728 x 90

نتایج تحقیق کمیسیون حقوق‌ بشر افغانستان در مورد جنایت پاسداران رژیم ایران در هریرود

کمیسیون حقوق بشر افغانستان
کمیسیون حقوق بشر افغانستان

کمیسیون مستقل حقوق‌بشر افغانستان نتایج تحقیق خود را در مورد غرق شدن مهاجرین افغان توسط پاسداران رژیم ایران اعلام کرده و گفت، نیروهای مرزی ایران مهاجرین افغان را پس از شکنجه به رودخانه هریرود انداختند .

کمیسیون مستقل حقوق‌بشر افغانستان در گزارشی نوشت، نتایج تحقیق نشان می‌دهد که مهاجرین افغان که در این حادثه به‌قتل رسیدند بین ۱۲ تا ۴۰سال سن داشتند و کودکان نیز شامل بودند.

در این گزارش آمده: «اتباع افغانستان پس از این‌که از دریا عبور کردند و وارد خاک ایران شدند، توسط نیروهای مرزی ایران مجبور شدند بدون هیچ امکاناتی از رودخانه هریرود عبور کنند، و این سبب شد که شماری از آنها نتوانند عبور کنند و در رودخانه غرق شدند».

کمیسیون مستقل حقوق‌بشر افغانستان اعلام کرد: «بیشتر نجات‌یافتگان در مصاحبه‌هایی با ما گفتند که توسط نیروهای مرزی ایران دستگیر و به پاسگاه مرزی ابراهیم‌خانی (واقع در قریه «دهستان» جنت‌آباد) منتقل شده‌اند. در این پاسگاه آنها توسط نیروهای مرزی ایران شکنجه مورد ضرب و شتم قرار گرفتند، سپس مجبور به عبور از رودخانه هریرود شده‌اند که بر اثر آن، شماری از این مهاجران در آب غرق شده‌اند. سن قربانیان و نجات‌یافتگان این واقعه بین ۱۲تا ۴۰ساله بوده‌اند. هم‌چنین همه مهاجرین در این حادثه مرد بودند.

در این گزارش آمده، مجموع مهاجرین افغان ۴۶نفر بودند، ۱۰نفر در این حادثه جان باختند، ۱۵نفر مفقود هستند و ۲۱نفر دیگر خودشان را نجات دادند.

کمیسیون مستقل حقوق‌بشر افغانستان از سازمان ملل متحد و جامعه بین‌المللی خواسته برای اطمینان کامل از تأمین عدالت، از تحقیقات حادثه غرق مهاجرین افغان در مرز ایران نظارت کنند.

این کمیسیون تأکید کرده که تحقیقات در این مورد باید عادلانه و غیرسیاسی صورت گیرد و برای قربانیان و آسیب‌دیدگان این رویداد غرامت پرداخت شود.

در خبری دیگر خانواده قربانیان جنایت پاسداران در هریرود، خواهان به کیفر رساندن عاملان کشتار مهاجران افغان شدند

خانواده قربانیان افغان که توسط پاسداران جنایتکار پس از شکنجه به رودخانه هریرود انداخته و غرق شده بودند در یک نشست خبری در روز پنجشنبه ۸خرداد خواهان به‌کیفر رساندن عاملان این کشتار و پرداخت غرامت از سوی رژیم ایران، به بازماند‌گان و خانواده‌های قربانیان شدند.

به گزارش رونامه هشت صبح افغانستان، عصر پنجشنبه ۸خرداد خانواده قربانیان کشتار پاسداران در یک نشست خبری که والی هرات هم در آن حضور داشت، بر پی‌گیری همه‌جانبه کشتار مهاجران افغانستانی در مرز ایران پافشاری کردند.

در این نشست خبری وحید قتالی، والی هرات، به خانواده‌های قربانیان اطمینان داد که خون جان‌باختگان پای میز گفتگوهای سیاسی معامله نمی‌شود.

خاطر نشان می‌شود که پاسداران جنایتکار؛ شماری از مهاجران افغان را در روز ۱۲اردیبهشت دستگیر و پس از شکنجه؛ آنان را به رودخانه هریرود ریختند که منجر به جان باختن تعدادی از مهاجران که در میان آنان کودکان نیز بود شدند.

به‌دنبال این جنایت و انتشار آن در شبکه‌های فضای مجازی؛ دولت افغانستان اقدام به تشکیل هیات بررسی این جنایت نمود و محمد حمید طهماسی؛ رئیس این هیات اعلام نمود که از مجموع ۴۶تن از مهاجران افغانستانی، ۱۰تن جان باخته‌اند، ۱۷تن مفقود شده‌اند و ۱۹تن دیگر نجات یافته‌اند.

هیأت دیپلماتیک رژیم ایران به ریاست محسن بهاروند معاون وزارت امور خارجه رژیم برای بررسی حادثه سه‌شنبه ۵خرداد ۹۹ وارد کابل شد.

محسن بهاروند پس از سفر به کابل چهارشنبه ۶خرداد گفت پاسداران مرزی رژیم ایران هیچ دخالتی در این واقعه نداشتند و جنایت رژیم آخوندی را انکار کرد.

بیشتر بدانید:

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/618e6224-cc24-4422-a2e2-05702f4a6852"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات