728 x 90

مرحله دیگری از نقض برجام توسط رژیم ایران

اتمی رژیم - عکس از آرشیو
اتمی رژیم - عکس از آرشیو

سازمان انرژی اتمی رژیم ایران اعلام کرد که امروز دوشنبه ۲۷خرداد مرحله دیگری از اقدامات برای «کاهش تعهدات هسته ای» در برجام را در کارخانه آب سنگین اراک آغاز خواهد کرد.

رژیم ایران روز ۱۸اردیبهشت رسماً خروج خود از «برخی» تعهدات خود در برجام را اعلام کرد.

تهران روز ۳۰اردیبهشت اعلام کرد که ضمن حفظ درصد غنی‌سازی بر اساس برجام، میزان تولید اورانیوم با غنای پایین را به چهار برابر افزایش داده است.

 

آخوند روحانی روز چهارشنبه ۱۸اردیبهشت، در سالگرد خروج آمریکا از برجام و ۴روز بعد از تحریم و ممنوعیت فروش مازاد مواد غنی‌شده و آب سنگین، اعلام کرد که به التزاماتش در برجام پایبند نیست.

در همین رابطه در بیانیه رسمی شورایعالی امنیت آخوندها اعلام شد:

تلویزیون رژیم ـ ۱۸اردیبهشت۹۸:

«شورای عالی امنیت ملی با صدور بیانیه‌یی مهم خطاب به کشورهای عضو برجام اعلام کرد ایران از امروز ۱۸اردیبهشت ۹۸برخی اقدامات خود را در توافق برجام متوقف می‌کند و ۶۰روز مهلت به کشورهای باقیمانده در برجام برای اجرای تعهدات خود به‌ویژه در حوضه‌های بانکی و نفتی می‌دهد. در این بیانیه آمده است: با وجود آن که جمهوری اسلامی ایران در طول یک‌سال گذشته و پس از خروج غیرقانونی آمریکا از توافق برجام و نقض مصوبات شورای امنیت سازمان ملل ‌متحد نهایت خویشتنداری را از خود نشان داده و به‌ درخواست دیگر اعضای برجام فرصت قابل توجهی در اختیار آنها قرار داده است اما متأسفانه این حسن‌نیت و خویشتنداری هوشمندانه مردم ایران بی‌پاسخ مانده و غیر از صدور بیانیه‌های سیاسی هنوز هیچ سازوکار عملیاتی برای جبران تحریم‌های آمریکا مستقر نشده است. بنابراین جمهوری اسلامی ایران برای تأمین حقوق خود و بازگرداندن توازن به مطالبات طرفین در این توافق گزینه‌یی غیر از کاهش تعهدات ندارد.

شورای عالی امنیت ملی بر همین اساس تأکید کرد جمهوری اسلامی ایران در مرحله فعلی دیگر خود را متعهد به رعایت محدودیتهای مربوط به نگهداری ذخایر اورانیوم غنی شده و ذخایر آب سنگین نمی‌داند و به کشورهای باقیمانده در برجام ۶۰روز فرصت داده می‌شود تا تعهدات خود به‌ویژه در حوضحه‌های بانکی و نفتی را عملیاتی نمایند.

در این بیانیه تأکید شده در هر زمان که خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران تأمین شود ایران نیز به همان میزان اجرای مجدد تعهدات متوقف شده را از سر خواهد گرفت اما در غیراینصورت جمهوری اسلامی ایران مرحله به مرحله اجرای تعهدات خود را متوقف خواهد کرد

شورای عالی امنیت ملی در عین‌حال تأکید کرد درباره هر اقدام غیرمسئولانه از جمله ارجاع موضوع به شورای امنیت سازمان ملل ‌متحد یا اعمال تحریم‌های بیشتر عکس‌العمل قاطع و سریع نشان خواهیم داد».

 

وزرای خارجه سه کشور انگلستان، فرانسه، آلمان به همراه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه ۱۹اردیبهشت ۹۸با صدور بیانیه‌یی مشترک در پاسخ به مهلت ۶۰روزه رژیم ایران اعلام کردند هیچ ضرب‌الاجلی را از سوی تهران نمی‌پذیرند.

 

در بیانیه اتحادیه اروپا در پاسخ به این اقدام رژیم آمده است: «ما قویاً رژیم ایران را فرا می‌خوانیم تا به اجرای تعهداتش بر اساس برجام به‌طور کامل ادامه دهد. ما هر گونه الیتماتوم را رد می‌کنیم و تبعیت ایران را از التزاماتش بر اساس برجام و ان پی تی از طریق عملکردش ارزیابی می‌کنیم.

در همین رابطه ما نقش کلیدی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مانیتور کردن و تأیید کردن تبعیت ایران از التزاماتش را یادآوری می‌کنیم».

 

خبرگزاری فرانسه به‌ نقل از اتحادیه اروپا نوشت که هیچ ضرب‌الاجلی از طرف رژیم ایران در مورد توافق اتمی موسوم به برجام پذیرفته نیست.

ژان‌ ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه روز ۲۲اردیبهشت تهدید اخیر رژیم ایران برای از سرگیری فعالیت‌های هسته‌یی را واکنشی بد دانست. وی هشدار داد:‌ ‌رژیم ایران در صورت از سرگیری فعالیت‌های هسته‌یی پایبندی خود به برجام را زیر پا گذاشته است.

 

 

پیش از این نیز رئیس‌جمهور فرانسه روز (۱۹اردیبهشت) قبل از آغاز اجلاس سران اتحادیه اروپا در رومانی به خبرنگاران گفت:‌ «رژیم ایران باید در توافق اتمی باقی بماند».

ماکرون گفت:‌ «توافق اتمی باید با پیمانهای دیگری در مورد موشکهای بالستیک رژیم ایران و رفتار بالقوه بی‌ثابت کننده رژیم ایران در منطقه تکمیل شود».

 

خبرگزاری فرانسه به‌ نقل از اتحادیه اروپا نوشت هیچ ضرب‌الاجلی از طرف رژیم ایران در مورد توافق اتمی موسوم به برجام پذیرفته نیست.

 

دیکتاتوری آخوندی که از این واکنش و تأکید کشورهای اروپایی بر لزوم تبعیت کامل رژیم از برجام غافلگیر شده، به سوز و گداز و شکوه و شکایت روی آورده است.

خبرگزاری سپاه پاسداران در واکنش به موضع‌گیری سران کشورهای اروپایی از جمله مرکل صدراعظم آلمان و ترزامی نخست‌وزیر انگلستان و امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه که همگی تأکید کردند آخوندها باید به تمامی تعهدات برجامی خود تن بدهند نوشت:آمریکا در پیشبرد اهداف خصمانه خود تنها نبوده و اتحادیه اروپا نیز با اقدامات ضدایرانی تقریباً مشابهی، واشنگتن را همراهی کرده است.

 

سپاه پاسداران در مورد موضع‌گیری اتحادیه اروپا در مورد ضرب‌الاجل آخوند روحانی نوشت: واکنش اروپا به اولتیماتوم جمهوری اسلامی در اوج وقاحت بعد از یک سال وقت‌کشی رد ضرب‌الاجل ۶۰روزه بود و خواستار محدودیتهای اتمی ما در برجام شد.

 

کیهان خامنه‌ای نیز با عنوان «یک سال پس از مرگ برجام، آمریکا رفت و ما ماندیم و خسارت محض» نوشت: چرا اروپا و خاصه فرانسه‌ای که در طول مذاکرات هسته‌یی نقش «پلیس بد» مذاکرات را به عهده داشت و درصدد بود با مواضع خود بیش‌ از‌ پیش عرصه را بر (نظام) تنگ کند در دوره سوم توافق هسته‌یی به دلسوز برجام بدل شد؟!... طرح اینس‌تکس (INSTEX) هم کاری پیش نبرد و هنوز هم این ماجرا به این شکل ادامه دارد...

نقش اروپا نگه‌داشتن (نظام) در برجام است، تا از آن سو آمریکا مرحله به مرحله فشارها را بر ایران بیشتر و بیشتر کند...در این حال نباید از اروپا انتظار داشت حتی برای راه‌اندازی یک کانال مالی بی‌خاصیت هم اراده‌ای داشته باشد.

 

آخوند علم‌الهدی امام جمعه و نماینده خامنه‌ای در مشهد در ۲۸دی ۹۷درباره اروپا گفته بود:

مثل این‌که دو نفر دعوا دارند یک عده می‌آیند یکی رو می‌گیرند اون یکی دیگه هرچی دلش می‌خواهد او را بزند وضع ما در برجام به اینجا رسید. اروپا یک روباه است که سر ما را کلاه گذاشت برای این‌که آمریکا با خاطر جمع همه فشارها را روی ما بیاورد و ما از برجام خارج نشویم دنبال توسعه فناوری هسته‌یی نرویم.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1d722429-2f58-413d-9c48-49a59bee6316"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات