728 x 90

معنای درخواست فعال شدن مکانیزم ماشه از سوی ظریف

تنگ‌تر شدن حلقه انزوا ...
تنگ‌تر شدن حلقه انزوا ...

سخنگوی وزارت امور خارجهٔ دیکتاتوری آخوندی مدعی شد که محمد جواد ظریف طی یک نامه به جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیهٔ اروپا، خواهان فعال شدن مکانیزم ماشه شده است. (انتخاب. ۱۴تیر۹۹)

در نگاه نخست این اظهارنظر عجیب و غیرمعمول به‌نظر می‌رسد اما به غور در دلایل و انگیزه‌های این درخواست، می‌توان به پشت پردهٔ آن پی برد. در این نوشته می‌خواهیم این موضوع را به اختصار مورد مداقه قرار دهیم.

نگاهی گذرا به فراز و فرود برجام

برجام یا برنامهٔ جامع اقدام مشترک در تاریخ ۲۳تیر۹۴ بین کشورهای ۱+۵ (آمریکا، انگلستان، فرانسه، آلمان، چین و روسیه) و دیکتاتوری آخوندی در وین اتریش منعقد شد. به این ترتیب فاشیسم دینی که خیز برداشته بود با به دست آوردن بمب اتمی سوداهای تروریستی خود را بلندپروازانه ادامه داده و بقای خود را تضمین نماید، در اثر افشاگریهای پیگیر مقاومت ایران، به برجام تن داد و زوزه‌کشان عقب نشست.

بر اساس برجام حاکمیت آخوندی پذیرفت، ذخایر اورانیوم غنی شدهٔ متوسط خود را پاکسازی کند. ذخیرهٔ اورانیوم با غنای کم را تا ۹۸درصد متوقف نماید و تعداد سانتریفیوژهایش را تا دو سوم و به مدت ۱۵سال کاهش دهد. بعد از ۱۵سال نیز اورانیوم با بیش از ۳.۶۷درصد غنی‌سازی نکند. رآکتور آب سنگین جدید نسازد. غنی‌سازی اورانیوم را به مدت ۱۰سال، به یک ساختمان با به کارگیری سانتریفوژهای نسل اول محدود نماید. علاوه بر آن تأسیسات اتمی دیگر خود را طبق پروتکل الحاقی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و به‌منظور پیشگیری از تولید بمب اتمی در اختیار بازرسی‌های آژانس قرار دهد. طبق این توافق آژانس به تمام تأسیسات اتمی ایران دسترسی منظم خواهد داشت. با انجام این اقدامات طرف مقابل نیز پذیرفت، رژیم را از تحریم‌های شورای امنیت ملل متحد، اتحادیهٔ اروپا و تحریم‌های ثانوی آمریکا بیرون بیاورد.

۶ قطعنامهٔ شورای امنیت

یادآوری می‌شود تا قبل از تصویب برجام و در زمان ریاست احمد‌نژاد، شورای امنیت سازمان ملل ۶ قطعنامهٔ پی‌درپی علیه فاشیسم دینی صادر کرده بود و ایران را در ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد قرار داده بود. پس از انعقاد برجام، شورای امنیت قطعنامهٔ ۲۲۳۱ را تصویب کرد و به موجب آن ۶ قطعنامهٔ قبلی را لغو نمود.

دنبال کردن سودای موشکی

به‌دنبال لغو قطعنامه‌ها، دیکتاتوری نیش اتمی کشیده، که دیگر نمی‌توانست بلندپروازیهای اتمی خود را در علن دنبال کند، به توسعهٔ و تولید و آزمایش موشکی خود سرعت بخشید و موشکهای بالستیک جدیدی را آزمایش کرد. این موضوع حساسیت جامعهٔ جهانی را برانگیخت. این حساسیت باعث نشد که آخوندها از توسعهٔ موشکی خود دست بردارند. برنامهٔ دستیابی آنها به موشک بالستیک و نیز فعالیت‌های مخفی اتمی ادامه یافت.

خروج آمریکا از برجام

دونالد ترامپ که در برنامهٔ انتخاباتی خود برجام را یک توافق بد خوانده بود و در ۱۸اردیبهشت ۹۷ به‌طور رسمی آمریکا را از برجام خارج و بازگشت تحریم‌های ثانوی را اعلام کرد و برای بازگشت به برجام یک شرط ۱۲ماده‌ای گذاشت.

رژیم و عدول از تعهدات برجام

نظام آخوندی نیز متقابلا طی چهار مرحله از تعهدات برجامی خود عدول کرد. نهایتاً در ۱۵دی ۹۸ از زبان حسن روحانی ضمن بیان گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات اعلام کرد که دیگر به هیچ محدودیتی در حوزهٔ عملیاتی شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی شده و تحقیق و توسعه پایبند نخواهد بود.

اقتصاد آخوندی به‌دنبال تحریم‌های ثانوی آمریکا به‌حالت خفگی افتاد و تلاش‌های اروپا برای ادامهٔ سیاست مماشات و معامله با آخوندها راه به جایی نبرد. حتی سازوکار اینس‌تکس که قرار بود منفذی برای نفس کشیدن اقتصاد تحریم شدهٔ او باشد، راه به جایی نبرد. کاهش تعهدات برجام از سوی حاکمیت آخوندی و اقدامات تروریستی این رژیم در حمله به تأسیسات نفتی آرامکوی عربستان و دیگر اقدامات تحریک‌آمیز باعث شد که مواضع اروپا به آمریکا نزدیک شود.

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

در ۱۳اسفند ۱۳۹۸ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش سه‌ماهه خود دربارهٔ فعالیت‌های هسته‌یی ایران را منتشر کرده و نسبت به این‌که ایران اجازه دسترسی بازرسان را به دو مرکز را نداده، انتقاد کرده است. آژانس هم‌چنین ایران را از هر گونه اقدامی که بر ضد تعهداتش باشد برحذر داشت.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که نگران فعالیت‌های مخفی اتمی رژیم بود اعلام کرد که سه سایت علنی نشده در ایران را مشخص کرده که احتمالاً محل ذخیره اورانیوم یا فعالیت‌های هسته‌یی است، اما رژیم اجازه بازرسی از این سه مرکز را نداده‌است. رافائل گروسی مدیر آژانس طی مصاحبه‌یی گفت ما روی بازرسی از این سه مرکز تأکید داریم.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در ۶اسفند ۹۸ با صدور بیانیه‌یی با اشاره به این‌که ایران امضاکننده پیمان منع گسترش سلاحهای هسته‌یی است، گفت خودداری ایران از دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نظارت هسته‌یی سازمان ملل متحد به مراکز هسته‌یی خود نقض آشکار توافق پادمانی است که تهران طبق ان.پی.تی ملزم به اجرای آن است.

۲۴دی۱۳۹۸ کشورهای اروپایی عضو برجام تصمیم به فعال سازی «مکانیسم حل اختلاف» گرفتند؛ البته این تصمیم از سوی جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیهٔ اروپا ملغی اعلام شد. سه کشور اروپایی گفتند هم‌چنان می‌خواهند برجام را حفظ کنند.

در همان روز بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس گفت: «اگر قرار است ما برجام را با چیزی جایگزین کنیم، بیایید آن را با یک «توافق ترامپ» جایگزین کنیم»

مناقشه حول تمدید تحریم تسلیحاتی

آخرین رمق به جا مانده از برجام از نفس افتاده و به یک کالبد بی‌محتوا تبدیل شده، لغو تحریم تسلیحاتی فاشیسم دینی در ۲۶مهر۹۹ بود. رژیم می‌خواست با آویختن به این آخرین دستاویز مفری برای خود بیابد و تحت این عنوان مجوز خرید جنگ‌افزارهای جدید از هم‌پیمانان خود، چین و روسیه را به دست آورده و متقابلا اقدام به صدور سلاح و موشک به شبه‌نظامیان خود نماید. این موضوع مناقشات جدیدی را دامن زد. آمریکا مصمم شد که نگذارد این تحریم به پایان برسد. انتشار گزارش دبیرکل سازمان ملل، آنتونیو گوترز، در مورد ایرانی بودن منشأ موشکهای شلیک شده به آرامکو و صدور قطعنامهٔ شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیرامون مشکوک بودن دو نقطه در ایران، طرفهای درگیر را وارد مختصات جدیدی پیرامون توافق از نفس افتادهٔ اتمی کرد.

دیدار برایان هوک با رافائل گروسی

دیدار برایان هوک، نمایندهٔ ویژهٔ آمریکا در امور ایران با رافائل گروسی، مدیر کل آژانس، مناقشه حول اتمی رژیم را وارد مراحل پیچیده‌تری کرده است. در پی این دیدار، دفتر سخنگوی وزارت‌خارجهٔ آمریکا اعلام کرد رژیم باید با فراهم کردن اطلاعات و دسترسی مورد نیاز آژانس به تعهدات خود در پیمان ان.پی.تی (منع گسترش تسلیحات هسته‌ای)، پروتکل الحاقی و توافقنامه‌اش عمل کند. این موضوع دیکتاتوری آخوندی را در کرنر قرار داده است. در صورت سرپیچی رژیم، آنچه در چشم‌انداز قرار دارد، عمل کردن مکانیزم ماشه و ارجاع رژیم پرونده رژیم به شورای امنیت است. علاوه بر آن دولت آمریکا اعلام کرده است در صورت نیاز برای ممانعت رژیم از دستیابی به سلاح هسته‌یی از نیروی نظامی استفاده خواهد کرد. این اقدام تنها هم‌پیمانان قسطی رژیم، روسیه و چین را در منگنه قرار خواهد داد تا مانعی در مسیر تحریم تسلیحاتی رژیم ایجاد نکنند و هزینهٔ حمایت از دیکتاتوری آخوندی را برای آنها سنگین خواهد نمود.

برایان هوک، در تاریخ ۱۲تیر۹۹ در گزارشی که خبرگزاری رویترز در این باره منتشر کرد، اعلام نمود «ناتوانی رژیم ایران در تأمین گروه‌های نیابتی آن در عراق «شاهد دیگری است که نشان می‌دهد کارزار فشار حداکثری ما با موفقیت رژیم [ایران] را از کسب درآمد برای تأمین مالی نیروهای نیابتی تروریست خود و دیگر اقدامات بی‌ثبات‌کننده در سراسر منطقه بازداشته است».

دیکتاتوری آخوندی و دو راه‌کار

در مختصات جدید، فاشیسم دینی دو راه‌کار بیشتر در پیش رو ندارد: «رفتن به پای میز تسلیم با زانوان خونین یا سرپیچی بیشتر و قرار گرفتن در زیر بند هفتم منشور سازمان ملل»

روزنامهٔ حکومتی وطن امروز (۱۴تیر۹۹) در مطلبی با عنوان «پاتک هسته‌ای» این دو راه‌کار را برجسته کرده است:

«در چنین شرایطی ایران می‌تواند ۲ رفتار متفاوت از خود نشان دهد. اول آن که در همان پازلی که آمریکایی‌ها طراحی کرده‌اند قرار گیرد و فاز مذاکره با آمریکا را کلید بزند. ورود ایران به برنامه طراحی شده آمریکا همان نتیجه‌یی را به‌دنبال خواهد داشت که آمریکایی‌ها در نظر گرفته‌اند. پذیرفتن ۱۲شرطی که پمپئو در همان روزهای نخست کاری خود اعلام کرد محور اصلی توافق احتمالی ایران و آمریکا در آینده خواهد بود. بندهای اصلی توافق احتمالی همان‌گونه که در بیانیه ۱۲بندی پمپئو آمده و بعدها مقامات آمریکایی نیز به آن اشاره کردند مربوط به ایجاد محدودیت‌های جدی در برنامه موشکی، ایجاد سیاست‌های منطقه‌یی و برچیده شدن برنامه هسته‌یی ایران است».

این روزنامه در ادامه هارت و پورت تو خالی و عصیان‌گری اتمی را پیشنهاد می‌کند و می‌نویسد:

«حذف محدودیت‌های برجام و بازگشت به قابلیت‌های پیشابرجامی، گام مهم و اثرگذاری است که طرف مقابل را در اتخاذ سیاست‌های مقابله‌ای بیشتر مردد و حتی منجر به کاهش برخی از این فشارها می‌کند. ایران باید اقدام متناسب را در این برهه در دستور کار قرار دهد و در حال حاضر اقدام متناسب راه‌اندازی نسل جدید سانتریفیوژها و افزایش حداکثری ظرفیت غنی‌سازی در کنار افزایش غنی‌سازی اورانیوم از ۵.۳ به ۲۰درصد است.

موضوع نظارتها و بازرسی‌ها نیز باید مورد باز بینی جدی قرار گیرد. تعلیق پروتکل الحاقی، تعلیق نظارت‌های فراتر از پروتکل که ایران در نتیجه برجام پذیرفته است و محدود کردن نظارتها به نظارت‌های پادمان (سیستم نظارتی آژانس بر مبنای ان.پی.تی) نیز یک اقدام متناسب دیگر در برابر رفتار تخاصمی آمریکاست».

اظهارات کمال خرازی حاکی از آن است که فاشیسم دینی هرگز از مخفی‌کاری اتمی و تلاش برای دستیبابی به بمب دست برنداشته است.

تاکتیک فرار به جلو

حال محمد جواد ظریف در یک تاکتیک فرار به جلو و برای سرپوش گذاشتن بر شکست و ناکامی خود در پرونده اتمی، در نامه به جوزپ بورل خواهان مکانیزم ماشه شده است. این درخواست در عین‌حال می‌تواند جایگزینی برای تهدید خروج از ان.پی.تی باشد که پیش‌تر توسط رژیم اعلام شده بود. در هر حال مخاطب آن کشورهای اروپایی و هدف آن ایجاد گرد و خاک و مغشوش کردن فضا می‌باشد. پس از انفجار در تأسیسات موشکی خجیر و نیز سایت نطنز، این ادعا جز آن که شرایط را برای دیکتاتوری آخوندی پیچیده‌تر کرده و او را وادار به پرداخت هزینهٔ بیشتری کند، فایدهٔ دیگری در برنخواهد داشت.

آویختن به سودای نیم‌بند و ناکام اتمی و هزینه‌های میلیاردی برای آن و نیز شاخ و شانه کشیدن برای جامعهٔ جهانی، قادر نخواهد بود این نظام اهریمنی را از سرنگونی به دست مردم و مقاومت ایران مانع شود. تیک تاک ساعت به ضرر آخوندهاست و هر ثانیه‌ای را که از دست بدهند قادر به جبران آن نخواهند بود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/17cf302f-45e6-4e4f-81fa-b8f5759f1261"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات