728 x 90

مسیر دورشونده عراق از رژیم ایران

سخن روز
سخن روز

سفر رسمی مصطفی الکاظمی به‌ واشنگتن با دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا و وزیر امور خارجه این کشور و صدور یک بیانیه، طبق برنامه قبلی به‌پایان رسید، اما با درخواست مقامات کنگره و سنای آمریکا این سفر ادامه پیدا کرد.

تا همین نقطه نکات مهمی در بیانیه و در قراردادهای اقتصادی و غیراقتصادی بین دو کشور دیده می‌شود. مثلا در بیانیه مشترک دو کشور آمده است:

بیانیهٔ مشترک و مضمون آن

«ما بر تعهد‌مان به‌ همکاری امنیتی بلندمدت تأکید می‌کنیم، شراکت استراتژیک بین ایالات متحده و عراق مبتنی بر یک آرزوی متقابل برای امنیت و نیکبختی است، ما بر تعهد‌مان به‌ همکاری امنیتی بلندمدت برای ارتقاء قابلیت ارتش عراق و برخورد با تهدیدات برای منافع مشترکمان تأکید مجدد می‌کنیم. همکاری امنیتی ما بنیاد تلاش‌های ما برای گسترش همکاری اقتصادی، انسان‌دوستانه، سیاسی و فرهنگی را تقویت می‌کند».

چنان‌که ملاحظه می‌شود اسم رژیم در این بیانیه نیامده، ولی ۳بار عبارت «همکاری امنیتی» و هم‌چنین «شراکت استراتژیک» آمده که بر ضد رژیم است.

ترامپ در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با کاظمی صراحتاً از رژیم اسم برد و گفت: «ما برای کمک آنجا هستیم و نخست‌وزیر این را می‌داند... اگر رژیم ایران بخواهد کاری بکند ما آنجا هستیم تا به‌مردم عراق کمک کنیم... ما معاملات نظامی، اقتصادی داریم».

قراردادهای اقتصادی با سمت‌گیری سیاسی

خواست رژیم از کاظمی این بود که با آمریکا صرفاً قراردادهای اقتصادی ببندد تا حکومت عراق سرپا بماند و رژیم هم از قبل آن بهره‌مند شود تا در شرایط خفگی اقتصادی بتواند راه نفسی برای خود از طریق عراق باز کند؛ ولی نیروهای آمریکایی از عراق خارج شوند تا عراق تحت کنترل رژیم باقی بماند. این خواسته را به‌طور مشخص فراکسیون فتح که وابسته به‌ سپاه ۹ بدر هستند، به‌ کاظمی قبل از سفر گفته بودند، اما ترامپ که متوجه این معنا هست بحث حضور نیروها در عراق را مطرح کرد و گفت: «صراحتاً بگویم، از آمریکا سؤاستفاده می‌شود».

منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا در ملاقات با وزیر دارایی عراق اگر چه از همکاری نزدیک خزانه‌داری با عراق سخن گفت، اما بر حمایت از اجرای اصلاحات جامع اقتصادی و تلاش برای تقویت نظام ضد‌پولشویی و مقابله با تأمین مالی تروریسم عراق تأکید کرد.

وزارت انرژی آمریکا هم گفت: «۵ شرکت آمریکایی با هدف تقویت استقلال انرژی عراق و عدم وابستگی آن به‌ رژیم ایران، با بغداد قراردادهای انرژی به‌مبلغ ۸میلیارد دلار امضا کرده‌اند».

این موارد نشان می‌دهد که قراردادهای اقتصادی که کاظمی در آمریکا بسته، همان چیزی که مد نظر رژیم بود نیست. به‌این ترتیب به‌نظر می‌رسد که سفر کاظمی یک گام در جهت نزدیکی عراق به‌ آمریکا و دور شدن از رژیم است.

بنابراین رژیم هم از این سفر و نتایج آن خیلی نگران و عصبانی است و به‌ این جهت برای کاظمی خط و نشان می‌کشد. سایت حکومتی عصر ایران (۳۱مرداد) نفوذ نظامی رژیم در عراق را یادآوری کرده و خطاب به‌ نخست‌وزیر عراق نوشت: اگر رژیم نبود، «الآن در بغداد، نه نخست‌وزیری به‌نام مصطفی کاظمی که خلیفه‌ای به‌اسم ابوبکر البغدادی حکومت می‌کرد». کیهان خامنه‌ای پیش از این از طریق نیروهای نیابتی‌اش در پارلمان عراق برای کاظمی خط و نشان کشیده و نوشته بود: «نخست‌وزیر عراق با نادیده گرفتن مصوبه پارلمان و احساسات ضدآمریکایی مردم کشورش، مدعی شد که عراق به‌ آمریکا نیاز دارد! این اظهارات برای عراقی‌ها به‌قدری شوکه‌آور بود که نمایندگان پارلمان در مورد برکناری «مصطفی کاظمی» از قدرت حرف می‌زنند».

روزنامهٔ حکومتی آرمان(۳۰مرداد) از باند مغلوب هم طی مقاله‌ای با عنوان «آمریکا درصدد دور کردن الکاظمی از ایران» نوشته است: «الکاظمی می‌داند که آمریکا از او قطع نفوذ حشدالشعبی و ایران را می‌خواهد». بعد نتیجه گرفته که: «سفر الکاظمی به‌ واشنگتن بازتاب زیادی بر اوضاع داخلی عراق به‌همراه خواهد داشت به‌خصوص این‌که به‌نظر می‌رسد که آمریکا در مقابل دور کردن ایران از عراق وعده‌های زیادی به‌ عراق داده است».

اوجگیری قیام و فضای اجتماعی عراق

از سوی دیگر، در روزهای اخیر در واکنش به‌ خط ترور و ارعاب که رژیم در عراق علیه قیام‌کنندگان پیش می‌برد، قیام در بغداد و دیگر شهرهای عراق اوجی دوباره یافته است. به‌خصوص با ترور خانم دکتر رهام یعقوب، از لیدرهای تظاهرات ضدرژیم در بصره، موج تظاهرات علیه رژیم و ابراز خشم از ترور مخالفان توسط مزدوران رژیم و به‌طور مشخص مالکی در عراق بالا گرفته است. در بصره مراسم تشییع جنارهٔ «رهام یعقوب» به‌ تظاهرات بزرگی با شعار برای اخراج رژیم از عراق و خلع ید از شبه‌نظامیان وابسته به‌ رژیم انجامید. تظاهرات‌های مشابهی در بغداد و نجف نیز با تشییع جنازهٔ سمبلیک «شهید وطن رهام یعقوب» برگزار شد. به‌ این ترتیب فضای اجتماعی عراق بیش‌از‌پیش علیه رژیم و عواملش در عراق اشباع شده است.

اکنون سؤال این است که اقدامات عملی کاظمی در گام‌های بعدی در قبال وحوش خامنه‌ای و قیام مردم عراق چگونه خواهد بود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4588beac-009e-42c3-9121-cdaef89e17b2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات