728 x 90

مصاحبه مهدی سامع سخنگوی سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران درباره نقش تبهکاریهای حکومت آخوندی در گسترش فجایع و خسارات سیل

مهدی سامع
مهدی سامع

درباره فجایع سیل در اکثر نقاط میهن، سیمای آزادی گفتگویی با آقای مهدی سامع سخنگوی سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران و مسئول کمیسیون صنایع شورای ملی مقاومت انجام داد.

 

سؤال: آقای سامع با تشکر از شما سیلابهای ویرانگر و گسترده تقریباً تمام میهنمان رو دچار خسارت و تخریب کرده و هموطنانمون در شرایط بسیار سختی به‌سر می‌برند. لطفاً بفرمایید چرا با چنین پدیده‌ای و با این وسعت روبه‌رو بودیم.

مهدی سامع: سلام می‌کنم به شما اظهار همدردی می‌کنم با هم‌میهنان سیل‌زده‌مان و تسلیت می‌گویم به خانواده قربانیان این سیل بنیان‌کن و امیدوارم که در همبستگی و پیوستگی که مردم ایران با هم دارند و کمکهایی که می‌کنند خسرانهای این سیل کاهش پیدا کند. اما خدمت‌تان عرض کنم ما در مورد سیل بایستی ۳دوره را مورد بررسی قرار بدهیم یکی قبل از سیل است یکی در جریان سیل یعنی وقتی جریان دارد و یکی وقتی تمام می‌شود و بعد از سیل.

به گمان من قبل از سیل آنچیزی که در ادبیات مقاومت هم بهش گفته می‌شود حاکمیت با قتل‌عام طبیعت در حقیقت شرایطی ایجاد کرده که وقتی سیل جریان پیدا می‌کند خسرانهای بسیار زیادی ایجاد می‌کند. در مورد قتل‌عام طبیعت در تلویزیون شما هم خیلی برنامه‌های خوبی داشتید آمارهای مختلفی.. داشتید به نمونه‌هایی مثل این‌که مثلاً تصور کنید که نیمی از جنگل‌های ایران بیش از نیمی از جنگل‌های ایران در دوره چهل ساله حکومت ولایت فقیه نابود شده از بین برده‌اند جنگل تراشی بهش می‌گویند جنگل فروشی شده زمینهایش چوبهایش را قطع کرده‌اند هم چوبهایش را غارت کرده‌اند هم زمینهایش را غارت کرده‌اند.. چنین فاجعه‌ای را ایجاد کرده‌اند. سدسازیهای بی‌رویه، فروش زمینهای حریم رودخانه ها. بسیاری از حریم های رودخانه‌ها را تنگ کرده‌اند و زمینهایش را فروخته‌اند جاده کشی کرده‌اند همین فاجعه‌ای که در دروازه قرآن در شیراز به‌وجود آمد مسیل سیل را بسته بودند رویش جاده ساخته‌اند این هم کار سپاه بوده بعد یک به‌اصطلاح جنایت بسیار بزرگی که رژیم کرده خشک کردن هورالعظیم است. و به‌خاطر بهره‌برداری از منابع و ذخائر نفت آنجا که خسرانهای بسیار زیادی ایجاد کرده از جمله ریزگردهایی که خوزستان را در بر می‌گیرد این کاریه که حکومت کرده بهرحال حکومت با قتل‌عام طبیعت کاری کرده که وقتی سیل می‌آید چنین ابعاد بسیار بسیار وحشتناکی بخودش می‌گیرد. این را هم بگویم که ما بی‌سابقه نبودیم در مورد سیل، سیل بوده در نقاط مختلفی بوده بنابراین تجربه سیل وجود داشت و اگر حکومت تدبیر داشت اگر می‌خواست امکانات فراوانی وجود دارد در کشور که عمدتاً هم در اختیار حکومت هست که می‌تواند تدابیری بیندیشد که در چنین شرایطی که سیل خارج از اراده انسان‌ها می‌آید ضررهایش به مینیمم کاهش پیدا کند.

 

سؤال:‌ آقای سامع حالا ما با اعتراضهای شدید هموطنان سیل‌زده به‌دلیل بی‌عملی رژیم در نقاط مختلف به‌ویژه استان خوزستان روبه‌رو هستیم آیا رژیم امکان کمک به مردم را ندارد یا چنین قصدی ندارد

مهدی سامع: همان‌طور که گفتم ما در قبل از سیل خوب دست حکومت مسئول بی‌رقیب است نه این‌که یکی از مسئولانش باشد این حرف مسخره‌ای هست که روحانی می‌گوید مردم مسیل آب را نبندند که سیل بیاید ببرد خانههایشان را این بنظرم من حاکمیت بود اما در دوره سیل خوب واقعیت امر همین واقعیت نشان داد که رژیم نمی‌خواهد نه این‌که نمی‌تواند امکانات هست بسیار امکانات زیادی هست چنین ابعادی که سیل هست ابعاد امکانات حاکمیت بسیار بسیار زیادتر از نیاز است برای مهار و برای کنترل... در هر استانی که بگویید دهها محلهای بسیار مستحکمی هست برای اسکان بسیار زیاد امکانات هوایی هست هلیکوپترهای زیادی هست که می‌توانند مردم را از آن مناطق خارج کنند و جاهای امنی آنها را اسکان بدهند امکانات زیادی، ماشینهای سنگین هست برای این‌که سریع سیل بندهای موقت ایجاد کنند ولی خوب ما دیدیم که مثلاً به‌جای این‌که آب را روانه کنند به سمت مسیر اصلیش که همان هورالعظیم باشد آب را می‌برند به مزارع و خانه‌های مردم..

در یک‌کلام حکومت امکانات دارد ولی نمی‌خواهد اینکار را بکند چرا نمی‌خواهد برای این‌که یک مردم ضعیف یک مردم محتاج یک مردمی که هم سرکوب می‌شوند هم در مقابل طبیعت احساس ناتوانی بکنند برای حکومت این مطلوب است چون که حکومت فکر کند که چنین مردمی در مقابلش مقاومت نخواهند کرد البته حکومت محاسبه‌اش اشتباه بود همین چند روز گذشته دهها مورد از اعتراضات بود که خوب یک نمونه‌اش در مقابل پاسدار نقدی بهش گفتند برو گمشو این بروگمشو شد تیتر بسیاری از شبکه‌های اجتماعی و نمونه‌های مختلفی از این قضیه بود که مردم بودند مردمی که در مناطق هموطنان عربمان خیلی‌هایشان می‌گویند که حکومت می‌خواهد ما را از اینجا.. یعنی اخراج کند با این کار خودش نمی‌خواهد بکند می‌خواهد سیل را کاری بکند که ما از اینجا برویم خیالش راحت شود ولی ما نمی‌رویم ما اینجا می‌گویند و نوشته‌اند و حتماً دیدید در شبکه‌های اجتماعی به‌خصوص من خانم‌هایی دیدم که گفته‌اند ما همینجا متولد شدیم و همینجا هم خواهیم مرد و ترک نمی‌کنیم ولی حکومت می‌خواهد این کار را بکند که مردم را اولاً آواره بکند بعد مردم را محتاج بکند تا نیروی مقاومت را از آنها بگیرد که همین‌طور که گفتم محاسبه‌اش اشتباه است و خوب مردم ما مقاومت می‌کنند اعتراض می‌کنند و البته همبستگی و اتحاد خودشان را هم در مقابله با این عارضه طبیعی اعلام می‌کنند منتها واقعیتش این است که حکومت باید این را به‌روشنی گفت که حکومت امکانات بسیار فراوان ارتش، سپاه و دستگاه‌های اداری دارند که این را یک‌هزارم آن را هم تاکنون به خدمت نگرفته‌اند. منتها همبستگی مردم و تعاون آنها یک به‌اصطلاح نیروی عظیمی ایجاد می‌کند که می‌توانند بر مشکلات غلبه کنند چرا این همبستگی لازم است برای این‌که حکومت فرض کنید سیل هم تمام شد و سیل خوابید شرایط طبیعی به‌وجود آمد خوب بالاخره مردم بی‌خانه شده‌اند خاکی که بعد از سیل می‌ماند در جاده‌ها در خانه‌ها وسایلی که نابود شده ساختمانهای خراب شده اینها همه‌اش باید بازسازی شود و مطمئن باشید حکومت اینکار را نخواهد کرد یعنی این باز می‌افتد بر دوش مردم ولی وظیفه حکومت است حکومت که اینکار را نمی‌کند باید گفت داری جنایت می‌کنی و برعکسش وقتی مردم متحد می‌شوند و مقاومت می‌کنند و خودشان مسائل را حل کنند باید گفت که درود بر این مردمی که با اتحاد و همبستگی خودشان به همدیگر می‌رسند به‌نظر من بعد از سیل هم حکومت تجربه نشان داده که یک مدتی شروع می‌کند می‌گوید ما این بیمه را می‌دهیم آنرا نمی‌دهیم و این... را می‌دهیم بعداً فراموش می‌کند یا می‌گذارد که فراموش شود تا دومرتبه عارضه بعدی.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b88fc65f-f01d-4970-9078-bce24d74f131"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات