728 x 90

مشاور امنیت ملی کاخ سفید: اولویت فوری در مورد ایران «بازگشت محدودیت‌های هسته‌ای» است

جیک سالیوان
جیک سالیوان

جیک سالیوان، روز دوشنبه ۱۰آبان در مورد توافق هسته‌یی موسوم به برجام و مذاکرات احیای آن گفت: اولویت فوری برای ایالات متحده اجرای محدودیت‌هایی است که این توافق بر فعالیت‌های هسته‌یی ایران وضع کرده بود.

سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در جریان سفر به گلاسکو به خبرنگاران گفت: «رویکرد ما تلاش برای بازگشت به رعایت متقابل برجام است که معنای آن، تمرکز بر مجموعه‌یی از مسائل و سپس استفاده از آنها به‌عنوان مبنایی برای رسیدگی به طیف کاملی از نگرانی‌های‌مان در مورد ایران، از جمله برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای، است».

سالیوان افزود: «ولی اولویت فوری، بازگرداندن محدودیت‌های هسته‌یی است. چرا که وقتی آن را انجام دهیم، در موقعیت بهتری برای مقابله با مابقی آن خواهیم بود».

جیک سالیوان در ادامه گفت که طراحی برجام بر این تصور انجام شده است که «ما باید برای رسیدگی به نگرانی‌های عمیق خود در مورد دیگر فعالیت‌های ایران و دیگر عناصر تهدیدی که ایران در اختیار دارد، ادامه دهیم. و این همان کاری است که قصد داریم در آینده انجام دهیم».

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به سی.ان.ان گفت: ما و سه کشور اروپایی در مورد مقابله با چالش بازگرداندن رژیم ایران به تعهداتش در سریعترین صورت متحد هستیم، و این جدید است.

وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد: رژیم ایران در ماه‌های اخیر برای خطرناک‌تر کردن برنامه اتمی خود گامهایی برداشته است، اما هنوز پنجره‌ای وجود دارد که از طریق آن رژیم ایران می‌تواند به مذاکرات بازگردد. البته موفقیت این کار واقعاً به این بستگی دارد که آیا رژیم ایران در انجام این کار جدی است یا خیر.

بلینکن هم‌چنین گفت: ما و سه کشور اروپایی به‌همراه روسیه و چین قویاً معتقدیم که این بهترین راه به جلو خواهد بود. اما هنوز نمی‌دانیم که آیا رژیم ایران مایل است به شیوه‌ای معنادار وارد عمل شود و به توافق بازگردد؟یا نه، در صورت عدم توافق، ما با هم به‌دنبال همه گزینه‌های لازم برای مقابله با این مشکل هستیم.

بلینکن در گفتگوی دیگری با تلویزیون سی.بی.اس آمریکا گفت: رژیم ایران، متأسفانه، با برنامه اتمی خود به‌طور تهاجمی پیش می‌رود. مدت زمانی که برای تولید مواد شکاف‌پذیر کافی برای یک سلاح هسته‌یی لازم است، کوتاه‌تر و کوتاه‌تر می‌شود. رژیم ایران در حال کسب معلومات بیشتری در این زمینه است و این دارد تبدیل به یک مشکل می‌شود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/97d491d2-c125-457a-886e-8e76a76e7a42"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات