدام فقط بحران هسته‌یی که ایران خودش به‌وجود آورده است را تعمیق می‌کند. آن چه به عواقب احتمالی مربوط می‌شود، به‌عنوان بخشی از هر گونه مذاکره برای بازگشت احتمالی به برجام، ایران باید هر گونه اطلاعات و شفافیتی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضروری می‌بیند را ارائه کند تا به این آژانس اجازه دهد اعلامیه‌های برجامی ایران را راستی‌آزمایی کند. همان‌طور که ما قبلاً گفته‌ایم، ما مستمراً مزایای منع گسترش تسلیحات اتمی برجام را مورد ارزیابی مجدد قرار می‌دهیم و همان‌طور که چند لحظه پیش گفتم ما به پیگیری بازگشت متقابل به پایبندی به برجام ادامه خواهیم داد تا زمانی که ارزیابی روشن کند که بازگشت متقابل به نفع امنیت ملی ما خواهد بود. این به این معنی است که بازگشت متقابل به پایبندی ما را در رابطه با برنامه هسته‌یی ایران نسبت به موقعیتی که الآن هستیم، در یک موقعیت قویتری قرار خواهد داد... .

ند پرایس: واقعیت این است که ما تصمیم سیاسی خودمان را گرفته‌ایم. ما در اوایل این دولت تصمیم سیاسی گرفتیم... . که اگر ایران مجدد به برجام برگردد ما هم همین کار را خواهیم کرد. بعد از ماهها مذاکرات سخت، الآن یک توافق روی میز است. توافقی که در اساس اقدامات لجستیکی و جزئیات انجام این کار را مشخص می‌کند. واقعیت این است که ما مدت طولانی پیش این تصمیم را گرفته‌ایم. ولی ایرانیها اگر در رابطه با بازگشت متقابل جدی هستند که شاید جدی نباشند، الآن به عهده آنها است که این توافق را بپذیرند.

پرسش: شما حتماً یک ارزیابی از این دارید که آنها با حسن‌نیت می‌خواهند یا نمی‌خواهند؟

ند پرایس: مطمئناً ایرانی‌ها در هفته‌های اخیر کاری انجام نداده‌اند که نشان دهد آنها مشتاق هستند دوباره وارد معامله شوند. و در واقع هر روزی که تعلل می‌کنند یا هر روزی سکوت می‌کنند نشان‌دهنده این است که آنها جدی نیستند، و آماده نیستند که دوباره به‌طور دوطرفه وارد توافق برجام شوند. ما به سهم خود تعلل نمی‌کنیم. ما در حال انجام چند کار هستیم. شماره یک، ما در حال کار با متحدان و شرکای خود در p۵ به‌علاوه یک و گسترده‌تر از آن هستیم تا تعیین کنیم که آیا فرصتی برای بازگشت به تبعیت متقابل با برجام وجود دارد یا خیر. و ما به یک دلیل خیلی ساده در حال پیگیری آن هستیم و آن این است که هم‌چنان به نفع ماست که این کار را در پس زمینه انجام دهیم، همان‌طور که چند لحظه پیش ذکر کردم، ما همیشه در حال انجام آن ارزیابیهای فنی برای مشخص کردن این موضوع هستیم هستیم. ممکن است به نقطه‌ای برسیم، و میرسیم، که ببینیم توافق دیگر به نفع ما نیست. شرایط ما روشن است، ما آمادگیهایی کسب می‌کنیم برای برخی از سناریوهایی که در آن بازگشت متقابل به پیروی از برجام وجود دارد. و سناریویی که در آن بازگشت متقابل به پیروی از برجام وجود ندارد. این موضوع تمرکز سفر پرزیدنت بایدن به اسراییل و عربستان بود، که در آنجا فرصتی شد تا با رهبران شورای همکاری خلیج‌فارس به‌علاوه سه ملاقات کند. اینها بحثهایی است که ما مدتی است درگیر آن بوده‌ایم.(جلسه بریفینگ وزارت خارجه آمریکا۳ مرداد)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/23eb5548-3321-4943-8551-530a9030c23b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات