728 x 90

مذاکرات مفصل رژیم ایران با طالبان در تهران

مذاکرات مفصل رژیم ایران با طالبان در تهران
مذاکرات مفصل رژیم ایران با طالبان در تهران

رسانه‌های رژیم آخوندی از ملاقات و مذاکرات مفصل رژیم ایران با طالبان در تهران خبر دادند. به‌گفته این رسانه‌ها بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت‌خارجه رژیم ایران، روز دوشنبه ۱۰دی (۳۱دسامبر) اعلام کرد هیأتی از طالبان افغانستان روز گذشته در تهران بوده و با هیأتی از رژیم ایران به ریاست عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه، "مذاکرات مفصلی" داشته است.

 

قاسمی سخنگوی وزارت‌خارجه رژیم این مذاکرات را تأیید کرد و گفت: «من تأیید می‌کنم. بعد از سفر آقای شمخانی و دیدارهایی که در افغانستان داشتند، دیروز هیاتی از طالبان در تهران بود. مذاکرات مفصلی را با عراقچی داشتند. گفتگوهای مبسوطی در این خصوص صورت گرفت.»

 

وی همچنین درباره سفر آینده عراقچی به افغانستان افزود: «یکی از موضوعاتی که در این سفر بررسی خواهد شد، سند راهبردی بین دو کشور است. یکی دو موضوع باقی مانده بود که باید در افغانستان مطالعه می‌کردند و نظر مقامات را جویا می‌شدند، که این هم احتمالاً در دستور کار سفر خواهد بود.».

 

سخنگوی وزارت‌خارجه رژیم برای توجیه این مذاکرات گفت: «با توجه به این‌که افغانستان ۵۰درصد از اراضی‌اش در اختیار طالبان است و با توجه به ناامنی و بی‌ثباتی که در افغانستان است، با تمایل و اعلام این موضوع به دولت افغانستان، این موضوع صورت گرفت.»

 

لازم به یادآوری است که خبرگزاری نیروی قدس موسوم به تسنیم نیز پیش‌تر خبر داده بود که اعضای هیأت سیاسی طالبان افغانستان در قطر روز ۲۸اردیبهشت‌ماه گذشته به تهران سفر کرده و درباره مسایل مرتبط با مهاجران افغان در ایران، با مقامهای امنیتی رژیم ایران گفتگو کرده‌اند.

 

در حالیکه محمدباقر نوبخت، سخنگوی وقت دولت روحانی، ضمن اظهار بی‌اطلاعی از این موضوع گفته بود که این خبر "با عقل جور در نمی‌آید".

 

از سوی دیگر دولت آمریکا رژیم ایران را به حمایت از طالبان متهم می‌کند و اول آبان‌ماه گذشته وزارت خزانه‌داری آمریکا هشت نفر، از جمله دو ایرانی مرتبط با نیروی قدس سپاه پاسداران را به اتهام حمایت از طالبان افغانستان مشمول تحریم‌های خود کرد. در اطلاعیه این وزارتخانه در همین ارتباط آمده بود: «ایالات متحده آمریکا و شرکای ما رویکرد رژیم ایران را در بهره‌برداری از افغانستان برای تحکیم رفتارهای بی‌ثبات‌کننده خود تحمل نخواهند کرد.»

 

در نعل وارونه زدن رژیم، محمدرضا بهرامی، سفیر رژیم ایران در افغانستان، ۳۱اردیبهشت‌ماه گذشته با وجود تأیید تماس رژیم با طالبان گفته بود: «این تماس را تبدیل به ارتباط نکردیم، زیرا نخواستیم برای طالبان مشروعیت‌زایی شود.»

 

 

بیشتر بخوانید

اعتراف شمخانی به ارتباطات دیرین رژیم با طالبان

پاسدار شمخانی دبیر شورای عالی امنیت رژیم به ارتباطات دیرین حکومت آخوندی با طالبان و سیاست رژیم برای ادامه آن اعتراف کرد.

خبرگزاری سپاه پاسداران گزارش داد: شمخانی با اشاره به گفتگوهای جاری بین جمهوری اسلامی با گروه طالبان گفت: مجموعه ارتباطات و گفتگوهای انجام شده با طالبان با اطلاع دولت افغانستان بوده و این روند هم‌چنان ادامه خواهد یافت.

پاسدار شمخانی این سخنان را در کابل و پس از دیدار با مقامهای این کشور اعلام کرد.

از این پیشتر رژیم‌ آخوندی با تاکتیک نعل وارونه مجاهدین را به ارتباط و همکاری با طالبان و القاعده متهم می‌کرد.

 

افزایش بی‌سابقه کمکهای مالی رژیم ایران به طالبان

به گزارش روزنامه فرانسوی فیگارو یکی از فرماندهان طالبان می‌گوید: کمکهای مالی و نظامی جمهوری اسلامی ایران به طالبان طی ماههای گذشته به طرز بی‌سابقه‌یی افزایش یافته است و افزایش این کمکها با خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، از توافق اتمی با تهران همزمان است.

وی تصریح می‌کند که چند سالی است که طالبان در پایگاههای سپاه قدس در خاک ایران آموزش نظامی می‌بینند.

در این گزارش آمده است که سپاه قدس به‌طور بی‌سابقه‌یی کمکهای مالی و نظامی‌اش را به طالبان افغانستان افزایش داده و هم زمان می‌کوشد تا یک سازمان شبه‌نظامی شیعه در افغانستان، نظیر حزب‌الله لبنان، تشکیل بدهد.

 

رژیم ایران دو برابر خواسته طالبان به این گروه کمک می‌کند

فرمانده طالبان تصریح می‌کند رژیم ایران دو برابر آنچه که این گروه درخواست می‌کند، به آن تحویل می‌دهد حال می‌خواهد کمک مالی یا مادّی باشد یا آموزشهای نظامی.

وی می‌گوید که در ازای این کمکها جمهوری اسلامی ایران از طالبان می‌خواهد که بر شدت عملیات نظامی‌اش علیه نیروهای آمریکایی در افغانستان و همچنین گروه داعش بیفزاید.

بر اساس تحلیلی رژیم ایران که از خروج آمریکا از برجام به‌شدت خشمگین است به این نتیجه رسیده که آمریکا در اثر جنگ پرهزینه و بی‌ثمرش، در افغانستان زمینگیر شده و در موضع ضعف به‌سر می‌برد و تقویت طالبان می‌تواند اهرم تشدید فشار تهران بر آمریکا باشد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/626e57c8-50ce-4096-b6bf-5b52d331f009"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات