728 x 90

مهدی صالحی، زندانی سیاسی محبوس در زندان اصفهان، جان باخت

مهدی صالحی زندانی سیاسی در زندان خمینی شهر جان باخت
مهدی صالحی زندانی سیاسی در زندان خمینی شهر جان باخت

مهدی صالحی قلعه شاهرخی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام و یکی از بازداشت شدگان اعتراضات مربوط به دیماه ۹۶ در زندان خمینی‌شهر اصفهان جان باخت.

یک منبع نزدیک به خانواده آقای صالحی ضمن تأیید خبر فوت این شهروند از دلیل فوت وی اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: «در تماس مسئولان زندان صرفاً خبر فوت او داده شد و توضیحی در مورد دلیل فوت عنوان نشد».

این منبع مطلع افزود: «برخی از هم‌بندان او اظهار کردند دلیل فوت ناشی از عملکرد بهداری زندان بوده ولی تا این لحظه همان‌طور که اشاره شد هیچ توضیح رسمی و شفافی در مورد دلیل فوت به خانواده داده نشده است».

پایگاه خبری هرانا روز پنج‌شنبه ۲۵فروردین از قول یک منبع نزدیک به خانواده آقای صالحی گزارش داد که برخی از هم‌بندان او دلیل جان باختن این زندانی سیاسی را «ناشی از عملکرد بهداری زندان» عنوان کرده‌اند.

هرانا در مردادماه ۹۹، با انتشار گزارشی از صدور ده حکم اعدام برای شهروندان بازداشت شده اعتراضات مربوط به دیماه ۹۶ در خمینی شهر خبر داده بود. در جریان اعتراضات سراسری دیماه ۹۶ در شهرستان خمینی شهر یکی از معترضان به نام اصغر هارون الرشیدی با شلیک گلوله جان باخت. خانواده آقای رشیدی از عوامل بسیج، سپاه و نیروی انتظامی به‌دلیل کشتن فرزندشان شکایت کردند. پس از مدتی تعدادی از دوستان آقای رشیدی از جمله مهدی صالحی قلعه شاهرخی در تاریخ ۱۲آبان۹۸ توسط نیروهای امنیتی به‌دلیل شرکت در اعتراضات دیماه ۹۶ بازداشت شد.

وی نهایتاً در تاریخ ۱۹بهمن۱۳۹۸ توسط دادگاه انقلاب اصفهان به اتهام “محاربه از طریق به‌کار بردن و کشیدن سلاح گرم به‌منظور ایجاد رعب و وحشت در ملأ عام به قصد سلب امنیت اجتماع و اقدام به تیراندازی ”به یک بار اعدام و “بغی از طریق استفاده از سلاح از نوع جنگی (کلاشینکف) در اغتشاشات در برابر نظام ” به یکبار اعدام و به اتهام“ افساد فی الارض از طریق اجتماع به قصد برهم زدن امنیت عمومی و هدایت اغتشاشگران“ به ۵سال حبس تعزیری محکوم شد.

 

دادگاه در توضیح اتهام افساد فی‌الارض برای متهمان این پرونده گفته بود «به‌لحاظ این‌که اقدامات متهمان موجب اخلال گسترده در نظم عمومی و ایجاد ناامنی گسترده و خسارات عمده در حد وسیع نشده است، به ۵سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند».

در قسمتی از این دادنامه آمده است که مهدی صالحی در بخشی از دفاعیات خود، شرکت در اعتراضات را تکذیب کرده بود. آقای صالحی مدعی بود که شب حادثه، نگهدار هارون الرشیدی، پدر اصغر هارون الرشیدی در تماس تلفنی نگرانی خود را از سلامت فرزندش عنوان کرده زیرا که یک سرهنگ نزد او ادعا کرده بود که حکم تیر فرزندش صادر شده است. مهدی صالحی با حضور در محل اعتراضات شاهد زخمی شدن اصغر هارون الرشیدی از ناحیه کمر بود. وی زمانی که قصد کمک و جابه‌جایی آقای هارون الرشیدی را داشت با گلوله ساچمه‌ای از ناحیه سر زخمی شد.

مهدی صالحی قلعه شاهرخی، فرزند محمدرحیم، متولد ۱۳۶۲، ساکن یزدانشهر، شغل بنگاه‌دار، متأهل. پدر یک دختر حدوداً ۹ساله بود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b56dcac7-97b9-40e7-ade6-dd0c7fda853e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات