728 x 90

نامه کمیته بین‌المللی در جستجوی عدالت به گزارشگر ویژه ملل ‌متحد در امور حقوق‌بشر ایران

نامه کمیته بین‌المللی در جستجوی عدالت به جاوید رحمان گزارشگر ویژه ملل متحد
نامه کمیته بین‌المللی در جستجوی عدالت به جاوید رحمان گزارشگر ویژه ملل متحد

ضرورت تشکیل کمیته تحقیق ملل متحد برای بازدید از زندانهای ایران و آزادی زندانیان به‌ویژه دو دانشجوی نخبه و ۱۸دستگیر شده اخیر.

بسیاری از زندانیان در زندانهای ایران به‌خاطر ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند و عده‌یی از زندانیان دست به شورش زده‌اند.

کمیته بین‌المللی در جستجوی عدالت به ریاست دکتر آلخو ویدال کوادراس نایب‌رئیس پیشین پارلمان اروپا، دوشنبه ۱۲خرداد ۹۹ طی نامه‌یی به جاوید رحمان گزارشگر ویژه ملل متحد درباره نقض حقوق‌بشر در ایران، نوشت: «اخیراً دستگاه قضایی ایران از دستگیری دو دانشجوی نخبه دانشگاه صنعتی شریف امیر حسین مرادی و علی یونسی خبر داد که از ۲۶روز پیش‌تر بازداشت شده بودند. اسامی و جزئیات ۱۸نفر دیگر نیز که دستگیر شده بودند اما دستگیری‌شان توسط رژیم مخفی شده بود توسط اپوزیسیون ایران اعلام شد. در پاندمی کرونا زندانیان ایران از فقدان مراقبتهای پزشکی و شرایط بهداشتی به‌شدت رنج می‌برند. تاکنون بسیاری از زندانیان در زندانهای ایران به‌خاطر ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند و عده‌یی نیز که شورش کرده و از زندان فرار کردند تا از ویروس جان بدر ببرند، دوباره دستگیر شده و به طرز وحشیانه‌ای اعدام شدند».

در ادامه این نامه که توسط دکتر آلخو ویدال کوادراس و هم‌چنین توسط سفیر جولیو ترتزی وزیر خارجه ایتالیا تا ۲۰۱۳ و استرون استیونسون نماینده پارلمان اروپا تا سال۲۰۱۴ نیز امضاشده، آمده است:

«کمیته بین‌المللی در جستجوی عدالت شامل بسیاری از نمایندگان منتخب پارلمان، مقامات ارشد سابق و سایر مقامات عالی‌رتبه که علاقمند به هدف ارتقاء حقوق‌بشر، آزادی، دموکراسی، صلح و ثبات در ایران هستند، از شما می‌خواهد فوراً درباره وضعیت نگران‌کننده زندانیان و آنانی که در حال حاضر در ایران دستگیر می‌شوند دست به اقدام فوری بزنید.

ضروری است که ملل متحد و کشورهای عضو آن هیأتهای بین‌المللی را برای بازدید از زندانهای ایران و دیدار با زندانیان سیاسی و زندانیانی که اخیراً دستگیر شده‌اند به‌ویژه زنان اعزام نمایند.

به این منظور، از شما به‌عنوان گزارشگر ویژه ملل متحد در مورد وضعیت حقوق‌بشر در ایران می‌خواهیم دست به اقدامات ضروری و فوری بزنید».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5569c02c-840a-47a6-af96-e0fd5f8a0fd6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات