728 x 90

مناظره نمایشی؛ آیینه احتضار نظام

نمایش مناظره آخوندی
نمایش مناظره آخوندی

خامنه‌ای بعد از انتصاب ابراهیم رئیسی به ریاست حکومت بی‌جمهورش، حال به‌دنبال رأی‌تراشی برای او و بازارگرمی نمایش انتخابات است. امسال فرقی که با سالهای دیگر دارد آن است که دیگر حنای هر دو جناح اصلی نظام برای مردم رنگی ندارد. آنها نمی‌توانند در مسابقهٔ روکردن دست یکدیگر و رونمایی از پروند‌ه‌های فساد و جنایت، برای خود رأی بخرند.

تحریم انتخابات، به‌معنی تحریم تمامیت رژیم است. آن روی دیگر تحریم، اعتقاد به جستن راه‌کاری از بیرون سلطنت آخوندی است. این راه‌کار در تلقی مشترک مردم ایران «براندازی» نام دارد. شعار «رأی من سرنگونی» این گزینه را نمایندگی می‌کند. از این رو احمد خاتمی سینه‌چاکانه و سراسیمه به وسط گود آمد و اعلام کرد: «رأی دادن، رأی آری مجدد به نظام جمهوری اسلامی است». معنای این اظهارنظر آن است که رأی ندادن نیز معادل نفی ناجمهوری آخوندی و رأی به سرنگونی آن است.

 

در چنین فضایی، مناظرهٔ نمایشی برای سیرک انتخابات نیز دردی از خامنه‌ای حل نکرد و نخستین جلسهٔ آن به‌رغم این‌که همه نفرات دست‌چین شده بودند باز هم به صحنه‌ای دیگر برای به چالش کشیدن خامنه‌ای و کل نظام تبدیل شد.

چیدمان این مناظره بگونه‌ای است که رئیسی اصلی‌ترین مهرهٔ آن است. سایر کاندیداهای باند غالب، نقش کاندیداهای پوشی برای رئیسی را دارند. در باند اصلاح‌طلبان قلابی نیز رئیس سابق بانک مرکزی، عبدالناصر همتی با الگو‌گیری از حسن روحانی در انتخابات قبلی، تلاش می‌کند بدون عبور از خط قرمزهای نظام، حملهٔ خود را روی رئیسی متمرکز کند. هدف از این تمرکز، سمت دادن نفرت و انزجار مردم از رئیسی به سوی شرکت در انتخابات به نفع اصلاح‌طلبان قلابی است.

اشتباه محاسبهٔ آنها در اینجاست که از یک‌طرف همتی خودش در جنایات روحانی شریک است و همراه با او مورد لعن و نفرین مردم است و از طرف دیگر نفرت از رئیسی به‌معنای تأیید اصلاح‌طلبان قلابی نیست. گزینهٔ اصلی و تنها گزینهٔ مردم، تحریم سراسری انتخابات با شعار «رأی من سرنگونی» است.

این مناظره، نشان داد که حتی با حذف فله‌ای کاندیداها و عبور دادن تک به تک کاندیداهای حاضر از صافی شورای نگهبان ولی باز در یک مناظرهٔ کنترل‌شده، شقه و شکاف حرف اصلی را می‌زند. تا جایی که همتی از رئیسی پرسید: «شما به من امان‌نامه می‌دهید که بعد از پایان این برنامه‌ها اقدامی قضایی علیه من نکنند؟ و در جایی پاسدار محسن رضایی گفت: مسئولان دولت روحانی را ممنوع‌الخروج می‌کنم»... همتی نیز متقابلاً به او گفت: «من اگر رئیس جمهور شوم، محسن رضایی را به‌عنوان مخل شرایط اقتصادی کشور به همین رئیسی معرفی می‌کنم».

 

مهرعلیزاده مهره دیگر باند مغلوب با حمله به رئیسی گفت:

«می‌گویند شما سندروم سمت بی‌قرار دارید. از دادستانی به آستان قدس و از آستان قدس به قوه قضاییه و دوباره از قوه قضاییه به ریاست جمهوری. چه تضمینی هست ریاست‌جمهوری را هم نیمه‌کاره برای سمت بالاتر رها کنید. آقای رئیسی کارخانه‌های کشور را اسراییل و آمریکا نبسته‌اند، قاضی شما بسته است!»

در هر حال این مناظره به‌جای بالا بردن قیمت ابراهیم رئیسی، او را از آنچه که بود و می‌نمود و خامنه‌ای برای آن هزینه‌ها کرده و تمهیدات بسیاری اندیشیده بود، پایین و پایین‌تر برد. ماجرای پیش کشیدن ۶کلاس سواد داشتن او از جانب مهرعلیزاده، این کاندید سوگلی خامنه‌ای را سکهٔ یک پول کرد.

***

این فقط یک سکانس مهندسی‌شده از پشت‌پردهٔ سهم و سهم‌کشی بر سر قدرت در جلوی دوربین‌هاست. وای از روزی که پشت‌پرده‌ها آشکار شود.

به قول حافظ شیراز:

حالی درون پرده بسی فتنه می‌رود

تا آن زمان که پرده برافتد چه‌ها کنند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/157e2acb-1644-4746-858c-f4e16c9e9a7b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات