728 x 90

مراکش: ما برای حفظ قلمرو ملی خود با رژیم ایران قطع رابطه کردیم

مصطفی الخلفی سخنگوی رسمی دولت مراکش
مصطفی الخلفی سخنگوی رسمی دولت مراکش

مصطفی الخلفی سخنگوی رسمی دولت مراکش درباره قطع روابط کشور خود با رژیم ایران گفت: ” یک ماه پیش مراکش به‌خاطر علاقه‌ای که به دفاع از یکپارچی ارضی دارد این تصمیم را اتخاذ کرد“.

وی افزود: ” تصمیم‌گیری مستقلانه و برای دفاع از وحدت ارضی کشور بود این تصمیم‌گیری بر اساس داده‌های دقیقی بود که به ایران ارائه گردید “.

لازم به یادآوری است که مراکش روابط خود با رژیم ایران را به‌خاطر حمایتش از شبه‌نظامیان و دست داشتن شبه‌نظامیان حزب‌الله وابسته به ایران در آموزش نیروهایی از این جبهه، قطع کرد.

 

بیشتر بخوانید

حمایت اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج‌فارس از قطع رابطه مراکش با رژیم ایران

عبداللطیف الزیانی دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس تصمیم مراکش برای قطع رابطه با رژیم ایران را مورد حمایت قرار داد و دخالتهای این رژیم در امور مراکش از طریق حمایت، آموزش و پشتیبانی از مخالفان مسلح توسط شبه‌نظامیان حزب‌الله را محکوم کرد.

علاوه بر این دبیرخانه اتحادیه عرب همبستگی خود را با مراکش و تصمیم آن برای قطع رابطه با رژیم ایران به‌خاطر دخالتهای خطرناک آن اعلام کرد.

دبیر خانه اتحادیه عرب تأکید کرد هر گونه دخالت رژیم ایران در امور داخلی کشورهای عرب محکوم است و اضافه کرد مواضع اعلام شده اتحادیه عرب در ریاض منعکس‌کننده موضع محکم کشورهای عرب علیه دخالتهای رژیم ایران است.

دبیر خانه اتحادیه عرب اشاره کرد یک کمیته چهار جانبه موضوع دخالتهای رژیم ایران در کشورهای عرب را پیگیری می‌کند و چهار چوبی را آماده خواهد کرد تا سیاست‌ها و مواضع متحد این کشورها علیه دخالت ها و تهدیدهای رژیم ایران را همآهنگ کند.

دبیر خانه اتحادیه عرب اضافه کرد دخالتهای بی‌ثبات کننده رژیم ایران در منطقه ایجاب می‌کند که کشورهای عرب در مقابل این استراتژی رژیم ایران دست بسته باقی نمانند.

ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن نیز همبستگی کشورش با مراکش را اعلام کرد و گفت:‌ در مقابل هر گونه عاملی که امنیت و وحدت مراکش را تهدید کند می‌ایستیم.

 

سخنگوی دولت مراکش: یک عضو سفارت رژیم ایران در تأمین عملیات تروریستی دست داشته است

مصطفی الخلفی سخنگوی دولت مراکش گفت: «تصمیم برای قطع روابط دیپلماتیک با رژیم ایران بر اساس شواهد و مدارک بسیار قوی صورت گرفته است. یک عضو سفارت رژیم ایران در الجزایر، که دارای پاسپورت دیپلماتیک است، عمیقاً در سازمان دادن عملیاتها دست دارد. وی امکانات لجستیکی را برای شبه‌نظامیان حزب‌الله تأمین می‌کرد.

 

استفاده مخالفان دولت مراکش از گذرنامه‌های رژیم ایران

سخنگوی دولت مراکش اعلام کرد مخالفان مسلح این کشور از گذرنامه‌های دیپلماتیک رژیم ایران برای شرکت در جلسات بین‌المللی استفاده می‌کنند.

مصطفی الخلفی، سخنگوی دولت مراکش در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی گفت: «این گذرنامه‌ها توسط یکی از کارکنان سفارت رژیم ایران در الجزایر تأمین شده است. امنیت ملی خط قرمز ماست و برای حفظ آن هرآنچه لازم است انجام خواهیم داد».

وی با اشاره به این‌که قطع روابط دیپلماتیک کشورش با رژیم ایران به‌دلیل حمایت تسلیحاتی و آموزشی حزب‌الله لبنان از مخالفان این کشور است، تصریح کرد: "این تصمیم را برای حفاظت از حق حاکمیت و منافع ملی مراکش است.

خاطرنشان می‌شود مراکش اوایل ماه جاری میلادی روابط خود را با رژیم ایران را قطع کرد و اعلام کرد سفارتش در تهران را تعطیل خواهد کرد.

 

حمایت اردن از قطع روابط دیپلماتیک مراکش با رژیم ایران

وزیر امور خارجه اردن اعلام کرد که کشورش از قطع روابط دیپلماتیک مراکش با رژیم ایران حمایت می‌کند.

ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن پس از قطع روابط دیپلماتیک مراکش با رژیم ایران، طی پیامی گفت: «در کنار برادران مراکشی قرار داریم. از مبارزه مراکش در برابر تهدیدات علیه امنیت و ثبات این کشور حمایت می‌کنیم». وی همچنین به همکاری و همبستگی دو کشور اشاره کرد.

مراکش روز سه‌شنبه روابط خود را با رژیم ایران را قطع کرد و اعلام کرد سفارتش در تهران را تعطیل خواهد کرد. ناصر بوریتا وزیر خارجه مراکش گفت کشورش روابط خود را با این رژیم قطع خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری رویتر مراکش سفارتش در تهران را خواهد بست و سفیر رژیم ایران در رباط را اخراج خواهد کرد.

گفتنی است رباط پیشتر نیز در مارس ۲۰۰۹ به‌صورت یک‌جانبه روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرده بود. وزارت‌خارجه مراکش در آن زمان دلیل این قطع رابطه را "موضع غیرقابل قبول از طرف ایران علیه مراکش و دخالت در امور دینی داخلی مراکش" که بیش از ۹۹درصد جمعیتش اهل تسنن هستند، توصیف کرده بود.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/af24fe80-53e3-4dac-96ab-0a629cfb392d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات