728 x 90

منازعهٔ دو گماشتهٔ خامنه‌ای بر نعش برجام

مذاکرات وین
مذاکرات وین

جهان در مذاکرات وین بین فاشیسم بمب‌طلب و طرف‌های خارجی، روزانه شاهد خبرهای ضد و نقیض است. این خبرها گاه رسیدن به توافق اتمی برای «احیای برجام» را تا دو روز دیگر برآورد می‌کنند. برخی خبرها می‌گوید توافق تا دو ساعت دیگر نهایی می‌شود و از اصطلاح «قریب‌الوقوع» بودن توافق استفاده می‌کنند؛ بعد که مهلت زمانی وعده داده شد، بدون هیچ توافقی سپری می‌شود، تا جایی که جیسون برادسکی، مدیر سیاست یوآنی در توئیتی نوشت: «حداقل از ماه ژوئن، این‌که بورل تکرار می‌کند که رسیدن به توافق اتمی نزدیک است، نشان‌دهندهٔ پوچی مذاکرات ا ست»...

موضوع این نیست که دو طرف نمی‌خواهند به توافق برسند یا نرسند، موضوع این است که به‌دلیل پروسهٔ توافق اتمی، بی‌اعتمادی دو طرف به یکدیگر و مهم‌تر از آنها میخ‌های کوبیده شده توسط مقاومت ایران با افشاگریهای دقیق، کارآمد و به موقع، هزینهٔ توافق بسیار بالا رفته است. به‌عبارت دیگر برخلاف صدور پالس‌های خوش‌بینانه از سوی وزیر خارجهٔ فاشیسم دینی یا مماشاتگران بین‌المللی، رسیدن به یک توافق مسائل حل‌ناشدهٔ زیادی وجود دارند که یکی از آنها، حضور سپاه پاسداران در لیست سیاه تروریستی است.

رابرت مالی، نمایندهٔ آمریکا در امور ایران، در نشست دوحه به تاریخ ۷فروردین ۱۴۰۱ مشخص کرد که آمریکا تصمیمی برای حذف سپاه پاسداران از لیست تحریم‌ها نگرفته است. او هم‌چنین افزود: «نمی‌توانیم در مورد آنچه دولت آینده ممکن است در بارهٔ توافق ایران انجام دهد، اطمینان دهیم».

 

این موضع‌گیری فقط از سوی رابرت مالی نبود. بلینکن، وزیر امور خارجهٔ آمریکا نیز در یک کنفرانس مطبوعاتی، هنگامی که باراک راوید، خبرنگار والا نیوز و اکسیوس از او پرسید:

«آیا سپاه پاسداران را یک سازمان تروریستی می‌دانید؟»

پاسخ داد:

«در رابطه با سؤال مربوط به سپاه پاسداران، احتمالاً بالاترین سازمان تروریستی در جهان در میان سایر سازمانهایی که لیست‌گذاری کرده‌ایم می‌باشد که از جمله در لیست‌گذاری سازمانهای تروریستی خارجی ما قرار دارد»...

یادآوری می‌شود که امیر عبداللهیان، یک روز پیش در مورد رسیدن به توافق اتمی، بدون خروج سپاه از لیست گفته بود:

«آنچه که برای ما مهم است این است که بایستی جایگاه سپاه و نقش سپاه و شان قانونی سپاه به‌عنوان مهمترین بخش امنیتی و دفاعی کشور ما مورد توجه قرار بگیرد. ما در این رابطه پیام هایی را با آمریکا تبادل کرده‌ایم. لذا این یکی از موضوعاتی است که هم‌چنان در دستور کار ماست. البته مقامات عالی‌رتبه سپاه در کشور به ما در وزارت امور خارجه یک نکته‌ای را همواره یادآوری می‌کنند. آنها می‌گویند شما در راستای منافع کشور هر آنچه که لازم است انجام دهید و اگر به نقطه‌ای رسیدید که موضوع سپاه مطرح بود، موضوع سپاه نباید مانعی برای شما باشد. این را می‌گویند، به‌نظر من در واقع به نوعی مقامات عالی سپاه دارند از خود گذشتگی نشان می‌دهند و ایثارگری خودشان را به حد اعلی می‌رسانند که می‌گویند اگر واقعاً دیدید جمع‌بندی این است که منافع کشور در این توافق دارد حاصل می‌شود، اصلاً شما موضوع سپاه پاسداران جزو اولویت‌هایتان قرار نگیرد».

 

طرح پیشاپیش این موضوع از طرف وزیر خارجهٔ رئیسی، باعث تنش جدیدی در باند خامنه‌ای شد. گماشتهٔ بدنام خامنه‌ای در کیهان، به عر و تیز پرداخت و نسبت به زیر سؤال رفتن خط قرمز اصلی رژیم در مذاکرات وین افسار پاره کرد.

چند موضوع در این رابطه قابل توجه است:

۱ـ خامنه‌ای، خام‌طبعانه گمان می‌کرد می‌تواند در بحبوبحهٔ جنگ در اوکراین و نیاز غرب به کنترل بازار نفت، قیمت را در مذاکرهٔ اتمی بالا ببرد و موضوع خروج سپاه پاسداران از لیست تحریم‌ها را نیز شرط رسیدن به توافق قرار دهد. این شرط‌گذاری نه تنها برای او امتیازی به ارمغان نیاورد، بلکه رسیدن به توافق را پیچیده‌تر کرد و باعث تشتت هر چه بیشتر در بین باند خودش گردید.

 

۲ـ این موضوع بیش‌از‌پیش اثبات شد که با حضور مقاومتی هوشیار و ثقل و جایگاه و تأثیرگذاری آن بر روی معادلات بین‌المللی، امتیاز دادن از کیسه مردم ایران به فاشیسم دینی چندان ساده نخواهد بود.

 

۳ـ مذاکرات اتمی با هر کش و قوس و هر نتیجهٔ محتمل در معادلهٔ سرنگونی این رژیم به دست مردم و مقاومت ایران تأثیری ندارد. سرمایه‌گذاری بر روی برجام بی فرجام، مانند شرط‌بندی بر روی اسب مرده است.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/36ff8a36-3893-4c8a-bb82-c3cbdc4ff934"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات