728 x 90

میوه اعتراضات اکتبر در لبنان و عراق در حال چیده شدن است

تظاهرات و درگیری مردم و جوانان لبنان مقابل پارلمان این کشور
تظاهرات و درگیری مردم و جوانان لبنان مقابل پارلمان این کشور

خشم مردم لبنان ریشه در انفجار بندرگاه بیروت ندارد، زمینه‌های آن را باید در سال‌های اخیر و به‌ویژه آغاز جنبش اعتراضی اکتبر سال گذشته جستجو کرد.

روزنامه حکومتی ابتکار به‌تاریخ ۲۱مرداد در واکنش به خشم انفجاری جامعه در لبنان به‌دنبال انفجار در بیروت و استعفای دولت لبنان و تعدادی از نمایندگان پارلمان در این کشور و زوم شدن نوک تیز اعتراضات مردمی و شعارها علیه حسن نصرالله سرکرده حزب‌الله لبنان و رژیم آخوندی نوشت: «لبنان قبل و پس از انفجار بندرگاه بیروت، متفاوت از هم خواهد بود. این تفاوت می‌تواند تا تغییر بافت نظام سیاسی ـ اجتماعی این کشور دامن‌گستر شود».

روزنامه حکومتی با اشاره به خشم مردم لبنان نسبت به انفجاری که ۳۰۰هزار نفر را بی‌خانمان کرده، نوشت: «در واقع انفجار اخیر بر انبار باروت خشم عمومی کبریت زد. هر انگیزه‌ای که سبب بروز اعتراضهای عمومی از اکتبر گذشته تا‌کنون چه در لبنان و چه عراق شد، حالا و پیش از انتخابات نوامبر در آمریکا نتایج خود را رفته‌رفته بروز می‌دهد. بیراه نیست اگر گفته شود میوه اعتراضات اکتبر در لبنان و عراق در حال چیده شدن است».

در این مطلب هم‌چنین آمده است: «ایجاد نظم جدید در پی بی‌نظمی در ساختار ملتهب کنونی، نظم جدید هنوز شکل نگرفته اما در حال صاف‌کردن جاده‌های لازم برای این منظور است. گرانیگاه نظم جدید، تغییر در نگرش‌های سابقه‌دار در منطقه و به‌ویژه کشورهایی است که در نظرگاه غرب، کانون چالش و ناآرامی به‌شمار می‌آیند. لبنان بخشی از پازلی است که کوشیده می‌شود به قواره نظم جدید درآید. از همین‌رو بیش از آن‌که به جستجو برای یافتن عامل انفجار‌های بیروت توجه شود «امانوئل مکرون» با حضور در ویرانه‌های بیروت و در میان هیاهوی مردم خشمگین، عزادار و مستاصل، از کمکهای مشروط به لبنان می‌گوید. او به‌نمایندگی از متحدانش در جامعه جهانی بر لزوم تغییر نظام سیاسی این کشور تأکید می‌کند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f8e0cabe-e0dc-4de5-a172-6a8e42e5134f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات