728 x 90

مردم رودرروی «بازار مکارهٔ» انتخابات

برهوت شعبدهٔ انتخابات
برهوت شعبدهٔ انتخابات

بعد از اعتراف بسیاری از کارگزاران و رسانه‌های حکومتی به تحریم قاطع مردم در نمایش انتخابات پاسدار محمد باقر قالیباف در جلسه علنی مجلس گفت: «مشارکت پایین هیچ برنده‌ای ندارد» (تلویزیون شبکه خبر ۲۶اردیبهشت ۱۴۰۰).

اسحاق جهانگیری معاون آخوند روحانی نیز بعد از ثبت نام گفت: «کاهش مشارکت به جمهوریت نظام لطمه جدی می‌زند و بر بحرانها می‌افزاید» (سایت ایران پرس نیوز۲۵اردیبهشت ۱۴۰۰).

این اعترافات بیانگر این است که برنده اصلی در این نمایش مردم هستند و تنور شعبده انتخابات را با هیچ جلاد و شیاد و هیچ سناریو و ترفندی نمی‌توان گرم کرد.

آن‌چنانکه در این رابطه پاسدار عبدالله گنجی مدیر مسئول روزنامه جوان وابسته به سپاه در مصاحبه با تلویزیون شبکه ۲ گفت: «مردمی که حالا بین حاکمیت و این جریان و اون حزب و اون دولت هم فرقی نمی‌گذارند می‌گویند اینها همه در واقع عوامل قدرت هستند» (تلویزیون شبکه دو ۲۵اردیبهشت ۱۴۰۰).

آری هیچ تفاوتی میان دزد و جانی و جلاد نیست و همه با هم ۴۰سال دریدند و دزدیدند و کشتار کردند.

هم‌چنانکه ناصر ایمانی یکی از عناصر باند خامنه‌ای در مصاحبه با شبکه تلویزیونی حکومتی آرا به عدم تفاوت ماهیت علی لاریجانی و آخوند ابراهیم رئیسی اذعان کرد و گفت: «من از این شروع امروز صحبت ایشان (صحبت لاریجانی در اعلام کاندیداتوری) یک مقداری تعجب کردم به سوابق ایشان نمی‌خورد این‌که مثلاً بحث کلید و دادگاه و اینها مطرح بشود خیلی شروع خوبی نیست ببینید آقای لاریجانی نمی‌تواند یک فاصله مصنوعی با آقای رئیسی ایجاد بکند» (شبکه آرا ۲۵اردیبهشت ۱۴۰۰).

 

محمدعلی وکیلی نماینده سابق مجلس ارتجاع از باند روحانی در زمینه دست داشتن تمامی کاندیداهای مطرح از هر دو باند حکومتی در وضعیت موجود گفت: «اینها هر کدام کارنامه‌ای در وضع موجود دارند هیچ‌کدام شان از یک کره دیگری نیامده و ماحصل کارنامه معدل کارنامه همه این دوستانی که هر کدام از یک جایی حضور پیدا کردند حالا یا در مجلس بودند یا در قوه قضاییه بودند یا در دولت بودند یا دولتمرد سابق بودند یا دولتمرد حال حاضر هستند، ماحصل معدل این عملکردها شد این وضعی که ما امروز شاهدش هستیم. چون هر کدام کارنامه‌ای و سهمی در معدل وضع موجود دارند» (تلویزیون افق ۲۵اردیبهشت ۱۴۰۰).

 

روزنامه مستقل وابسته به باند روحانی در مورد «خود رابین‌هود پنداری» کاندیداهای سرشناس وابسته به هر دو باند نوشت: «کاندیداهایی که ثبت نام کردند و در دهه‌های گذشته در مصدر امور بوده‌اند؛ به جای این‌که خود را رابین هود و ناجی مردم تصور کنند؛ بهتر است بیلان کار دهند و بگویند برای مبارزه با فساد و تبعیض چه کرده‌اند؛ نه این‌که بگویند چه در سر دارند» (مستقل ۲۷اردیبهشت ۱۴۰۰). .

همین روزنامه در مقاله دیگری خیمه‌شب‌بازی انتخاباتی را «بازار مکاره‌ای» دانسته که هر کس به‌زعم خودش کالایش را در آن عرضه می‌کند... . . بازار اما دیگر مشتریان ثابت ندارد، مشتریان تبدیل به رهگذرانی شدند که تا عمقِ وجودشان کیفیتِ کالای بنجلشان را لمس کرده است... . شعارها را ببینید، غالبشان بر همان سیاق «انداختن به مشتری»، گردنه‌ای دیدن برهٔ انتخابات و سودهای کوتاه مدت است. «گنجشک رنگ کردن؛ جای قناری فروختن»! به‌گونه‌یی منتقد وضع موجود هستند که نادانسته‌ها تصور می‌کنند، اینها موجوداتی هستند که از کُرات دیگری بر این سرزمین هبوط کرده‌اند!» (همان منبع).

 

تمامی کاندیداها از جلاد تا پاسدار و دزد و کلاش بنا بر سوابق ۴۰ساله‌شان در غارت و جنایت و تروریسم، سرو ته یک کرباسند و همگی سگ زرد برادر شغال. هیچیک از عناصر رژیم نیست که پا به این عرصه بگذارد و در همان روز پرونده دزدی، فساد و قتل و جنایتش برملا نشود.

تمام مهره‌های این حکومت هم‌چون دمل‌های چرکینی هستند که فقط کافی است انگشت روی آنها گذاشته شود تا بوی تعفن فساد و جنایتشان همه جا را فرا بگیرد.

اما ورود آنها به عرصه خیمه‌شب‌بازی انتخاباتی خامنه‌ای و جدال بین آنها خصوصاً جدال بین عناصر باند خامنه‌ای بر سر کرسی ریاست جمهوری، علامت احتضار و لرزه‌های سرنگونی و ناشی از موقعیت انقلابی و تضاد اصلی یعنی رودررویی مردم با حاکمیت است.

سردی نمایش انتخابات و عدم شرکت مردم هم ناشی از این موقعیت است. محمد صدر عضو مجمع تشخیص مصلحت آخوندی گفت: «شهروندان باید احساس کنند که نهادهای انتخابی برآمده از رأی آنها امکان تحقق مطالبات‌شان را دارند و دیگرانی در این مسیر مانع و مشکل ایجاد نمی‌کنند.

الآن اصل مشکل ما در ایجاد مشارکت انتخاباتی وضعیتی است که حاصل و برآیند دو مسأله است نه یکی. همه ما بارها گفته‌ایم که مشارکت بالای مردم امنیت جمهوری اسلامی را بالا می‌برد. به همین ترتیب کاهش مشارکت در این زمینه اثر معکوس دارد. واقعیت این است که الآن هنوز فضای مشارکت حداکثری شکل نگرفته» (روزنامه ایران۲۸اردیبهشت ۱۴۰۰).

در همین رابطه روزنامه جهان صنعت از دیگر رسانه‌های وابسته به باند روحانی نوشت: «تاکنون شور و شوق خاصی در جامعه دیده نمی‌شود، تجربه انتخابات مجلس یازدهم و میزان پایین مشارکت مردم در آن، نگرانی بسیاری را برانگیخته است. در حال حاضر بر اساس گفته‌های کارشناسان اجتماعی نوعی افسردگی یا قهر سیاسی در کشور به‌وجود آمده است. در سال‌های اخیر میزان فاصله طبقاتی در جامعه عمیق‌تر شده و توزیع ناعادلانه فرصت، قدرت و ثروت انگیزه‌ای برای مردم باقی نگذاشته است. مردمی که قشر پویا، آینده نگر و عقلانی‌تر فکر می‌کنند به سختی برای رأی دهی قانع می‌شوند» (جهان صنعت ۲۸اردیبهشت ۱۴۰۰).

 

روزنامه مستقل هم برآیند نظرسنجیها و آمارهای متولیان آمارگیری را «عدم اقبال و شور مردم برای مشارکت» دانسته است (مستقل ۲۸اردیبهشت ۱۴۰۰).

روزنامه ستاره صبح هم نوشت: «بسیاری از ایرانیان تاکنون به هیچ‌یک از گزینه‌ها روی خوش نشان نداده‌اند- و مهمتر از همه، تحمل نیروهایی که تبلیغات راه می‌اندازند را ندارند» (ستاره صبح ۲۸اردیبهشت ۱۴۰۰).

روزنامه شرق هم از بی‌رمقی انتخابات خبر داد و در این رابطه نوشت: «انتخاباتی نبوده که سه، چهار هفته مانده به رأی‌گیری، فضای عمومی کشور چنین بی‌رمق و بی‌حال باشد و نشاط و سرزندگی در میان ملت دیده نشود. آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد حتی در شهرهای کوچک و روستاها هم میل به مشارکت در انتخابات نیست. دلسوزان نظام شرایط سخت مردم را درک کنند و تبعات مهم فقدان مشارکت بر سرنوشت کشور را در نظر بگیرند» (شرق ۲۸اردیبهشت ۱۴۰۰).

روزنامه شرق ۲۶اردیبهشت ۱۴۰۰ ضمن اعتراف به موقعیت انقلابی و شرایط عینی قیام پس از آبان ۹۸ نوشت: «نظرسنجی‌های مختلف از جمله نظرسنجی اخیر ایسپا نشان می‌دهد هنوز بیش از نیمی از شهروندان واجد رأی تمایلی به شرکت در انتخابات ندارند و درصد قابل توجهی از شهروندان اخبار انتخاباتی را دنبال نمی‌کنند.

حتی بیش از نیمی از پرسش‌شوندگان نظرسنجی ایسپا گفته‌اند تحت هیچ شرایطی در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت نمی‌کنند.

شرایط عینی زندگی شهروندان به‌ویژه شرایط اقتصادی، اعم از گرانی کالاهای مورد نیاز، گرانی مسکن و نیز گرانی کرایه منزل، بی‌کاری گسترده، به‌ویژه بی‌کاری تحصیل کرده‌ها، افزایش فقر و شکاف طبقاتی و مواردی از این دست، مهم‌ترین متغیرهای اثرگذار بر نارضایتی از وضعیت فعلی است. از عوامل عینی و ذهنی این شرایط می‌توان بروز رویدادهایی چون وقایع دردناک آبان ۱۳۹۸ را هم تحلیل کرد».

در زمینه شرکت در انتخابات نمایشی یکی از مادران شهدای قیام آبان ۹۸ گفت: «اگر کسانی در این انتخابات شرکت کنند یعنی همان اندازه کسانی که بچه‌هایمان را کشته‌اند جنایت کردند و گناهشان کمتر از قاتل بچه‌های ما نیست».

بسیار روشن است اکثریت قاطع مردم ایران در صف تحریم کنندگان این شعبده رسوا هستند. واقعیتی که مهره‌ها و رسانه‌های حاکمیت هم به آن اذعان دارند.

به همین دلیل است که این روزها مردم ایران با تحریم فعال نمایش ضد ملی انتخابات، هرکوی و برزن ایران اشغال شده توسط آخوندها را به کانون اعتراض علیه حاکمیت و نمایش انتخاباتی آن تبدیل کرده‌اند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9fd3634d-f540-4e6c-bde9-557f430453f5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات