728 x 90

نامه‌ٔ ۲۴ برنده‌ٔ نوبل؛ نشانیِ اعتبار و اصالت در صحنه‌ٔ سیاسی ایران

نامه برندگان جایزه نوبل در حمایت از مقاومت ایران
نامه برندگان جایزه نوبل در حمایت از مقاومت ایران

از پس پیشرفت مراحل بلوغ قیام ۱۴۰۱، اکنون صحنه‌ٔ سیاسی ایران میدان آزمایش اصالتها و ماهیت‌هاست. آزمایشی که مسیر معرفی آلترناتیو حقیقی دیکتاتوری آخوندی را طی خواهد کرد.

در پهنه و عرصه‌ٔ مبارزه‌ٔ سرسخت آرمانی و سیاسی و اجتماعی، کسب اعتبار داخلی و بین‌المللی و اصالت ملی و تاریخی، از کیفیت پرداخت بهای چنین مبارزه‌یی حاصل می‌شود. کیفیت پرداخت بهای مبارزه با دیکتاتوریهای موروثی در ۵۰سال گذشته، نشان‌دهنده‌ٔ یک مسیر می‌باشد. مسیری که جای پای هر نیرو و فردی را با مواضع و فعالیت‌هایش نشانه‌گذاری نموده است.

 

با این معیارها می‌توان در صحنه‌ٔ سیاسیِ کنونیِ ایران میزان اصالت، درجه‌ٔ اعتبار و ماهیت نیروها و افراد را تشخیص داد. لازم به یادآوری است که این معیارها از کیفیت مبارزه و مرزبندی با نظام آخوندسالار جمهوری اسلامی حاصل می‌شود. از منظر بین‌المللی هم همین معیارها معرف کیفیت نیروها در این صحنه هستند.

 

با معیارهای یاد شده، در چهار دهه‌ٔ گذشته شورای ملی مقاومت و مجاهدین خلق بیشترین توجهات مجامع بین‌المللی را به مسیر و نشانه‌گذاریهای مبارزاتی و نیز به کیفیت اصالت و ماهیت مبارزه‌شان برانگیخته‌اند. این توجه علاوه بر ارگانهای سیاسی هم‌چون پارلمان اروپا، کنگره‌ٔ آمریکا و بسیاری نهادهای غیردولتی، شامل نهادهای فرهنگی و ادبی و علمی نیز می‌شود.

 

حمایت چندین‌باره‌ٔ جمعی از برندگان جایزه نوبل از مبارزات و مواضع مجاهدین خلق، شایان توجه و تأمل است. این حمایت‌کنندگان از سال‌های پیش تا هم‌اکنون شامل برندگان نوبل نجوم، فلسفه، پزشکی، فیزیک، شیمی، ادبیات و اقتصاد می‌شوند. آخرین نمونه از این حمایت‌ها، نامه‌ٔ ۲۴ برنده‌ٔ جایزه‌ٔ نوبل خطاب به شارل میشل رئیس شورای اروپا به تاریخ ۲۴اسفند ۱۴۰۱ / ۱۵مارس ۲۰۲۳ است.

اهمیت مضاعف این نامه را در بطن قیام ۱۴۰۱ و در تلاش‌های موازی نظام آخوندی و جمعی از اصلاحات‌چی‌ها و نایاکی‌ها و ساواکی‌ها و سلطنت‌طلبان برای منحرف نمودن مسیر و اهداف قیام باید مد نظر داشت. تأکید بر مختصات صحنه‌ٔ سیاسیِ کنونیِ ایران از همین منظر است.

 

نامه‌ٔ سرگشاده‌ٔ ۲۴ برنده‌ٔ نوبل به شارل میشل رئیس شورای اروپا با محتوای حمایت‌آمیز این نامه از قیام ۱۴۰۱ و مبارزات مجاهدین خلق، انعکاس یا بیان میزان اصالت و اعتبارشان از منظر جبهه‌ٔ مخالفان مماشات با نظام ملایان است. انعکاس و بیان این اعتبار را محورهای مهم این نامه به صحنه‌ٔ سیاسی ایران معرفی می‌کنند:

«ــ حمایت از قیام مردم ایران.

ــ حمایت از برنامه‌ٔ ۱۰ماده‌یی خانم مریم رجوی برای ایران فردا.

ــ لیست‌گذاری سپاه پاسداران توسط اتحادیه اروپا.

ــ حیاتی بودن حمایت از مأموریت هیأت حقیقت‌یاب ملل متحد در مورد ایران».

 

این نامه بر جایگاه و اعتبار بین‌المللی برنامه‌ٔ ۱۰ ماده‌یی خانم مریم رجوی چنین تأکید می‌کند:

«پلتفرم ۱۰ ماده‌یی مریم رجوی برای یک جمهوری دموکراتیک. این پلتفرم از سوی ۲۵۰ نماینده مجلس عوام و مجلس اعیان انگلستان مورد استقبال قرار گرفت».

 

در این نامه وجهی دیگر از اعتبار بین‌المللی مقاومت ایران با تکیه بر اصالت یک مسیر و مبارزه با دیکتاتوری، یادآوری شده است:

«قطعنامه‌ٔ اکثریت کنگره‌ٔ آمریکا نیز حق مردم ایران برای برقراری این جمهوری دموکراتیک را به‌رسمیت می‌شناسد».

 

یک وجه مهم دیگر این نامه، نگاهی تاریخی به مسیر مبارزات مردم ایران با دو دیکتاتوری طی ۵ دهه‌ٔ گذشته است. رد هر گونه سفیدسازی جنایات و سانسور با غسل تعمید دادن دیکتاتوری و با تحریف تاریخ ایران، بیان بسیار روشن و تأکید این نامه بر اصالت و اعتبار مبارزه‌ٔ مقاومت ایران و جبهه‌ٔ «نه شاه، نه شیخ» است:

«۴۴ سال پیش مردم ایران دیکتاتوری شاه و پلیس مخفی مخوف آن ساواک را به‌خاطر جنایتها و شکنجه‌هایش رد کردند. آنها اکنون شعار می‌دهند: نه سلطنت نه رهبری ــ دموکراسی برابری».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d89e9d23-d451-483c-b99e-51726da5d119"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات