728 x 90

نامه ۱۰برنده جایزه نوبل به دبیرکل ملل متحد: ابراهیم رئیسی به‌عنوان یک جنایتکار علیه بشریت شناخته شده است

نامه ۱۰برنده جایزه نوبل به دبیرکل ملل متحد
نامه ۱۰برنده جایزه نوبل به دبیرکل ملل متحد

نامه ۱۰برنده جایزه نوبل به دبیرکل ملل متحد

ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور جدید رژیم ایران به‌عنوان یک جنایتکار علیه بشریت شناخته شده است.

ما خواستار تشکیل کمیته تحقیق در مورد کشتار زندانیان در سال۱۳۶۷ و نقش رئیسی در ارتکاب جنایت علیه بشریت هستیم.

  • پرفسور بری بریش برنده جایزه نوبل فیزیک ۲۰۱۷ از آمریکا
  • پروفسور رندی شکمن برنده جایزه نوبل پزشکی ۲۰۱۳ از آمریکا
  • پروفسور برایان کوبیلکا برنده جایزه نوبل شیمی ۲۰۱۲ از آمریکا
  • پرفسور دیوید واینلند برنده جایزه نوبل فیزیک ۲۰۱۲ از آمریکا
  • پروفسور ریچار رابرتس برنده جایزه نوبل پزشکی ۱۹۹۳ از آمریکا
  • پروفسور الیاس کوری برنده جایزه نوبل شیمی ۱۹۹۰ از آمریکا
  • پروفسور دادلی هرشباخ برنده جایزه نوبل شیمی ۱۹۸۶ از آمریکا
  • پروفسور جروم فریدمن برنده جایزه نوبل فیزیک ۱۹۸۶ از آمریکا
  • پروفسور جان پولانی برنده جایزه نوبل شیمی ۱۹۸۶ از کانادا
  • پروفسور شلدون گلاشو برنده جایزه نوبل فیزیک ۱۹۷۹ از آمریکا

ما برندگان جایزه نوبل که این نامه را امضا کرده‌ایم، می‌خواهیم نگرانیهای شدید خود را در مورد اعلام ابراهیم رئیسی به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید رژیم ایران ابراز کنیم. اعلام رئیسی به‌عنوان رئیس‌جمهور بعدی رژیم ایران به‌سرعت محکومیت بین‌المللی را به‌دنبال داشت زیرا وی به‌عنوان یک جنایتکار علیه بشریت شناخته شده است.

عفو بین‌الملل در ۱۹ژوئن۲۰۲۱ اعلام کرد رئیسی به جای تصدی قدرت، باید تحت قانون بین‌المللی مورد پیگرد قرار گیرد. عفو بین‌الملل در گزارشی که در سال۲۰۱۸ منتشر شد و جنایات گذشته و مستمر علیه بشریت مربوط به‌قتل‌عام زندانهای سال۱۹۷۷ را مستند کرد، ابراهیم رئیسی را به‌عنوان عضوی از "کمیسیون مرگ" معرفی کرد که اعدام چندین هزار نفر از اعضای مجاهدین خلق و برخی افراد از سایر گروه‌های سیاسی در زندانهای سراسر کشور از را انجام داد...

اخیراً ۱۵۰مقام سابق سازمان ملل متحد و کارشناسان حقوق‌بشر خواستار تشکیل یک کمیسیون تحقیق بین‌المللی در مورد این قتل‌عام شدند.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق‌بشر سازمان ملل در مورد ایران در مصاحبه‌یی با رویترز در ۲۹ژوئن (۸تیر۱۴۰۰) خواستار تحقیق مستقل در مورد قتل‌عام ۶۷ و نقش ابراهیم رئیسی شد که در آن زمان معاون دادستان تهران بود.

آقای دبیرکل

ما علاوه بر تعهدات بشردوستانه‌مان برای پیشبرد کار علمی و به‌طور عام بهبود زندگی کاملاً معتقدیم که دفاع از حقوق‌بشر در سراسر جهان نیز وظیفه ماست. بنابراین، از شما می‌خواهیم که کمیته‌یی برای تحقیق در مورد کشتار زندان ۱۳۶۷ در ایران و نقش رئیسی در ارتکاب جنایت علیه بشریت تشکیل دهید.

اگر مقامات مسئول "ناپدید شدن" و اعدامهای غیرقانونی در ایران مورد پیگرد قانونی و مجازات قرار نگیرند آنها تکرار چنین جنایاتی را هم‌چنان ادامه خواهند داد و دیگران نیز همین کار را خواهند کرد زیرا جری شده و به این باور می‌رسند که می‌توانند نظم بین‌المللی مبتنی بر قاعده را نقض کنند بدون این‌که با عواقب جدی روبه‌رو شوند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a6310892-2229-4179-8c06-ef36919eaccc"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات