728 x 90

مصاحبه با دکتر سنابرق زاهدی - تشریح آخرین کیفرخواست دادستان دادگاه دژخیم حمید نوری

مصاحبه با دکتر سنابرق زاهدی
مصاحبه با دکتر سنابرق زاهدی

مصاحبه دکتر سنابرق زاهدی با سیمای آزادی: در رابطه با جلسات اخیر دادگاه سوئد در محاکمه دژخیم حمید نوری و آخرین کیفرخواست دادستان و هم‌چنین آخرین دفاعیات وکلای شاکیان که همین امروز برگزار شد مصاحبه تلفنی داریم با دکتر سنابرق زاهدی مسئول کمیسیون قضایی شورای ملی مقاومت ایران، آقای زاهدی ضمن سلام حضور شما من می‌خواستم ابتدا بپرسم دفاع وکلای شاکیان در جلسهٔ امروز دادگاه روی چه مواردی متمرکز بود و چه نکات جدیدی داشت؟

 

دکتر سنابرق زاهدی : با سلام به بینندگان سیمای آزادی به همه هموطنان عزیز. در واقع سه وکیلی که در دادگاه سوئد صحبت کردند متمرکز بودند روی نشان دادن نقش به‌طور خاص حمید نوری در اعدامها و در قتل‌عامها در زندان گوهردشت در تابستان ۶۷. آقای یوران... مارشون که ۴ موکل مجاهد داره که در واقع اونها دوتاشون از برادران مجاهدمون محمود رویایی و اکبر صمدی از برادران اشرف۳ هستند و دو نفر هم از هواداران و اشرف‌نشانان خارج که از اینها دفاع می‌کنه. توی این دفاعش در واقع در آخرین دفاعش به‌طور خاص به کتابهای محمود رویایی استناد کرد کتاب آفتابکاران، پنج جلد کتاب و به اون فاکتها و حقایقی که در این کتاب در رابطه با قتل‌عام در گوهردشت و به‌طور خاص نقش حمید نوری در این قتل‌عام به اینها استناد کرد و به‌طور ویژه اشاره کرد به فیلمی که ۲۳سال پیش در واقع محمود رویایی با سیمای مقاومت آنزمان صحبت کرده و در آن فیلم نقش مشخص حمید نوری را در راهروی مرگ و در بردن زندانیان به سالن مرگ توضیح داده و در واقع از این نظر این سند یک سند کاملاً ویژه در این کیس هست. این سند البته جزو اسناد رسمی ثبت شده در دادگاه هم هست. در بین این سه وکیل در واقع خانم گیتا هادینگ وکیلی هست که بیشترین مجاهدین موکلش هستند و هفت مجاهد در واقع یعنی شش مجاهد مقیم اشرف۳ و یک هوادار مجاهدین در خارج موکلین خانم گیتا هادینگ هستند که از در مورد تک‌تک موکلینش در واقع خواهران مجاهد مهناز میمنت، خواهر مجاهد مهری حاجی‌نژاد و همین‌طور برادر مجاهدمون اصغر مهدی زاده، حسین فارسی، مجید صاحب جم و عرض شود خدمت شما برادرمون جعفر میرمحمدی از اینها در واقع نقل کرد فاکتها رو.

در بین این فاکتها که خانم هادینگ نقل کرد دو فاکت بسیار برجسته بود. یکی فاکتی بود یا موضوعی بود که خانم هادینگ از خواهر مجاهدمون مهناز میمنت نقل کرد که پدر ایشون بعد از این‌که خودشون و مادرشون ایران را ترک کرده و خارج بودند و در فرانسه و یا در عراق بودند در واقع پدرشون دنبال می‌کردند از یک برادرشون، مجاهد شهید محمود میمنت را قبل از مرداد ۶۷ و قبل از شروع قتل‌عام ها، پدر مرحوم ایشون، عبدالله میمنت به ایشون گفته بود که، دو تا نکته بسیار مهم را گفته بود که در دادگاه امروز خانم هادینگ یادآور شد. یکی این‌که گفته بود تمام شواهد و علائم نشان از یک موج بزرگ اعدام در زندانها هست و این در واقع این قبل از این بود که اعدامی صورت بگیرد و در واقع در ماه قبل یعنی ماه تیرماه. و نکته دیگری که گفته بود افرادی را اسم برده بود که اینها دست‌اندرکار این جنایت هستند، به‌طور مشخص از نیری، ناصریان، و از حمید عباسی نام برده بود. بنابراین این سند و این شهادت بسیار اهمیت داره چونکه قبل از این‌که در واقع اصلاً قتل‌عامی صورت گرفته باشد، پدر خواهر مجاهدمون مهناز میمنت که در واقع خودشون هم قاضی و وکیل دادگستری بودند، به‌دلیل فهمی که از شرایط اونموقع زندانها داشتند و ارتباطاتی که داشتند توانسته بودند این را کشف بکنند که خلاصه جنایتی در جریان هست و چه کسانی به این جنایت دست خواهند یازید. در عین‌حال موضوع دیگری که خانم هادینگ امروز گفتند و بسیار مهم بود در واقع حضور یا بردن برادر مجاهدمون اصغر مهدیزاده به سالن مرگ هست که شهادت اصغر مهدی‌زاده در سالن مرگ در واقع برجسته‌ترین شاهدی بود که در کل پروسه ۹ماهه این دادگاه داده شده به‌خاطر این‌که صحنه را خیلی خوب تصویر می‌کنه که در اونجا ۱۲مجاهد طناب به گردن روی چهارپایه‌ها قرار داده شده بودن و بعد جنایتکاران و دژخیمان یعنی ناصریان و یا همان محمد مقیسه‌ای و لشگری و حمید عباسی اینها می‌روند و چهارپایه را از زیر پای مجاهدین می‌کشند که بعد هم خودشون خودشون رو به هوا پرتاب می‌کنند و شعار می‌دهند. این صحنه رو که در واقع اصغر مهدی‌زاده در دادگاه شهادت داد قبلاً. خود در واقع دستگاهه، کل دستگاهی رو که پشت رژیم هست در این کیس بسیج شدند که این رو مخدوش کنند، این شهادت رو به‌طور مشخص مزدور ایرج مصداقی این رو به‌عنوان یک فانتزی توصیف کرد که در واقع امروز خانم هادینگ این شهادت رو با جزئیات بیش از آنچه من الآن توضیح دادم در واقع با جزئیات کامل مجدداً به دادگاه ارائه کرد. البته در ادامه صحبت دادستان. به این ترتیب در واقع امروز وکلا از قول مجاهدینی که در این دادگاه شهادت دادند و وکلاشون بودند، شهادتهای بسیار مؤثری به دادگاه ارائه کردند و نقل کردن از موکلین خودشون که منطقاً در حکم نهایی دادگاه هم اینها مؤثر خواهد بود.

 

بله آقای زاهدی دادستان روز گذشته در کیفرخواست نهایی که در آن تقاضای اشد مجازات که در سوئد خوب میدونیم که حبس ابد هست کرد، در این جلسه به‌تفصیل در مورد دلایل مجرم بودن حمید نوری از دژخیمان قتل‌عام ۶۷ توضیح داد، می‌خواستم بپرسم اهمیت حرفهای دادستان در این جلسه دادگاه به‌نظر شما چیست؟

 

سنابرق زاهدی : همان‌طور که می‌دانید در واقع از نه ماه پیش در واقع از مرداد گذشته تا امروز شاید هم بگیم از آغاز دستگیری حمید نوری بیش از دو سال پیش به اینطرف و به‌طور خاص بعد از شروع کار دادگاه یک نبرد بسیار گسترده بسیار سهمگین بین مقاومت ایران و بین مجاهدین از یکطرف و از طرف دیگه بین رژیم آخوندی و دم و دنبالچه‌هایش و مزدورانش جریان داشته اونها تصمیم داشتند که طرحی رو که رژیم طرح همه‌جانبه‌ای که در واقع رژیم تدارک دیده بود آن را علیه مجاهدین بکار بگیرند و بخواهند قتل‌عام را مصادره کنند عین یک لاشخور بخواهند بشوند مدعی قتل‌عام شوند.

آنچه در این ماهها اتفاق افتاد این بود که این صحنه را در ابعاد مختلف مجاهدین توانستند برگردانند و صاحبان در واقع این قتل‌عام خودشان بشوند دادخواهان واقعی این قتل‌عام این صحنه‌ای که طی ۹ ماه گذشته جریان داشته و در حوصله و فرصت ورود به جزییاتش نیست در صحبت‌های دو روز دادستان به اوج خودش رسید یعنی نشون داده شد که دادستان در واقع با صحبت‌های خودش و با اظهارات خودش همین حقیقت رو نشون داد که آن کسی که دادخواه واقعی قتل‌عام هست آن کسیکه حرف جدی داره اون کسیکه فاکتهای واقعی داره اونکه حرف متقن در رابطه با قتل‌عام داره این مجاهدین هستند در واقع من شمردم ۱۷۴بار دادستان به‌شهادتهای مجاهدین در این پروسه این دادگاه اشاره کرد و مورد به مورد نه فقط تعدا ۱۷۴مورد بلکه مهم این بود که اکثر این شهادتها شهادتهای بسیار دقیق روشن و واضح از جنایتهای رژیم از اعدامها از اسامی شهدای مجاهد که بردند اعدام کردند از حرفهایی که زده بودند تمام را با جزییات و به تفصیل اینها را بیان کرده بودند و به این ترتیب این صحنه به‌طور کامل با حرفهای دادستان برگشت روی خود رژیم و این جنگ علیه رژیم میشه گفت مغلوبه شد

 

خیلی ممنون و سپاسگزاریم از شما 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/fcb41b8a-e00b-44ec-be82-1c99e9baeab8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات