728 x 90

مخالفت میشل عون با تحقیقات بین‌المللی در لبنان

انفجار بیروت
انفجار بیروت

میشل عون رئیس‌جمهور لبنان، با انجام تحقیقات بین‌المللی درباره انفجار لبنان مخالفت کرد.

به گزارش الشرق الاوسط ۱۸مرداد، حزب‌الله نیز از موضع میشل عون حمایت کرد، در حالی که گروه‌های متشکل از جریان المستقبل، حزب سوسیالیست ترقیخواه و کتائب خواستار انجام تحقیقات بین‌المللی شده‌اند. آنها استدلال می‌کنند احزاب فاسد مسئول حادثه، نمی‌توانند خودشان خودشان را محکوم کنند.
از سوی دیگر، وائل ابو فاعور نماینده مجلس از اعضای گروه دیدار دموکراتیک ضمن انتقاد شدید از رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر، آنها را جنایتکار توصیف کرد و گفت آنها از وجود مواد منفجره خبر داشته ‌است.

به گزارش تلویزیون اسکای نیوز ۱۸مرداد۹۹ تظاهر کنندگان لبنان می‌گویند اکنون عملیات پاکسازی بیروت متوقف شده تا پایتخت را از طبقه سیاسی فاسد پاک کنند. مطمئناً فاجعه‌یی که در بندر بیروت رخ داد این افراد را به حرکت وا داشته و آنها را مجدداً به خیابان‌ها کشانده تا خواستار حسابرسی از همه مسئولان واقعه شوند.

بنا‌به این گزارش بعد از استقرار گسترده نیروهای ضدشورش سازمانهای حقوق‌بشری نسبت به استفاده از خشونت علیه تظاهر کنندگان هشدار دادند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز ۱۵مرداد درباره انفجار بیروت نوشت: این شدیدترین انفجار در تاریخ لبنان است. بسیاری از کسانی که در اطراف محل انفجار کار می‌کردند مفقود هستند و هیچ اثر از آنها پیدا نشده. بسیاری از مجروحان در خانه‌های خود مداوا شده‌اند زیرا بیمارستانها پر شده و گنجایش پذیرش مجروح بیشتری را ندارد. یک پزشک به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: ۱۶نفر در یک بیمارستان محل درمان بیماران کرونا شامل پزشک و ۴ پرستار کشته شدند. آسوشیتدپرس افزود تردیدهایی وجود دارد که لبنان چگونه می‌تواند مواد حیاتی و اولیه خود را که در این انفجار از دست داده، جبران کند.

روزنامه وال استریت ژورنال نیز نوشت، این انفجار در شرایطی رخ می‌دهد که وضعیت اقتصادی و اجتماعی لبنان در بدترین شرایط است. این روزنامه افزود، وضعیت اقتصادی لبنان حتی قبل از شیوع کرونا نیز بسیار وخیم بود و شیوع کرونا باعث شد که آنچه از چرخهای اقتصادی باقی مانده بود متوقف شود. مردم در بیروت با مشکل قطعی برق و کمبود ارز خارجی روبه‌رو هستند.

روزنامه حکومتی عصر ایران نوشت: این انفجار می‌تواند تیرخلاصی بر دولت حسان دیاب باشد که رابطه خوبی با حزب‌الله دارد. تیر خلاص از آن جهت که تنها یک بندر منهدم نشده، بلکه گلوگاه اقتصادی لبنان از بین رفته است چرا که بخش عمده واردات این کشور از بندر بزرگ بیروت صورت می‌گرفت و این بندر، در حکم انبار لبنان نیز بود.
بر اساس برآوردهای اولیه، تقریباً تمام ذخایر آرد و گندم در این انفجار از بین رفته و ۹۰درصد داروهای دپو شده در بندر، کاملاً سوخته است، کالاهای دیگر نیز اوضاع مشابهی دارند. این یعنی خرد شدن استخوانهای اقتصاد فشل لبنانی که حیاتش به‌طور تقریباً کامل وابسته به واردات است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7d2820c9-4a0b-469e-bcf6-f321b8741e4c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات