728 x 90

مرگبارترین خشونتها در غوطه شرقی از سال ۲۰۱۳تا کنون با 250کشته و محکومیتهای بین‌المللی + عکس

بمباران جنایتکارانه غوطه شرقی
بمباران جنایتکارانه غوطه شرقی

بر اساس گزارشها آمار قربانیان دو روز بمباران غوطه شرقی در حومه دمشق توسط رژیم جنایتکار اسد به ۲۵۰تن رسید. بیش از 50تن از آنها کودک هستند.  حدود ۱۲۰۰ تن نیز زخمی شده‌اند. گفته می‌شود این مرگبارترین خشونت ها در غوطه شرقی از سال ۲۰۱۳تا کنون است. سازمان ملل پیشتر اخطار داده بود که اوضاع در حال خارج شدن از کنترل است. یک سخنگوی سازمان ملل گفت حداقل شش بیمارستان در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در ناحیه هدف قرار گرفتند.

فعالان گفتند حداقل ۱۰شهر کوچک و روستا در اطراف غوطه شرقی روز سه‌شنبه هدف بمباران مجدد قرار گرفتند.

سازمان ملل خواستار آتش‌بس برای رساندن کمکهای انسان‌دوستانه و تخلیه مجروحان شده است.

 فرانسه، عضو دائم شورای امنیت، این حملات را نقض قوانین بین‌المللی حقوق‌بشر دانسته است.

یک پزشک محلی به "اتحادیه سازمانهای مراقبتهای پزشکی و امدادی" (UOSSM) که به تأسیسات پزشکی در غوطه شرقی کمک می‌کند گفت که اوضاع "فاجعه بار" است.

 

نگرانی عمیق دبیرکل سازمان ملل از خشونتهای غوطه شرقی

آنتونیو گوترز دبیرکل سازمان ملل روز سه‌شنبه گفت از افزایش خشونتها در غوطه شرقی سوریه  عمیقاً نگران است. وی  یادآوری کرد که منطقه غوطه شرقی به‌عنوان منطقه تشنج‌زدایی مشخص شده بود و به همه طرفین  مسئولیتشان را در این رابطه یادآوری کرد. خبرگزاری فرانسه با مخابره این خبر افزود:‌ اظهارات وی بعد از بیان شد که 100نفر دیگر از شهروندان غیرنظامی در دومین روز پیاپی از حملات هوایی کشته شدند. استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل گفت: دبیرکل از تشدید اوضاع در غوطه شرقی و تاثیرات نابودکننده آن بر روی شهروندان غیرنظامی عمیقاً نگران است، دیده‌بان حقوق‌بشر سوریه گفت در حملات هوایی سوریه و روسیه علیه منطقه غوطه شرقی در روز سه‌شنبه حداقل 106نفر از شهروندان غیرنظامی شامل 19کودک کشته شدند...روز دوشنبه 127نفر از مردم در غوطه شرقی کشته شده بودند...

فرحان حق، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل طی نشست خبری خود در مقر این نهاد در نیویورک نسبت به وضعیت امنیت 400هزار غیرنظامی در غوطه شرقی ابراز نگرانی کرده و گفت: سازمان ملل نسبت به سوء تغذیه به‌ویژه در میان کودکان و شیوع بیماریهای مختلف در این مناطق هشدار می‌دهد. 

گفتنی است غوطه شرقی در کنترل مخالفان رژیم اسد بوده و 400هزار غیرنظامی حدود 5سال است که تحت محاصره این رژیم قرار گرفته‌اند. نیمی از اهالی این مناطق را کودکان تشکیل می‌دهند. غوطه شرقی بر اساس توافقنامه آستانه منطقه کاهش تنش اعلام شده و روسیه ضامن اجرای آن است، اما حلقه محاصره رژیم اسد از ماه آوریل سال گذشته تنگ‌تر شده و حملات آن نیز شدت یافته است.

لازم به ذکر است هزاران غیرنظامی بیمار و زخمی که وضعیت آنها وخیم گزارش می‌شود، در انتظار تخلیه از این منطقه هستند که با تعمیق بحران انسانی روبه‌رو است. اغلب این بیماران کودکان یا بیماران سرطانی هستند. تعداد زیادی از کودکان و نوزدان در غوطه شرقی بر اثر گرسنگی و کمبود دارو جان خود را از دست داده‌اند.

بیانیه  نماینده عالی اتحادیه اروپا درباره وضعیت انسانی غوطه شرقی و ادلب

نماینده عالی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه طی بیانیه‌یی درباره وضعیت انسانی غوطه شرقی و ادلب اعلام کرد:  وضعیت انسانی در بخشهایی از سوریه به‌طور مشخص در مناطق کاهش تنش غوطه شرقی و ادلب طی هشت هفته گذشته با صدها قربانی بیگناه ازجمله بسیاری زنان و کودکان به‌طور چشمگیری بدتر شده است.

تنها امروز دهها کشته غیرنظامی و صدها مجروح در غوطه شرقی وجود داشته است. بیش از 300000شهروند در استان شمالی ادلب آواره شده‌اند همراه با تخریب زیرساختهای مدنی مانند بیمارستانها.

دسترسی انسان‌دوستانه بدون مانع به شهروندان در داخل سوریه و حفاظت از شهروندان و زیرساختهای مدنی برای جلوگیری از دست رفتن جانهای بیشتر یک موضوع فوری است. برای جلوگیری از این‌که کودکان و خانواده‌های بیشتر که آسیب پذیرترین هستند کشته شوند. جامعه بین‌المللی باید متحد شود تا این درد و رنج انسانی را متوقف کند.

اتحادیه اروپا به همه طرفهای درگیری و همچنین تضمین کنندگان چهار منطقه کاهش تنش فراخوان می‌دهد تا تمام اقدامات ضروری را اتخاذ کنند تا کاهش خشونت، حفاظت از مردم سوریه با احترام به قانون انسان‌دوستانه بین‌المللی و دسترسی انسان‌دوستانه فوری را تضمین کنند. هیچ راه‌حل نظامی برای درگیری وجود ندارد، ما از همه طرفها می‌خواهیم تا به‌طور جد درگیر روند سیاسی تحت رهبری سازمان ملل شوند.

این موضوع به‌طور مشخص امروز توسط نماینده عالی / نایب‌رئیس فدریکا موگرینی و یک هیأت از کمیته مذاکرات سوریه به رهبری رئیسش آقای نصر حریری به همراه نمایندگان زن بحث شد. ضرورت انجام پیشرفت فوری در مسیر سیاسی تحت نظارت سازمان ملل و حفظ تعامل بین‌المللی برای حل وضعیت سیاسی و انسان‌دوستانه در سوریه توسط همه شرکت‌کنندگان یادآوری شد. در این رابطه اتحادیه اروپا دومین کنفرانس بروکسل در تاریخ 24تا 25آوریل را با استفاده از قدرت دور هم جمع کردن خود برای حفظ تمرکز جامعه بین‌المللی روی بحران سوریه میزبانی خواهد کرد و برای پیدا کردن این‌که چگونه به بهترین شکل از روند سیاسی به رهبری سازمان ملل در این زمان دشوار حمایت کند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/cd0976c3-0a3c-4ac9-92b8-ce865f5ae69f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات