728 x 90

مذاکرات وین و سرگشتگی نظام

مذاکرات وین
مذاکرات وین

در حالی که خبرهای ضد و نقیضی از نتیجه مذاکرات می‌رسد و رافائل گروسی قبل از سفر به تهران دلیل سفرش را هموار کردن «راه برای احیای توافق هسته‌یی» اعلام کرد (بلومبرگ۳مارس ۲۰۲۲)، روزنامه‌های وابسته به باند خامنه‌ای نسبت به این سفر و توافق احتمالی با گروسی و کشورهای غربی طرف مذاکره در وین خصوصاً آمریکا روی خوشی نشان نداده‌اند.

روزنامه وطن امروز در مورد این سفر نوشت: «کارشناسان عنوان کرده‌اند روند تعاملات ایران و آژانس به‌گونه‌یی رو به بهبود است. آنها بسته شدن روند سؤالات درباره یکی از اماکن چهارگانه مورد نظر آژانس در آخرین گزارش مدیرکل را شاهدی بر بهبود روند تعاملات مورد اشاره دانسته‌اند. با این وجود با در نظر گرفتن رفتار آژانس در دوره رافائل گروسی نمی‌توان با قاطعیت چنین گزاره‌ای را تأیید کرد» (وطن امروز ۱۴اسفند ۱۴۰۰).

 

روزنامه سیاست روز هم اخبار در زمینه احتمال رسیدن مذاکرات به توافق را «تکرار جنجال رسانه‌یی» دانسته و «غربی‌ها» را متهم کرده که «هم‌چنان برخی رویکردهای غیرسازنده گذشته را ادامه می‌دهند» (سیاست روز ۱۴اسفند ۱۴۰۰).

این رسانه‌ها ضمن اعلام بدبینی نسبت به نتیجه مذاکرات، بعضاً برای دولت رئیسی هم در مورد «توافق بد» خط و نشان کشیده‌اند.

روزنامه رسالت ضمن متهم کردن دولت روحانی به «رفتار کودکانه» در مورد مذاکرات قبلی برجام و امضای توافق با کشورهای ۱+۵، به دولت رئیسی هم هشدار داده است «رئیسی و تیم وزارت‌خارجه و ناظران و راهبرانی که به آنان کمک می‌کنند باید بدانند که در بزنگاه بسیار حساسی قرار دارند؛ تفاوتی که دو توافق قدیم و جدید خواهد داشت، میزان توفیق هر دولت را در یک بُعد جدی در عرصه بین‌المللی نمایان می‌کند. البته که دولت قبل، تمام هم و غم و اعتبار خود را به این پروژه گره زده بود و صدالبته که در بقیه امور مدیریتی نیز فشل و بی‌برنامه عمل کرد؛ اما اگر دولت مردمی و انقلابی هم بخواهد مثل آنان رفتار کند، باید در انتظار تیغ نقد دوستان خود هم باشد» (رسالت ۱۴اسفند ۱۴۰۰).

 

روزنامه کیهان خامنه‌ای نیز ضمن اشاره به سابقه عقد قرارداد برجام توسط روحانی و «نقض تعهد غربی‌ها»، در مورد توافق احتمالی دولت رئیسی با طرف‌های غربی مذاکرات نوشت: «اجمالاً ً با توجه به‌این‌که قالب حقوقی و سیاسی برجام، بر ضد منافع ایران تنظیم شده، و با حفظ نامعادله‌هایی هم‌چنان بر ضدایران عمل خواهد کرد. چاره کار این است که نظام با انگشت گذاشتن بر عبرت‌های کلاهبرداری غرب، «لغو کامل و مؤثر تحریم‌ها، راستی‌آزمایی چند ماهه، اخذ تضمین معتبر، تقدم انجام تعهدات غرب بر تعهدات ایران، و نگاه داشتن مواد غنی شده در داخل کشور، تحت نظارت آژانس (به جای خروج از کشور) تأکید کند» (کیهان ۱۴اسفند ۱۴۰۰).

همین روزنامه وابسته به باند خامنه‌ای در مقاله دیگری «توافق بدون تضمین معتبر و لغو کامل تحریم‌ها» را «فریب» دانسته و نوشته است: «آمریکا و اروپا هنوز در برابر شروط اصلی جمهوری اسلامی ایران (لغو همه تحریم‌ها، راستی‌آزمایی و ارائه تضمین) نه‌تنها ابتکار عملی از خود نشان نداده بلکه با موضوع تضمین‌ها مخالفت هم کرده‌اند» (کیهان ۱۴اسفند ۱۴۰۰).

 

در مورد تشتت در باند خامنه‌ای در زمینه برجام روزنامه حکومتی همدلی۱۴اسفند ۱۴۰۰ در مطلبی با عنوان سرگشتگی میان حامیان دولت نوشت: «به‌نظر می‌رسد که اصول‌گرایان دقیقاً نمی‌دانند که باید چه موضعی در برابر توافق احتمالی داشته باشند. برخی از آنان می‌گویند هر گونه توافق بد است. برخی آنان شروطی را مطرح می‌کنند و برخی هم از دولت و اقداماتش حمایت می‌کنند».

واقعیت این است که دو شرط مورد نظر رسانه‌های وابسته به خامنه‌ای اجرایی نیست، به این معنا که نه تحریم‌ها به‌طور کامل لغو می‌شود و نه این‌که تضمین معتبر و لازم‌الاجرایی از طرف آمریکا و کشورهای غربی برای این‌که در آینده توافق احتمالی لغو نشود به رژیم داده می‌شود.

واقعیت این است که این خامنه‌ای است که باید تصمیم بگیرد زهر بنوشد یا ننوشد و بدون لغو کامل تحریم‌ها و گرفتن تضمین ازغرب، امتیازاتی را که غرب از او می‌خواهد بدهد یا ندهد.

چرا که او و نظامش هستند که محتاج توافق و لغو تحریم‌های خفه کننده‌ای هستند که مانع فروش نفت، مانع نقل و انتقال پول و سایر فعل و انفعالات اقتصادی و تجاری رژیم با دنیای خارج است.

 

چنان‌چه خامنه‌ای و دولت جلادان خواستار توافق باشند، باید متناسب با شرایط کنونی حاکم بر جهان امتیازات مطلوب طرف مقابل را بدهند، چرا که به‌قول بسیاری از رسانه‌ها و کارشناسان حکومتی و کارشناسان مستقل، شرایط کنونی جهانی نسبت به شرایط توافق برجام سال۲۰۱۵ بسیار متفاوت است.

چنانکه روزنامه حکومتی جمهوری نوشت: «دولت سیزدهم با ادامه راه، در حال رسیدن به توافق است. درست در همین شرایط حساس بار دیگر افراد متوهم شروع به سنگ‌اندازی کرده‌اند و می‌خواهند به بهانه‌های واهی مانع توافق شوند. شرایط امروز منطقه و جهان حتی با شرایط یک ماه قبل تفاوت اساسی پیدا کرد است».

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6f009c93-9721-499d-a5a7-62a5908f26f4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات