728 x 90

نامه بایدن به کنگره آمریکا درباره حمله هوایی علیه زیرساختها در شرق سوریه

جو بایدن  رئیس جمهور آمریکا
جو بایدن رئیس جمهور آمریکا

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا روز شنبه ۹اسفند در مورد حمله هوایی به شرق سوریه و هدف قرار دادن زیرساختهای گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به رژیم ایران در نامه‌یی به رئیس مجلس و رئیس موقت مجلس سنا نوشت:

به دستور من، در ۲۵فوریه ۲۰۲۱، نیروهای ایالات متحده حمله نظامی هدفمندی را علیه زیرساختها در شرق سوریه انجام دادند که توسط گروه‌های شبه‌نظامی غیردولتی مورد حمایت رژیم ایران مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

این گروه‌های شبه‌نظامی غیردولتی در حملات اخیر علیه نیروهای آمریکا و ائتلاف در عراق نقش داشتند، از جمله حمله ۱۵فوریه ۲۰۲۱، در اربیل، عراق، که منجر به زخمی شدن یک عضو نیروهای ایالات متحده، زخمی شدن چهار پیمانکار ایالات متحده، از جمله یک نفر جراحت شدید، و کشته شدن یک پیمانکار فیلیپینی شد. این گروهها هم‌چنین در حال برنامه‌ریزی مداوم برای چنین حملاتی در آینده هستند.

در پاسخ، من دستور این اقدام نظامی را جهت محافظت و دفاع از پرسنل و شرکای خودمان در برابر این حملات و حملات بعدی انجام دادم. ایالات متحده همیشه آماده است تا اقدامات لازم و مناسب را در دفاع از خود انجام دهد، از جمله هنگامیکه، مثل موردی که اینجا واقع شد، دولت کشوری که تهدید در آن واقع شده است مایل یا قادر به جلوگیری از استفاده از قلمرو خود توسط گروه‌های شبه‌نظامی غیردولتی مسئول این حملات، نیست.

من دستور این اقدام نظامی را بر اساس مسئولیت خودم برای محافظت از شهروندان ایالات متحده در داخل و خارج از کشور و هم‌چنین در جهت پیشبرد امنیت ملی و منافع سیاست خارجی ایالات متحده، مطابق با اختیارات قانون اساسی خودم برای پیشبرد روابط خارجی ایالات متحده و به‌عنوان فرمانده کل و رئیس اجرایی ایالات متحده، صادر کردم. ایالات متحده این اقدام را بر اساس حق طبیعی دفاع از خود انجام داد که در ماده ۵۱ منشور ملل متحد منعکس شده است.

من این گزارش را به‌عنوان بخشی از تلاشهای خود جهت مطلع کردن کامل کنگره، مطابق با قطعنامه قدرتهای جنگ (قانون عمومی ۹۳ -۱۴۸) ارائه می‌دهم. من از حمایت کنگره از این اقدام قدردانی می‌کنم.(سایت کاخ سفید ۲۷فوریه)

رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه ۸ اسفند گفت رژیم ایران باید به تصمیم او برای تایید عملیات نظامی در سوریه به عنوان هشدار نگاه کند که حمایتش از شبه‌نظامیانی که منافع آمریکا را تهدید می‌کنند، پیامد خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جو بایدن در پاسخ به خبرنگاری که از او پرسید قصد داشت با این حمله نظامی چه پیامی را ارسال کند، گفت: «شما نمی‌توانید با مصونیت از مجازات اقدام کنید. مراقب باشید.»

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، نیز پیشتر در روز جمعه گفت هدف آمریکا از حمله به مواضع گروه‌های شبه نظامی مورد حمایت رژیم ایران در سوریه، دادن پیامی بود که با این اقدام «به روشنی» دریافت شده است.

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون گفت، در این حملات چندین تاسیسات واقع در یک نقطه کنترل مرزی را هدف قرار داده است که تعدادی از گروه‌های شبه نظامی مورد حمایت رژیم ایران از جمله گروههای موسوم به کتائب حزب الله و کتائب سیدالشهدا آنها استفاده می‌کردند.

پنتاگون گفته بود، این حمله در پاسخ به حملات راکتی اخیر علیه به اطراف فرودگاه بین‌المللی اربیل در نزدیکی محل استقرار نیروهای آمریکایی در اربیل عراق در ماه گذشته صورت گرفته است که در آن یک پیمانکار غیر نظامی کشته و یک نیروی نظامی آمریکایی نیز مجروح شد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c39525b6-adce-411f-8d10-68bf2aade5b6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات