728 x 90

موشک‌ها، تنگنای اضطرار، واقعیت

سخن روز
سخن روز

رژیم آخوندی در یک ماجراجویی دیگر تأسیسات نفتی شرکت آرامکو در عربستان را مورد حمله قرار داد. این حمله طی ۲روز گذشته بازتاب‌ها و پیامدهای خیلی گسترده‌ای در پی داشت و رژیم هم با مواضع و اظهارات ضدونقیض، نسبت به این جریان واکنش نشان داد. در هر حال، این حمله یک بار دیگر بحران را در منطقه حساس خاورمیانه به اوج رسانده و سؤالات زیادی را هم حول این موضوع ایجاد کرد از جمله این‌که در شرایطی که ظاهراً اوضاع داشت به سمت کاهش تنش‌ها پیش می‌رفت و نشانه‌هایی از مذاکره و دادن برخی امتیازات اقتصادی به رژیم دیده می‌شد، چرا یک‌مرتبه رژیم همه چیز را به‌هم‌ریخت؟

 

بازتاب جهانی حمله به تأسیسات نفتی عربستان

حملهٔ رژیم به تأسیسات نفتی و گازی عربستان که از بزرگترین مراکز پردازش انرژی در دنیاست و پیامدها و موضع‌گیری‌های مربوط به آن، اکنون ۴۸ساعت است که در صدر خبرهای جهان قرار دارد.

رژیم ابتدا این حمله را یک حملهٔ پهپادی توسط حوثی‌ها عنوان کرد و حوثی‌ها هم مسئولیت آن را به‌عهده گرفتند. اما هیچ‌کس تردید نداشت که رژیم پشت آن است تا این‌که گزارش‌هایی که از جانب منابع آگاه منتشر شد گویای این بود که این حملات اساساً‌ موشکی بوده است.

یک مقام ارشد آمریکایی نیز در ۲۴شهریور در گفتگو با خبرگزاری رویترز ضمن متهم کردن تهران به انجام حملات تأکید کرده «مهم نیست این کار چطور انجام شده، مسأله این است که راه فرار از آن نیست. پای هیچ‌کس دیگری در میان نیست. شواهد هیچ جهت دیگری را نشان نمی‌دهد جز ایران».

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، ایران را در حمله پهپادی حوثی‌ها به عربستان مقصر خواند و از نقش این کشور در حمله پهپادی به تأسیسات نفتی عربستان سخن گفت. او از کشورهای هم‌پیمان آمریکا خواست که این حمله را محکوم کنند.

پمپئو در توئیتر خود در این‌باره نوشته است: «تهران در پشت ۱۰۰حمله به عربستان شرکت دارد و این در حالی است که روحانی و ظریف ادعا می‌کنند که دیپلماسی را پیش می‌برند». وزیر امور خارجه آمریکا تأکید کرده که "هیچ مدرکی دال بر این‌که حملات از یمن صورت گرفته باشد در دست نیست".

ظریف، وزیر امورخارجه ایران، روز یکشنبه در واکنش به سخنان مایک پمپئو گفت که آمریکا با شکست در "فشار حداکثری" به "دروغ حداکثری" روی آورده است. به گزارش ایسنا، ظریف در پیامی توئیتری نوشت: «مایک پمپئو که در "فشار حداکثری" شکست‌خورده است، به "دورغ حداکثری" روی آورده است».

عباس موسوی، سخنگوی این وزارت‌تخانه، روز یکشنبه در واکنش به اظهارات وزیر خارجه آمریکا آن را برنامه‌ریزی «برای اقداماتی در آینده» توصیف کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به حملات پهپادی اخیر به تأسیسات نفتی عربستان می‌گوید کشورش بسته به تأیید عوامل و شرایط، آماده اقدام نظامی است. رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به حملات پهپادی اخیر به تأسیسات نفتی عربستان، می‌گوید کشورش آماده اقدام نظامی است؛ بسته به این‌که عامل حملات تأیید شود و این‌که تحت چه شرایطی چنین اقدامی انجام خواهد گرفت.

دونالد ترامپ گفت: «دلایلی وجود دارد که باور کنیم مقصر را می‌شناسیم، بسته به تأیید(این که عامل حملات کیست) آماده اقدام نظامی هستیم».

ترامپ افزود: «اما منتظریم تا پادشاهی سعودی بگوید به باور آنها چه کسی عامل حملات بوده و این‌که تحت چه شرایطی دست به اقدام خواهیم زد».

اتحادیه عرب با انتشار بیانیه‌ای حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی را شدیداً محکوم کرد.

در بیانیه‌ای که از سوی اتحادیه عرب در آخرین ساعات شنبه ۲۳شهریور(۱۴سپتامبر) منتشر شد از این حمله به‌عنوان "تنش‌آفرینی خطرناکی" نام برده شده است.

اتحادیه عرب مسئولیت تصمیم‌گیری درباره حمله پهپادی به تأسیسات نفتی بقیق و خریص در عربستان سعودی را برعهده ایران دانسته است. به گزارش خبرگزاری کونا در این بیانیه آمده است که برعهده گرفتن مسئولیت این حملات از سوی حوثی‌ها نشان می‌دهد که تصمیم حمله از سوی تهران گرفته شده است.

محمود عباس، رئیس‌جمهور فلسطین، روز یکشنبه در تماس تلفنی با بن سلمان بن عبدالعزیر، پادشاه عربستان سعودی، ”حملات تروریستی“ را محکوم نمود.

اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای حمله حوثی‌های یمن به تأسیسات نفتی عربستان سعودی را محکوم کرد.

یکی از سخنگویان اتحادیه اروپا، روز یکشنبه اعلام کرد: «حمله پهپادی روز گذشته به تأسیسات نفتی عربستان سعودی تهدیدی واقعی برای امنیت منطقه است».

این مسئول اتحادیه اروپا گفت: «این حمله به تلاش‌هایی که هم‌اکنون برای کاهش تنش‌ها در منطقه و انجام مذاکرات دیپلماتیک صورت می‌گیرد آسیب خواهد زد».

بریتانیا نیز حمله پهپادی به تأسیسات آرامکو را محکوم کرده است. مسئولان وزارت‌خارجه بریتانیا ضمن "محکوم دانستن و غیرقابل پذیرش بودن" این حمله، از حوثی‌ها خواسته‌اند که به "تهدید مناطق غیرنظامی و تأسیسات تجاری" پایان دهند.

به گزارش رویترز فرانسه نیز روز یکشنبه حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی را به‌شدت محکوم کرد. وزارت امور خارجه فرانسه با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز همبستگی کامل با عربستان سعودی در این‌باره اعلام کرده که حمله به این تأسیسات نفتی تولید جهانی نفت را مورد مخاطره قرار داده است.

یکی از سخنگویان وزارت امورخارجه آلمان نیز روز یکشنبه در برلین گفت: حمله به زیرساختهای عمرانی و حساس عربستان سعودی به هیچ صورت قابل‌توجیه نیست و باعث افزایش تنش‌ها در منطقه می‌شود".

اسپانیا هم  این حمله را محکوم کرد.

 

پیامد‌های محتمل این حمله

اولین نتیجه، ترکیدن بادکنک مذاکرات است که رژیم هم در آن می‌دمید.

ترامپ گفت از قول من گفته‌اند آمادهٔ مذاکرات بدون قید و شرط هستم، این خبر جعلی است.

دوم، حلقهٔ انزوای رژیم تنگ‌تر می‌شود و خواه ناخواه روی وضعیت اتمی هم تأثیر می‌گذارد. پرونده اتمی به‌صورت جدی‌تری روی میز آمده است. آمریکا دستیار وزیر خارجه را به شورای حکام فرستاده است.

این تحولات روی تلاش‌هایی که از جانب اروپا و مشخصاً فرانسه برای کاهش تحریم‌ها صورت می‌گرفت، تأثیر می‌گذارد و میز فرانسه را به‌هم‌ریخته است.

این اقدام رژیم یک ضربه اساسی به تمام تلاش‌هایی که در روزها و هفته‌های اخیر در جریان بود که راهی برای رژیم باز کنند زد.

 

حساب و کتاب‌های رژیم در حمله به عربستان؟

در هر فعل و انفعالی باید شرایط فوق‌العاده بحرانی و شرایط اضطراری رژیم و بن‌بستی را که در آن دست و پا می‌زند را در نظر گرفت:

محاصره و انزوای سیاسی جهانی و منفوریت بین‌المللی و تحریم‌های ناشی از آن گلوی اقتصاد رژیم را به شکلی دایم‌التزاید فشار می‌دهد،

خطر قیام بیخ گوش رژیم هر لحظه آژیر سرنگونی را به صدا در می‌آورد.

پشتکار مقاومت و کانون‌های شورشی پیوسته رو به اوج‌گیری است.

بحران موجود و بن‌بستی که رژیم در آن گیر افتاده، برآیند تمامی این عوامل است.

رژیم همیشه بن‌بست‌های خود را با بحران‌آفرینی حل می‌کرده و اکنون نیز باید همان متد قدیمی رژیم را مبنای محاسباتشان دانست، روشی که آسیب‌های استراتژیکی کلانی برای مردم ایران در پی داشته است.
در این مورد به‌ویژه می‌توان به اشتباه محاسبه رژیم در جریان برخورد با عراق اشاره کرد که نهایتاً یک جنگ ویرانگر ۸ساله به دامان مردم ایران افکند که هنوز هم عوارض آن برطرف نشده است.

همان‌طور که روی آوردن رژیم به تروریسم برای تخفیف یا کنترل بحران داخلی(به‌عنوان یک روش حل بحران در تمامی این سالها) آسیب‌های جدی برای مردم و اعبتار بین‌المللی مردم‌مان در پی داشته است.

در تمامی این حرکات، آخوندها در وحشت از قیام مردم، به آتش‌افروزی‌هایی روی آورده‌اند که عواقب سختی برای مردم و میهنمان داشته است. این مورد اخیر نیز می‌تواند در شمار همان اشتباهات باشد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c8401142-a7e5-4325-8c4a-3d7d07b66c43"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات