728 x 90

مهر، معلم و آزادی

اول مهر
اول مهر

یک‌بار دیگر در‌ آستانه مهرماه و در روز بازگشایی مدارس، در کنار امواج عظیم دانش‌آموزان و دانشجویان، به میعادگاه همیشگی زیبا‌ترین خاطراتمان می‌رسیم: مدرسه، هم‌کلاسی‌ها و معلمانی که اینک هر یک در گیر‌و‌دار مبارزه برای آزادی، با نحس‌ترین دیکتاتوری تاریخ معاصر ایران در جبهه‌ای از مبارزات اجتماعی مردم ایران، به رزم مشغول‌اند.

اول مهر فقط یک روز یا مقطعی از زمان نیست بلکه تکه‌ای از مکان هم هست، جایی است در زمان که وقتی به آن می‌رسیم با انبوهی خاطره روبه‌رو می‌شویم که هر خاطره خود مسئولیتی بر دوشمان می‌گذارد.

یاد یاران مهربان و آموزگاران دلسوزی که در پیچ و خم روزگار هم باید سختی‌های زندگی خودشان را به دوش بکشند و هم بار غم دانش‌آموزان گوناگون خود را در دل جای دهند.

درباره دانش‌آموزان و دانشجویان کم گفته نشده و باز هم البته جای گفتن، بسیار دارد اما درباره معلمان هر چه گفته شود کم است، معلمانی که در تمامی این سال‌ها در مقابل دیکتاتوری آخوندها ایستادند و برای احقاق حقوق پایمال شده خود و دانش‌آموزانشان، پافشاری کردند، بازداشت شدند، توبیخ شدند، تهدید شدند و به زندان افتادند اما پا از جبهه حق‌خواهی پس نکشیدند.

 

اعتصاب از اولین روزهای سال ۹۸

معلمان دلاور و آگاه میهن در سال ۹۸ از همان اولین روزها دست به اعتصاب و تظاهرات زدند.

معلمان روز ۱۲اردیبهشت ۹۸ اقدام به یک اعتصاب سراسری در دهها شهر کشور نمودند که در واقع اولین اعتصاب سراسری ایران در سال ۹۸ محسوب می‌شد.

به این ترتیب یک‌بار دیگر فرهنگیان آگاه و مبارز ایران که در مبارزات آزادیخواهانه مردم ایران و درافتادن با دیکتاتوری شاه و شیخ نقش پیشتاز داشته‌اند این بار نیز راهگشایی خود را در مسیر آزادی مردم و میهنشان به نمایش گذاشتند در حالی‌که مستمراً از طرف رژیم و مزدورانش تحت فشار، بازداشت و زندان قرار دارند.

ولی با این حال معلمان از پای ننشسته و برای آزادی همکاران زندانی دست به اعتراض زده و در مقابل زندانهای رژیم تجمع کردند.

از روز ۱۲اردیبهشت ۹۸ تا روز بازگشایی مدارس کمتر روزی بوده که معلمان ایران در حال تظاهرات یا اعتصاب نبوده باشند. آن هم در شرایطی که بسیاری از نمایندگان معلمان در شهرهای مختلف کشور بازداشت شده‌اند.

 

سابقه حرکت‌های اعتراضی معلمان

معلمان از سال ۱۳۹۷ به این سو به تعداد حرکت‌های اعتراضی خود افزوده‌ و چند رشته حرکت اعتراضی سراسری داشتند که اضافه بر بازتاب خبری، تاثیر گسترده اجتماعی در صحنه سیاسی ایران داشت. برخی حرکت‌های اعتراضی معلمان در سال ۹۷ عبارتند از:

۲۰اردیبهشت سال ۱۳۹۷ اعتصاب سراسری معلمان در ۳۴شهر کشور

۲۲مهر سال ۱۳۹۷ اعتصاب سراسری معلمان در ۱۰۳شهر کشور

۲۲آبان سال ۱۳۹۷ اعتصاب سراسری معلمان در اکثر استانهای کشور

۱۹آذر نیز شهرهای اصفهان، رشت، یزد و ابهر شاهد تجمع اعتراضی معلمان و بازنشستگان فرهنگی برای بهبود وضعیت معیشتی و آزادی معلمان زندانی بودند

۲۲آذر ۱۳۹۷ تظاهرات اعلام‌نشده معلمان و دانش‌آموزان همدان و کرمانشاه

۲۹آذر ۱۳۹۷ تظاهرات اعتراضی معلمان اصفهان و یزد

۶دی نیروهای سرکوبگر رژیم با اسپری فلفل و گاز به معلمان اصفهانی حمله کردند

۲دی ۱۳۹۷ تجمع اعتراضی و تظاهرات معلمان آزاده و آگاه تبریز

۲۵بهمن‌ماه ۹۷ معلمان در شهرهای سنندج، ارومیه، مریوان، اردبیل، مشهد و کرمانشاه تجمع اعتراضی برپا کردند

۱۲ و ۱۳ و ۱۴اسفند ۱۳۹۷ معلمان بیش از ۱۲۰شهر از استانهای مختلف تحصن اعتراضی برپا کردند

 

برخی ویژگی‌های جنبش معلمان

جنبش معلمان ویژگی‌هایی دارد که باید به آنها اشاره کرد و از آنها درس آموخت، از جمله این‌که:

۱. حرکت معلمان در شرایطی که آخوندها با ایجاد یک انقطاع فرهنگی و گسستن نسل جوان ایران از پیشینه پرافتخار مبارزات ضددیکتاتوری خود، درصدد است جوانان را به پوچی یا وازدگی از انقلاب و دگرگونی سوق دهند، با برگزاری حرکت‌های مستمر و نوبه‌ای خود و با حرکت‌های نمادین‌ و شعارهایشان در ضدیت با دیکتاتوری شاه و شیخ، جلوه باشکوهی از درس و مشق انقلاب در ابعاد سراسری را به نمایش گذاشتند.

معلمان با بزرگداشت قهرمانان مبارزه با دیکتاتوری شاه به مصاف دیکتاتوری شیخ می‌روند و این همان نقطه‌ای است که ارتجاع حاکم با تمامی باندهای داخلی و متحدان خارج از گودش را به لرزه می‌اندازد.

هنگامی که معلمان آزاده تظاهرات اعتراضی خود به ارتجاع آخوندی را بر مزار میرزاده عشقی برگزار می‌کنند به دانش‌آموزان جوان خود می‌آموزند که مبارزه امروزشان برخاسته از یک سابقه مترقی و یک خواسته تاریخی ریشه‌دار است.

همانگونه هنگامی که معلمان روز بزرگداشت معلم را در روز شهادت دکتر خانعلی معلم آزاده‌ای برگزار می‌کنند که به دست مأموران شاه خائن به‌ شهادت رسید، باز هم همان درس و همان پیام را به دانش‌آموزان خود می‌دهند.

جنبش معلمان یکی از نمادین‌ترین جلوه‌های انقلابی است که اینک تابلوی «نه شاه و نه شیخ» را در دستان خود دارد.

۲. دیگر ویژگی قابل تحسین جنبش معلمان آنجاست که معلمان آزاده شعار اتحادشان را خطاب به دانشجویان و کارگران سر می‌دهند تا سمت‌و‌سوی مترقی و پیشتاز قیام و انقلاب آتی را به همگان یادآور می‌گردند انقلابی برای آزادی و عدالت اجتماعی و سمت و سوی ضداستثماری.

۳. یکی دیگر از ویژگی‌های قابل تحسین و پرارج جنبش معلمان سراسری بودن آن به‌معنای واقعی کلمه است. حرکت معلمان با متابعت اصولی از قوانین انقلاب و دیالکتیک مبارزه، هنگامی که در حرکتی واحد تمامی استانهای کشور با تمامی تنوعات قومی و مذهبی را فرا‌می‌گیرد و به‌مثابه خونی واحد در عروق و اعضا و جوارح مختلف پیکره اجتماعی ایران جریان می‌یابد، در واقع فراتر از تمامی فتنه‌هایی که وزارت بدنام و حیله‌گر اطلاعات تلاش می‌کند به اسم جنبش‌های مشکوک، ارتجاعی و منحرف «پان»ها در این سو و آن‌سوی کشور و حتی مرکز راه بیاندازد، هویت تاریخی متحد مردمی را تقویت می‌کند که در همین یکصد سال اخیر تنها با کمک همدیگر توانسته‌اند از بسیاری معرکه‌های نفس‌گیر ارتجاعی استعماری دیکتاتورها عبور کنند.

 

نگاهی به شعارهای جنبش معلمان

یکی از مهم‌ترین نمادهای جنبش معلمان، شعارهای آنهاست که در هر حرکت اعتراضی و هر تظاهرات یا اعتصاب آنان شنیده می‌شود.

شعارهای هر جنبشی در واقع بیانگر محتوای آن حرکت است و در این مورد جنبش معلمان آزاده ایران محتوای پیشرو و دموکراتیک خود را به‌خوبی بیان می‌کند. برخی شعارهای این جنبش طی حرکت‌های یکی دو ساله اخیر از این قرار است:

دشمن ما همین‌جاست، دروغ میگن آمریکاست!

معلم، کشاورز، اتحاد! اتحاد!

این همه بی‌عدالتی، هرگز ندیده ملتی!

معلم می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد!

معلم زندانی، آزاد باید گردد!

فریاد فریاد، از این همه بیداد!

نترسید نترسید، ما همه با هم هستیم!

 

خواسته‌های معلمان

۱. تامین معیشت معلمان

۲. حفظ منزلت معلمان

۳. آموزش رایگان

       ۴. یکسان‌سازی حقوق بازنشستگان و شاغلین است

 

از این رو در اول مهر و در روز بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی کشور ضمن درود به جوانان پیشتاز آزادی و نسل شورشی جدید ایران، یک بار به معلمان آزاده که اینک نیز شماری از نمایندگان آنان در زندانهای خامنه‌ای به‌سر می‌برند، درود فرستاده و به آنان ادای احترام می‌کنیم.

بی‌تردید فردای ایران آزاد و آباد از معلمان آزادی بسا داستانها خواهد گفت.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/536099c1-1499-4c87-bad0-523c3d279330"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات