728 x 90

مقابله با مردم؛ نتیجه معکوس! - مروری بر روزنامه‌های حکومتی

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

در روزنامه‌های حکومتی دهم مرداد رویارویی روزنامه‌های دو باند حاکم بر سر سانسور اینترنت ادامه دارد. در کنار آن هشدارها نسبت به پیامدهای سیاست انقباضی و هم‌چنین اعترافات در مورد کرونا و بی‌عملی رژیم دیده می‌شود. بحرانهای اقتصادی اجتماعی و اعتراضات اقشار برای معیشت‌شان از دیگر مطالب روزنامه‌های امروز است. اعتراض ۳۵۰هزار بازنشسته ارتشی به طرح مجلس ارتجاع برای تعدیل حقوقشان و هم‌چنین فاش‌گویی دبیر دولتی انجمن صنفی کارگران در مورد زیر خط فقر بودن بیش از ۹۰درصد از کارگران از جمله این مطالب است. گرانیهای جدید هم در روزنامه‌های هر دو باند حاکم دیده می‌شود.

مقابله با مردم؛ نتیجه معکوس!

ابراز وحشت از رویارویی نظام با مردم و بن‌بست سرکوب برجسته‌ترین نکته مشترک در روزنامه‌های باند مغلوب است.

«سازگاری با ملت» عنوان مطلب آفتاب یزد است که از جمله نوشته است: «مقابله با مطالبات و خواسته مردم فقط زمان را هدر می‌دهد». در ادامه هم بر ضرورت تمکین به خواسته‌های مردم تأکید کرده و افزوده است: «غیر از این در نهایت نتیجه معکوس خواهد داشت».

ابتکار هم در سرمقاله‌اش باز نگرانی از خشم مردم را تکرار کرده و نوشته است: «در شرایطی که فشار معیشت، خشکسالی، کرونا و... امان مردم را بریده و شعله‌های خشم مردم درگرفته، این طرح در مجلس مطرح و تصویب می‌شود. در واقع مشخص بود که افکار عمومی نسبت به این طرح مقاومت می‌کند اما اصرار مجلس بر آن جای بسیار تعجب دارد».

«برخی کوچکترین صدا را بر نمی‌تابند» عنوان مطلب روزنامه آرمان است که بر ضرورت تحمل شعارهای ضدحکومتی مردم از طرف نظام تأکید کرده و نوشته «یک هفته تهران تعطیل بود حال فرد می‌خواهد سر کار و بار خودش بازگردد، برق‌شان قطع می‌شود بالاخره اینها مشکلاتی است که مردم تحمل نمی‌کنند، صدایشان در می‌آید. حال چند نفر هم شعارهایی به دل خودشان می‌دهند، این را هم می‌شود مدیریت و مدارا کرد همان‌طور که در قضیه تهران مشاهده کردیم مدارا می‌کنند».

نظام وارد بن‌بست شده

بن‌بست نظام در عرصه‌های مختلف در روزنامه‌های هر دو باند حاکم دیده می‌شود.

«سیاست بحران در بحران مدیریت کرونا» مطلبی است در آرمان به قلم محمدرضا محبوب‌فر کارشناس حکومتی که اذعان کرده است: «در خصوص مهار کرونا متأسفانه باید اعلام کرد کشور وارد بن‌بست شده و کنترل این بیماری از دست مسئولان خارج شده است». «آنچه در بارهٔ واکسیناسیون گفته شد و شنیده نشد» هم مطلبی است در اعتماد که از همین بن‌بست خبر داده و نوشته است: «بیشتر نکات لازم و عوارض بی‌توجهی به واکسیناسیون از ابتدا گفته شده است و البته مسئولان نیز وقعی ننهاده‌اند و امروز باید مسئولیت مرگ هزاران نفر از مردم را به عهده بگیرند».

وجه دیگر این سیاست بن‌بست بر سر موضوع سانسور اینترنت دیده می‌شود. اعتماد در مطلبی با عنوان «انحصار زدایی از اینترنت به سود قاچاقچیان» به خیز باند ولی‌فقیه برای یک فقره چپاول نجومی اشاره کرده و نوشته است: «به‌نظر می‌رسد چرخه مالی عظیم در حوزه رسانه‌یی، با مدلی که پیش از این در حوزه تلویزیونهای ماهواره‌یی رخ داد، این‌بار برای اینترنت در راه است». در ادامه نوشته است: «اگر فرض بر این باشد که فقط ۱۰میلیون از این دستگاهها در ایران فروش برود، اینجا صحبت از نزدیک به ۵میلیارد دلار پولی است که از ایران به جیب استارلینک ریخته می‌شود. سود قاچاق و عرضه این نوع اینترنت را کنار این عدد بگذارید تا به عدد نجومی‌تری برسید».

روزنامه رسالت از باند ولی‌فقیه هم از بن‌بست نظام در عقب‌نشینی از طرح سانسور اینترنت خبر داده و تحت عنوان «اولویت صیانت از اعتماد عمومی» از جمله نوشته است: «در نهایت هم که اعتراضات گسترده می‌شود، مصوبه لغو می‌شود و اینجاست که غیر از شوک تصمیمات آنی، پیام دیگری به جامعه منتقل می‌شود که تصمیم‌گیران، ژله‌ای و غیراصولی هستند، اگرنه نباید تصمیم خود را ظرف یک هفته دوباره تغییر می‌دادند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e8973e69-52b2-41ea-8349-595b597cc0a0"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات