728 x 90

مکالمه دونالد ترامپ و اردوغان - ضرورت اتخاذ گام‌های اضافی برای مقابله با فاجعه بزرگ انسانی در ادلب

دونالد ترامپ- رجب طیب  اردوغان
دونالد ترامپ- رجب طیب اردوغان

به‌دنبال اوج گرفتن درگیریهای ارتش ترکیه با نیروهای اسد و شبه‌نظامیان رژیم ایران در ادلب سوریه، کاخ‌سفید روز جمعه ۹اسفند اعلام کرد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، از روسیه و رژیم اسد خواستند تا حمله‌ها‌ی‌شان به استان ادلب را متوقف کنند.

 

از سوی دیگر شب گذشته رجب طیب اردوغان طی مکالمه‌ای تلفنی با دونالد ترامپ تحولات ادلب را مورد بررسی قرار داده است.

اردوغان گفت با رئیس‌جمهور آمریکا درباره ضرورت اتخاذ گام‌های اضافی برای مقابله با فاجعه بزرگ انسانی در ادلب توافق کردند.

 

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان «حملات وحشیانه» علیه نیروهای ترکیه در ادلب را محکوم کرده است.

 

این تحولات پس از آن صورت می‌گیرد که در پی بمباران نیروهای روسیه و نیروهای رژیم سوریه در ادلب ۳۳تن از سربازان ترکیه در شمال سوریه کشته شدند.

 

از سویی سازمان پزشکان بدون مرز جمعه اعلام کرد از مقامات ترکیه خواسته تا اجازه عبور کمکهای بشردوستانه حیاتی و کادرهای پزشکی برای کمک به هزاران تن از پناهجویان آواره در شمال غرب سوریه را بدهد.

 

وزیر دفاع ترکیه روز جمعه اعلام کرده بود ارتش این کشور بیش از ۲۰۰موضع ارتش اسد را مورد حمله قرار داده است. این حملات بعد از هشدارهای روز پنجشنبه رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه و تشکیل جلسه اضطراری امنیت ملی این کشور صورت گرفت.

 

رئیس‌جمهور ترکیه هشدار داده بود: نمی‌توانیم اسد را که قاتل صدها هزار انسان است به‌عنوان دوست بپذیریم. در ادلب سه کشته دادیم، اما تلفات رژیم اسد سنگین‌تر است. وی گفت: اسد با حمایت رژیم ایران و روسیه سر پا مانده است.

 

رجب اردوغان به رژیم اسد تا پایان فوریه -۱۱اسفند۹۸ مهلت داده و گفته است "ترکیه مصمم است تا نظامیان سوری تا این تاریخ به پشت مرزهای منطقه عاری از تنش بازگردند".

 

سناتور لیندزی گراهام، رئیس کمیته قضایی سنای آمریکا، خواستار ایجاد منطقه پرواز ممنوع توسط آمریکا در این استان شد.

سناتور لیندزی گراهام خطاب به رئیس‌جمهور آمریکا نوشت: "این به نفع امنیت ملی ما است که کشتار را متوقف کنیم و از بروز یک فاجعه انسانی جلوگیری کنیم که می‌تواند جریانی از میلیونها پناهنده دیگر را به خارج از سوریه راه بیندازد و باعث هرج و مرج شود.

در بیانیه سناتور لیندزی گراهام آمده است: آنچه در ادلب سوریه اتفاق افتاده "یکی از بزرگترین فجایع انسانی طی دهه ها" خواند و خواستار توقف آن شد. رئیس کمیته قضایی سنای آمریکا هشدار داد: جهان دست روی دست گذاشته و نابودی ادلب توسط اسد، رژیم ایران و روسیه را نظاره می‌کند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9b2208f5-bc97-4053-87d9-d230fea48017"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات