728 x 90

معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا: شرکتهای خارجی فوج فوج از ایران خارج می‌شوند

سیگال مندلکر
سیگال مندلکر

سیگال مندلکر معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا روز دوشنبه ۲۱ آبان گفت: اقدامات بیشتری علیه ایران در راه است.

وی افزود: واشنگتن در مورد ابزار ویژه مالی اتحادیه اروپا برای دور زدن تحریم‌ها و معامله با ایران نگران نیست چون شرکتهای خارجی فعالیت در ایران را متوقف می‌کنند.

مندلکر که در یک کنفرانس خبری در لندن شرکت کرده بود گفت: «به نظر م خبر مهمتر در اروپا این است که شرکتهای خارجی فوج فوج از ایران خارج می‌شوند».

وی اضافه کرد: «من به هیچ عنوان نگران ابزار ویژه مالی اروپا برای معامله با ایران نیستم. معتقدم که ما روش‌های دیگری برای همکاری با اروپا پیدا خواهیم کرد».

 

مندلکر همچنین اشاره کرد که سوئیفت، شرکت تبادلات بانکی بین‌المللی اخیراً ارائه خدمات به بانک مرکزی و چندین مؤسسه مالی ایران را متوقف کرده است.

قابل ذکر است که بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه رژیم ایران بخشی از تلاش وسیع دونالد ترامپ، برای وادار کردن ایران به دست کشیدن از برنامه هسته‌یی و موشکی خود به‌علاوه قطع حمایت از گروه‌های نیابتی رژیم ایران در یمن، سوریه، لبنان و سایر نقاط خاورمیانه است.

مندلکر گفت: «در مورد ایران، خواهید دید که اقدامات بیشتری از جانب ما اجرا خواهد شد».

 

قرارداد میدان نفتی منصوری با ایران امضا نمی‌شود

در رویداد دیگری مدیرعامل شرکت روسی لوک اویل گفت تا زمانی که تحریم‌ها ادامه داشته باشند قرارداد میدان نفتی منصوری را با ایران امضا نخواهد کرد.

واحد علی اکبروف روز دوشنبه گفت: «به‌دلیل تحریم‌ها علیه ایران ما نمی‌توانیم در طرح‌های انرژی آن کشور سرمایه‌گذاری کنیم. اوایل سال جاری ما در میدان نفتی منصوری فعالانه کار می‌کردیم، قرارداد تقریباً آماده است ولی بعید است امضا شود. تا زمانی که تحریم‌ها ادامه دارند ما این قرارداد را امضا نخواهم کرد».

لازم به یادآوری است که دور دوم تحریم‌های آمریکا علیه رژیم ایران از دوشنبه هفته گذشته به اجرا گذاشته شد که هدف آن قطع صادرات نفت و قطع دسترسی بیش از ۷۰۰بانک، مؤسسه و افراد حقیقی به نظام مالی ایالات متحده است.

در حالیکه دولت آمریکا به‌طور موقت هشت کشور خریدار نفت ایران از جمله ژاپن، کره جنوبی، هند، چین، ایتالیا، یونان و ترکیه را از این تحریم‌ها معاف کرده است.

کارشناسان بازار انرژی ارزیابی می‌کنند که تحت تاثیر تحریم‌ها میزان صادرات نفت ایران حدود یک میلیون بشکه در روز کاهش یافته است.

 

بیشتر بخوانید

اکونومیست انگلستان ۱۹ مرداد ۹۷ در گزارشی پیرامون وضعیت وخیم اقتصادی نوشت، مردم از فشار اقتصادی شکایت دارند.

مذاکرات با رژیم ایران بر سر توافق هسته‌یی برجام دو سال به درازا کشید. اما نهایتاً چند چرخش قلم هرآنچه رشته شده بود را پنبه کرد. امضای فرمان اجرایی ریاست‌جمهوری در روز ۱۵مرداد ۹۷عمل دونالد ترامپ به وعده انتخاباتی‌اش بود.

اگر چه شمار اندکی تصور می‌کنند که تدابیر اتحادیه اروپا برای ادامه تجارت شرکتهای اروپایی به رژیم ایران کمک خواهد کرد. اما رئیس‌جمهور آمریکا تهدید کرد، شرکتها در صورت ادامه کار با رژیم ایران بازار آمریکا را از دست خواهند داد. البته شرکتهای اروپایی هم این تهدید را جدی گرفته‌اند. برای مثال: توتال فرانسه از قرارداد ۲میلیارد دلاری توسعه میدان گازی عظیم پارس جنوبی دست کشیده است. ایرباس ممکن است برنامه تحویل ۱۰۰جت مسافری به ایران را متوقف کند. شرکتهای آمریکایی مانند بوئینگ پیشاپیش از یک قرارداد ۲۰میلیارد دلاری با ایران صرفنظر کرده‌اند.

 

نظام فاسد اقتصادی و خویشاوند سالاری رژیم ایران

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری رژیم، سخت در پی یافتن یک قربانی برای این وضع، رئیس بانک مرکزی و معاون اش را برکنار کرد. احمد عراقچی، معاون امور ارزی بانک مرکزی، برادرزاده عباس عراقچی معاون وزارت‌خارجه است که همین یک سال پیش به این سمت منصوب شده بود. این‌گونه مناسبات از خویشاوند سالاری حاکم بر نظام سیاسی رژیم ایران حکایت دارد. ایران در شاخص فساد سازمان شفافیت بین‌المللی در انتهای جدول است. روحانی کوشید با بازداشت تجار و سیاستمداران مانوری بدهد. چند بانکدار به‌دلیل وام های بدون پشتوانه زندانی شده‌اند.اما مشکلات ایران عمیق‌تر از وجود چند مقام فاسد است. بخش عمده‌یی از اقتصاد رژیم ایران زیر تسلط نهادهای غیرپاسخگو است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/07c3a14f-542d-4f40-82ff-fedfad5b58d0"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات