728 x 90

مردم دیگر چیزی برای باختن ندارند - مروری بر روزنامه‌های حکومتی

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

روزنامه‌های حکومتی از باند مغلوب روز شنبه ششم شهریور، اغلب تیترهای صفحات اول خود را به انفجار فرودگاه کابل و تحولات افغانستان اختصاص داده‌اند. روزنامه‌های باند خامنه‌ای هم وعده و وعید های رئیسی و یا بحرانهای دولت آمریکا را بزرگ کرده‌اند. کرونا و بحران کمبود واکسن و تهدید ویروس جدید کرونا به اسم لامبدا هم تیتر مشترک روزنامه‌های هر دو باند است. اما فقط تیترها مشترکند. در محتوا روزنامه‌های باند خامنه‌ای دولت روحانی و باندش را مقصر تعلل در خرید واکسن معرفی کرده‌اند و روزنامه‌های باند مغلوب بیشتر به باند خامنه‌ای به‌ویژه به مخبر مهرهٔ خامنه‌ای و معاون اول رئیسی اشاره می‌کنند. برخی روزنامه‌های باند مغلوب هم در مورد تعلل در خرید واکسن تمرکزشان روی نمکی است. مثلا آرمان تیتر زده: «جرم دیگر وزیر بهداشت سابق؛ اجازه ورود ۱۸میلیون واکسن داده نشد». بحرانهای اقتصادی اجتماعی هم در روزنامه‌های هر دو باند حاکم دیده می‌شود.

 

مردم دیگر چیزی برای باختن ندارند

جدی‌ترین مضمون مشترک در روزنامه‌های دو باند متخاصم، هشدار نسبت به انفجار خشم مردم است. «فرصتها و چالشهای پیش روی دولت رئیسی» عنوان سرمقاله ابتکار است که از جمله نوشته « در صورت عدم توفیق این دولت، به یک معنا اعتبار کارآمدی کلیت حاکمیت زیر سؤال می‌رود». در ادامه هم نوشته است: «ابرچالشهای این دولت نیز کم و ساده نیستند. اولین آن، کسری بودجه وحشتناک دولت است. دومین ابر چالش او، گسترش روزافزون کرونا و مرگ‌ومیر دهشتناک آن است.

سومین ابر چالش نیز پایین آمدن آستانه تحمل مردم است. مردم چندان همه چیزشان را باخته‌اند که تعداد هموطنانی که دیگر چیزی برای از دست دادن ندارند از شماره گذشته است. و هر فشار دیگری می‌تواند پرده صبر مردم را پاره کند».

«عبرت از اعتماد سوزی دولت قبل» هم عنوان مطلبی در روزنامه جوان از باند خامنه‌ای است که با یادآوری قیام دیماه ۹۶ و فضای انفجاری جامعه به چپاولهای دولت روحانی در بورس و گرانی بنزین اشاره کرده و به باند رئیسی هشدار داده که «خطای دولت قبلی می‌تواند در کمین آنها هم باشد».

 

مردم روزبه‌روز بیشتر غارت می شوند

نکته قابل توجه و تعجب اینه که در وسط خبرهای مربوط به بیداد کشتار کرونا از مردم، و ادعای نداشتن پول برای خرید واکسنها، اعترافات روزنامه‌های هر دو باند حاکم به تدوام غارت و چپاول مردم ادامه دارد. این اعترافات در دعوای باندی است و روزنامه‌های هر باند با نشان دادن باند رقیب فریاد آی دزد سر داده‌اند.

«رانت ۸میلیارد دلاری «تهاتر» پولهای بلوکه شده در عراق» عنوان گزارشی است در اعتماد که نوشته «۸ میلیارد دلار پول ایران که می‌توانست وارد کشور شده و در واقع به «مردم» برسد، اما پشت سد مخالفت‌های عجیب با تصویب قوانینی چون FATF حالا تبدیل به کالا می‌شود و سود آن نیز به جیب چرخه‌ای عظیم از واسطه‌ها، تاجران و شرکت‌های حمل و نقلی در ایران و عراق می‌رود».

«پرداخت هزینهٔ تحریم از جیب مردم» عنوان مطلبی است در ستاره سرخ که نوشته است: «سال گذشته در حالی‌که دولت ۲۵۰هزار میلیارد کسری بودجه داشت و رشد اقتصادی منفی بود، درست در همین زمان بیست بنگاه بورسی رانتی ۲۵۰هزار میلیارد تومان سود خالص داشتند... پس این‌که گفته می‌شود با حذف قیمت‌گذاری دستوری و آزاد کردن بازار، وضعیت درست می‌شود، در واقع بازیِ مسخره‌ای است که عده‌یی ذی‌نفع راه انداخته‌اند. اقتصاد دست عده‌یی است و همان عده هم پول مردم را غارت می‌کنند».

بالاخره جوان از باند خامنه‌ای هم یک فقره دیگر چپاول را رو کرده و زیر عنوان «دوقلو های خطرناک در نفت» نوشته است: «دو گروه در کنار وزیر نفت، به بازارگرمی مشغول هستند، به رسانه‌ها پول می‌دهند...برای یکدیگر پرونده‌سازی می‌کنند و یکی، دو رسانه را نیز به استخدام خود در آورند تا در این بازی، گوشت خو رشت را برای خود جدا کنند و به مابقی، سبزی و لوبیا برسد... . گروه اول بانیان وضع موجود هستند، ...گروه دوم، اما داستان جالب‌تری دارند، همانهایی که در دولت احمدی‌نژاد با «دمپایی» وارد نفت شدند، بلافاصله با پرونده‌سازی برای سایرین خود را بالا (کشیدند)».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6a5f3b6d-2e8c-418d-8121-5dcec102a354"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات