728 x 90

نخست‌وزیر عراق به رژیم آخوندی هشدار داد با شبه‌نظامیان مقابله می‌کند

الکاظمی نخست وزیر عراق
الکاظمی نخست وزیر عراق

آسوشیتدپرس به‌نقل از دو مقام آگاه عراقی گزارش داد پس از آن که هفته گذشته در خیابانهای بغداد یک کاروان مسلح شبه‌نظامیان تحت حمایت رژیم ایران در اعتراض به حضور نیروهای آمریکایی تظاهرات کردند، مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر، در نامه‌ای به سران رژیم ایران هشدار داد با این گروهها مقابله خواهد کرد.

خبر ارسال پیام کاظمی به تهران در شرایطی منتشر می‌شود که سومین دور گفتگوهای استراتژیک واشنگتن و بغداد، آغاز شده است. این گفتگوها برای اولین بار است که در زمان ریاست‌جمهوری جو بایدن در آمریکا، صورت می‌گیرد. گفتگوهای استراتژیک بغداد و واشنگتن در ماه ژوئن گذشته آغاز شد. انتظار می‌رود که مسائل مختلفی از جمله حضور باقیمانده نیروهای رزمی آمریکا در عراق و هم‌چنین مسأله گروه‌های شبه‌نظامی عراقی مورد حمایت رژیم ایران که خارج از اختیارات دولت فعالیت می‌کنند، در کانون گفتگوهای استراتژیک عراق و آمریکا باشد.

عراق برگزاری تازه‌ترین دور گفتگوهای استراتژیک را درخواست کرده بود. به‌نوشته آسوشیتدپرس، بخشی از طرح این درخواست، واکنش به فشار گروه‌های سیاسی و شبه‌نظامیان وابسته به رژیم ایران بوده است که خواستار خروج کامل نیروهای رزمی آمریکا از عراق هستند. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز در این گفتگوها حضور دارد.

مقامات عراقی می‌گویند که کاظمی در پیام خود به تهران تهدید کرده است که اگر رژیم آخوندی از نفوذش برای کنترل شبه‌نظامیان در عراق استفاده نکند، «به‌روشنی بیان خواهد کرد که چه کسی از آنها حمایت می‌کند» و افزوده است که حاضر است با آنها مقابله کند.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، در پی این نامه، اسماعیل قاآنی سرکرده نیروی تروریستی قدس در سفری دو روزه به عراق از سرکردگان و شبه‌نظامیان عراق وابسته به رژیم خواست که آرامش خود را حفظ کنند.

روز چهارشنبه، در پی نشست استراتژیک مجازی عراق و آمریکا، مقامات دو کشور در بیانیه‌یی مشترک اعلام کردند ایالات متحده کل نیروهای نظامی عملیاتی خود را که برای مبارزه با داعش در عراق مستقر هستند از این کشور خارج می‌کند و تنها نیروهایی که آموزش ارائه می‌دهند در عراق باقی می‌مانند.

بیانیه عراق و آمریکا افزود در گفتگوهای فنی آینده زمان‌بندی خروج نیروهای نظامی عملیاتی از عراق مشخص خواهد شد.

این بیانیه تغییر رویکرد ائتلاف بین‌المللی ضدداعش از حضور نظامی به ارائه آموزش را نشان‌دهنده موفقیت همکاریها با ارتش عراق و متضمن حمایت از آن در مبارزه با داعش عنوان کرد.

در سومین دور نشست‌های استراتژیک عراق و آمریکا نماینده‌های اقلیم کردستان این کشور حضور دارند.

طبق اعلام وزارت‌خارجه آمریکا، در این دور از گفت و گوها هم‌چنین موضوعات مربوط به امنیت، مقابله با تروریسم، اقتصاد و روابط فرهنگی و سیاسی دو کشور مورد بررسی قرار گرفت.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/db5f79c0-6b0c-4f3e-b482-cdda333e7dd6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات