728 x 90

مصاحبه سیمای آزادی با خانم کی‌یرا رودیک نماینده پارلمان و رهبر حزب صدای اوکراین و نایب‌رئیس اتحاد لیبرالها و دمکراتهای اروپا

مصاحبه سیمای آزادی با خانم کی‌یرا رودیک نماینده پارلمان و رهبر حزب صدای اوکراین
مصاحبه سیمای آزادی با خانم کی‌یرا رودیک نماینده پارلمان و رهبر حزب صدای اوکراین

مصاحبه سیمای آزادی با خانم کی‌یرا رودیک

نماینده پارلمان و رهبر حزب صدای اوکراین

و نایب‌رئیس اتحاد لیبرالها و دمکراتهای اروپا

 

خانم رودیک

مریم رجوی یک رهبر شگفت‌انگیز و یک الگوی بزرگ است

من انتظاراتی داشتم که در اشرف۳ با چه چیزهایی روبه‌رو خواهم شد

اما می‌توانم به شما بگویم که آنها از همهٔ این انتظارات بالاتر بودند

مجری:  «سلام به همه شما هم میهنان عزیز بینندگان گرامی سیمای آزادی؛ تلویزیون ملی ایران. امروز ما گفتگویی داریم با خانم کی یرا ردویک معاون حزب اتحاد لیبرال دمکراتهای اروپا نماینده پارلمان اوکراین و رهبر حزب هولوس این کشور و از ایشون در رابطه با مقاومت مردم اوکراین و به‌طور خاص زنان اوکراینی و هم‌چنین آشنایی شون با مردم و مقاومت ایران و مبارزه اونها دنبال خواهیم کرد.

خانم رودیک-شما تصمیم به مقاومت گرفتید و همین‌طور تمامی مردم اوکراین. این تحول را چگونه می‌بینید و مقاومت مردم شجاع اوکراین را چگونه توصیف می‌کنید؟»

 

خانم رودیک: سلام. با تشکر بسیار از دعوتتان

شما نمی‌توانید جنگ را پیش‌بینی کنید و نمی‌توانید پیش‌بینی کنید. تأثیراتی که جنگ روی شما یا بر روی اعمال شما به جا می‌گذارد. اما وقتی که دشمنی در پشت درهای شماست باید آن سؤالات سخت را از خودتان بپرسید: چه کار می‌خواهید بکنید؟و برای من و برای بسیاری از زنان اوکراینی پاسخ خیلی ساده بود.

ما برای سرزمینمان خواهیم جنگید. ما برای آزادی وطنمان خواهیم جنگید. ما در کنار مردان برای چیزهایی خواهیم جنگید که برایمان عزیز و با اهمیت هستند. و ما پیروز خواهیم شد. چون برای هدف برحقی می‌جنگیم.

اکنون نبردها بسیار دور از کیف در جریان هستند اما عزم و استقاومت زنها و مردهای اوکراینی همان‌طور باقی مانده‌اند. ما تا نفر آخر خواهیم جنگید. همه زنان و مردان ما می‌توانیم مقاومت کنیم. چون به این نبرد ایمان داریم.

و این کاری است که ما خواهیم کرد امروز در اشرف۳ در طول مذاکرات ما نقاط مهمی را طرح کردیم در چنین مواقعی شما فقط می‌توانید به خودتان تکیه کنید شما حمایت و کمک از دیگر ملتها دریافت خواهید کرد. اما می‌آموزید که شما هستید که تصمیمات را می‌گیرید اقدامات را انجام می‌دهید و مسئولیت با شماست.

 

مجری - می‌خواهم بپرسم که مقاومت ایران را چگونه می‌بینید و در اشرف۳ چه دیده‌اید؟

خانم رودیک: من انتظاراتی داشتم که در اشرف۳ با چه چیزهایی روبه‌رو خواهم شد اما می‌توانم به شما بگویم که آنها از همه این انتظارات بالاتر بودند من از موزه بازدید کردم و با شاهدان جنایات رژیم دیدار و گفتگو کردم. من با افرادی صحبت کردم که می‌گفتند عزیزانشان را از دست داده یا در زندان بوده‌اند. من دیده‌ام که چگونه مردم به مدت طولانی اعتراض و مقاومت می‌کنند با وجود هر شرایطی که پیش بیاید و البته در قلب امروز من ملاقاتم با خانم رجوی بود.

من توانستم نظراتم را با او در میان بگذارم و رهنمودهای او را دریافت کنم من به‌خاطر کارهای و فعالیت‌هایش او را می‌ستایم او یک رهبر شگفت‌انگیز است و یک الگوی بزرگ برای همه ما. من فکر می‌کنم که انرژی که از او ساطع می‌شود هم خردمندانه است و هم منعطف. من فکر می‌کنم آنچه که همه ما اکنون باید به‌خاطر داشته باشیم این است که جنگ فردا به پایان نخواهد رسید. و این چیزی است که برای کشورهای غربی خیلی جدید است برای این‌که همه انتظار داشتند که ما در روز سوم تسلیم شویم. یا روز چهارم.

اما اکنون ۱۰۰روز گذشته و من فکر می‌کنم که جنگ ادامه خواهد داشت و چیزی که ما باید به‌خاطر بسپریم این است که این یک داستان طولانی خواهد بود و ما باید برای این آماده باشیم. و هم‌چنین چیز دیگری که من می‌بینم این است که اینجا در اشرف۳ برای ۴۰سال به این نبرد مشغول بوده‌اند. یا ۳۵سال و مقاومت می‌کنند.

و سؤال من این بود که شما چگونه این کار را کرده‌اید؟ و پاسخ می‌دادند که «به‌راحتی» برای این‌که هدفمان بر حق است. من نمی‌دانم چگونه به مردمم در اوکراین می‌توانم بگویم که ممکن است ۴۰سال به طول بیانجامد.

اما می‌خواهم به آنها بگویم انسان‌هایی هستند که برای مدت طولانی این کار را کرده‌اند و این بسیار مهم است.

مجری: در پایان این گفتگو چه پیامی برای مردم ایران دارید که مصاحبه شما را در داخل وطنمان خواهند دید

خانم رودیک: همیشه این سؤال در مورد ارزشهایی که برای آنها ایستادگی می‌کنید وجود دارد: و شرافتی که شما دارید.

خانم رجوی امروز مسأله مهمی را گفتند و گفتند وقتی برای ارزشهای والایی مبارزه می‌کنید. باید قیمتهای والایی بپردازید. و این چیزیست که هر انسان، تک به تک باید به آن بیاندیشد. که به دست آوردن چیز مهمی برای کشور تان مثل آزادی، ارزشهای دمکراتیک و همه چیزهایی که وقتی بر زبان می‌آورید بسیار مهم هستند اما در عین‌حال این معنی را می‌دهند که برای آنها باید جان داد. این کاری است که مردم اوکراین هم‌اکنون در حال انجام آن هستند. جانباختن به‌خاطر ارزشهای دمکراتیک اروپا. و این چیزی است که ما هم‌چنان ادامه خواهیم داد. ما فقط می‌توانیم به خودمان تکیه داشته باشیم. ما می‌توانیم تقاضای کمک کنیم و همیشه تقاضا خواهیم کرد اما ما باید نبرد خودمان را بکنیم. چون این سرزمین ما ست. گفته شده که کسی برای سرزمینی که مال خودش نیست جان نمی‌دهد. بنابراین برادران، خواهران، پسران و دختران سرزمین من برای سرزمینشان خواهند جنگید. من می خواهم از هر انسانی که تصمیم می‌گیرد برای آزادی بجنگد حمایت کنم.

من می‌خواهم به‌طور مشخص از زنان حمایت کنم که تصمیم می‌گیرند سلاح حمل کنند و به مقاومت بپیوندند. و مطمئن شویم که اقداماتشان مؤثر خواهد بود. این بسیار مهم است این چیزیست که به ما هدف می‌دهد.

این چیزیست که به ما امید آینده‌یی بهتر را می‌دهد.

بعد از گفتن این نکات از اعماق قلبم به مردان و زنان مقاومت ایران که برای آزادی نبرد می‌کنند باید بگویم آن چیزی را که امروز در پایان دیدارم به خانم رجوی گفتم بار بعد شما را در ایران آزاد ملاقات خواهم کرد در اوکراین آزادی که در جنگ نیست.

مجری: خیلی ممنون؛ خانم رودیک

خانم رودیک: متشکرم و افتخار برای اوکراین

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6d910a54-c311-47c0-a6b7-0ff8ba253bd3"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات