728 x 90

معمای سرپایینی قیمت ارز و سربالایی قیمت کالاها!

سرپایینی قیمت ارز و سربالایی قیمت کالاها
سرپایینی قیمت ارز و سربالایی قیمت کالاها

در شرایطی که قیمت دلار به زیر ۱۰هزار تومان رسیده و آخوند روحانی و دولت او در تبلیغات خود مدام آن را خرج می‌کنند و منت روی سر مردم می‌گذارند، اما قیمت کلیهٴ کالاها هم‌چنان به سیر صعودی خود ادامه می‌دهد.

پایین آمدن دلار و سیر صعودی رشد قیمتها معمایی برای مردمی شده است که استخوانهایشان زیر فشار گرانی و تورم در حال خردشدن است.

گرانی روزافزون کالاها چنان ابعادی دارد که تلویزیون حکومتی هم با همهٔ تلاشی که برای عادی جلوه دادن شرایط انفجاری کنونی دارد ناگزیر از اذعان به آن و پخش گزارشهایی در این رابطه است.

روز ۲۴آذر تلویزیون حکومتی در مورد قیمتهای بالا اجناس چنین گزارش داد:

«گزارشگر: امروز شنبه سری به بازار زدم و قیمتها را رصد کردم.

یک مرد: قیمتها(قیمت دلار) که آمد پایین باز هم قیمتهایمان(قیمت کالا) بالا ایستاده.

یک مرد دیگر: اصلاً به هیچ عنوان تخفیف... اصلاً می‌گویند برای ما نمی‌صرفد نمی‌توانیم تولید کنیم؛ حتی برندهای ایرانی، برندهای خارجی که گیر نمی‌آید.

یک فروشنده: هیچ جنسی اصلاً ارزان نشده که ما بخواهیم به مشتری عرضه بکنیم».

افزایش قیمت کالاها وقتی به کالاهای اساسی و مواد غذایی می‌رسد که عموم مردم روزانه با آنها سر و کار دارند داستان رنگ مصیبت و فاجعه به خود می‌گیرد. قیمت این کالاها روزبه‌روز و حتی ساعت به ساعت بالا می‌رود.

گزارش تلویزیون رژیم در این زمینه ادامه می‌دهد:

«گزارشگر: مدتی هست که قیمت مرغ در بازار، میل پرواز دارد.

یک فروشنده: مرغ ۱۰ و ۲۰۰بوده، الآن ۱۱هزار و ۵۸۰تومان آوردند برایمان، ما هم ۱۲ می‌فروشیم. یک هفته ۱۵۰۰توما ن خیلی است، ۱۱۴۰۰ بود، الآن ۱۲۲۰۰ است.

شنبه گرون می‌شود، سه‌شنبه ارزان می‌شه، پنجشنبه از نو گران می‌شود!».

بنا‌ به گزارش بانک مرکزی رژیم در آبانماه گذشته، طی یک‌سال اخیر نرخ لبنیات ۵۷درصد، تخم‌مرغ ۵۶.۶درصد، برنج ۲۱.۶درصد، حبوبات ۱۵درصد، میوه‌های تازه ۶۸.۳درصد، سبزیهای تازه ۳۹.۳درصد، گوشت قرمز ۳۹درصد، گوشت مرغ ۴۹درصد، چای ۲۴درصد، روغن نباتی ۴۴درصد و قند و شکر ۴۲درصد افزایش یافته است.(خبرگزاری تسنیم ۲۹آبان ۹۷)

بر اساس این ارقام، متوسط افزایش قیمت مواد غذایی بیش از ۵۰درصد است؛ این در حالی است دولت تنها وعدهٔ افزایش ۲۰درصد حقوق کارگران و کارکنان دولت را داده و قیمت خرید گندم توسط دولت از قرار کیلویی ۱۴۷۰تومان اعلام شده است.

اگر افزایش سرسام‌آور قیمت مسکن را به این مجموعه اضافه کنیم، این تابلو سیاه‌تر و هراس‌انگیزتر می‌شود و این سؤال را جدی‌تر می‌کند که راز افزایش قیمت کالاها در حالی که نرخ ارز و سکه رو به کاهش است، چیست؟

به گفتهٔ کارشناسان حکومتی افزایش قیمت کالاها، به‌خصوص کالاهای تولید داخلی ربطی به افزایش قیمت ارز نداشته است و علت آن را در وهلهٔ اول بایستی در نابودی تولیدات و کاهش عرضه، اعم از تولیدات صنعتی و کشاورزی دانست.

عوامل دیگری هم چون صادرات مواد غذایی به کشورهای همسایه برای به دست آوردن سود بیشتر نهادها و مهره‌های حکومتی دخیل هستند.

موضوعی که ریشه در فساد، چپاول و رانت‌خواری جاری در سراپای رژیم است.

تنها به‌عنوان یک قلم از این غارتگری، مافیاهایی که واردات کالاهای اساسی را در چنگ خود دارند، برای واردات کالا ارز ۴۲۰۰تومانی از دولت دریافت کردند، اما کالاهایی را که وارد کردند با قیمت ۱۵، ۱۶هزار تومانی فروختند و سودهای سرسام‌آور هزاران میلیاردی به جیب زدند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e863adbc-209b-4705-aa6d-a4fc56f4460c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات