728 x 90

مناظره دوم و نهایی ریاست‌جمهوری آمریکا برگزار شد

مناظره نهایی ترامپ و بایدن
مناظره نهایی ترامپ و بایدن

مناظره دوم و نهایی ریاست‌جمهوری آمریکا شامگاه پنجشنبه اول آبان به وقت آمریکا در شهر نشویل از ایالت تنسی برگزار شد. به گزارش رویترز، در حالی‌که تنها ۱۱روز به انتخابات آمریکا در روز سه‌شنبه سوم نوامبر (۱۳ آبان) باقیمانده، این مناظره در فضای بسیار آرامتری نسبت به مناظره اول برگزار شد.

بخشی از مناظره در مورد رژیم ایران بود. مجری به موضوع امنیت آمریکا اشاره کرد و گفت مقامات ارشد اطلاعاتی ما تأیید کردند که روسیه و رژیم ایران اقدام به نفوذ در این انتخابات کرده‌اند. آنها اطلاعات ثبت نام رأی دهندگان را به‌دست آورده‌اند و رژیم ایران پیامهای تهدیدآمیز به رأی دهندگان در فلوریدا فرستاده است. شما چکار خواهید کرد تا به این تهدیدات پایان بدهید؟

بایدن گفت: من روشن ساختم که هر کشوری که در انتخابات ما دخالت کند باید قیمت بدهد. در این انتخابات روسیه درگیر بوده و چین هم به میزانی دخالت داشته و حالا ما می‌فهمیم که رژیم ایران هم شرکت داشته است.

اینها اگر من انتخاب شوم بهای آنرا خواهند پرداخت. آنها در حاکمیت و استقلال آمریکا دخالت کرده‌اند.

ترامپ نیز در پاسخ به این سؤال گفت بایدن میلیونها دلار از پوتین پول گرفته است. چرا این را گرفتی من پولی از روسیه نگرفتم. را تکلیف عالی گفت هم رژیم ایران و هم روسیه می‌خواهند تو (یعنی ترامپ) ببازی. من کاری کردم که کشورهای ناتو سهم خود را پرداختند. او پوشاک به اوکراین داد من بودم که تانک دادم از خود دفاع کنند.

رویترز در مورد این مناظره نوشت: موضوع اصلی این مناظره کرونا بود که موضوع اصلی مردم آمریکاست. این بیماری همه‌گیر که تاکنون جان بیش از ۲۲۲هزار نفر را در آمریکا گرفته، هم‌چنان موضوع اصلی برای رأی دهندگان است و بایدن مرتباً ترامپ را متهم به سوء‌مدیریت این بحران کرده است. ترامپ گفت «وقتی مریض شدم خوب فهمیدم که ما پزشکان و بیمارستانهای عالی داریم».

ترامپ در اوایل شب به‌نظر می‌رسید بهترین نحوه برخورد را ارائه می‌دهد، حتی به مجری کریستن ولکر Kristen Welker عضو تیم مطبوعاتی کاخ‌سفید گفت من به شیوه‌ای که شما این مناظره را اداره می‌کنید بسیار احترام می‌گذارم».

ترامپ گفت برای آمریکاییان سیاه پوست «بجز یک استثناء که ابراهام لینکلن بود، هیچکس کاری را که من کرده‌ام، نکرده است».

بایدن چندین بار تلاش کرد که از هیاهو فاصله گرفته و رأی دهندگان را مستقیماً خطاب قرار دهد. در خلال بحث در مورد خدمات درمانی او گفت «چند نفر از شما شبها هنگام استراحت به خود می‌پیچید که اگر فردا مریض شوید، چه خواهید کرد؟».

در مورد هک کردن انتخابات و پرداخت مالیاتها، ترامپ به‌دنبال آن بود که بایدن را به‌عنوان فردی فاسد نشان دهد که در معاملات تجاری پسرش در اوکراین و چین شرکت داشته است. ولی تلاش کرد اتهاماتی را که در رسانه‌های محافظه‌کار منتشر شده به یک پرونده منسجم تبدیل کند.

بعد از این‌که مجری مناظره به اندک زمان باقیمانده اشاره کرد، بایدن نگاهی کوتاه به ساعت مچی خود انداخت. در دنیای واقعی ممکن است این به‌عنوان اقدامی غیرمعمول تلقی نشود، اما در میان معتادان سیاسی به یک قیاس با قبل تبدیل شد. زمانی که جورج بوش رئیس‌جمهور جمهوریخواه در وسط مناظره در سال۱۹۹۲ با بیل کلینتون انجام داد، نگاهی به ساعت خود انداخت. در آن زمان این اقدام به‌عنوان یک خطای بزرگ شناخته شد.

بعد از مناظره نظرسنجیهایی درباره آن منتشر شد.

فاکس نیوز درصد موفقیت طرفین را به این صورت گزارش کرد: ترامپ ۷۴٪ و بایدن ۲۴٪ موفقیت داشته‌اند

در مقابل سی.ان.ان گفت: بایدن با ۵۳درصد نسبت به ترامپ با ۳۹درصد پیروز مناظره شد

مؤسسه پل واچ گفت: در یک نظرسنجی پل واچ ۳۳.۷ درصد گفتند بایدن و ۶۶.۳ درصد گفتند ترامپ در مناظره پیروز شده است

اسکای نیوز گفت: مناظره نهایی روی سؤالها متمرکز بود و با احترام بیشتری نسبت به یکدیگر همراه بود. اما بعید است این مناظره نظر کسی را تغییر داده باشد.

برخی رسانه‌ها هم مجری این مناظره را پیروز این مناظره اعلام کردند چرا که به‌خوبی آن را اداره کرده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c820f6d6-db6f-41f0-ba32-c772b94ea02d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات