728 x 90

محمود عباس، طرح دونالد ترامپ برای صلح خاورمیانه را رد کرد

محمود عباس رهبر فلسطین
محمود عباس رهبر فلسطین

محمود عباس، طرح دونالد ترامپ برای صلح خاورمیانه را رد کرد و گفت این طرح قویاً به‌سود اسراییل است.

دونالد ترامپ در سخنانش که روز سه‌شنبه توسط کاخ‌سفید منتشر شد، گفت: من نامه‌یی به‌ پرزیدنت عباس دادم که سرزمینی به‌دولت فلسطین اختصاص داده می‌شود و می‌تواند با اسراییل مذاکره نماید.

وی اضافه کرد: من می‌خواهم این توافق یک توافق بزرگ برای فلسطینیها هم باشد تا کشوری مستقل داشته باشند.

 

طبق بیانیه کاخ سفید، ترامپ تصریح می‌کند که در طرح او اورشلیم (بیت المقدس) به‌طور تجزیه ناپذیر پایتخت اسراییل باقی می‌ماند. طبق این طرح، پایتخت فلسطین شهرک شعفاط در شمال شرق بیت‌المقدس خواهد بود. ترامپ در این باره گفت در طرح دو کشوری او، پایتخت فلسطین در شرق اورشلیم خواهد بود و ما با افتخار در آن سفارت باز خواهیم کرد و هیچ فلسطینی یا اسراییلی از خانه‌های خود جاکن نخواهند شد.

 

ترامپ با تأکید بر این‌که دشمن مشترک همه ما افراط‌گرایی اسلامی است، برای قابل‌قبول کردن طرح، بر نقاط قوت دولتش انگشت گذاشت و گفت ما رژیم ایران را منزوی و تروریست اصلی جهان قاسم سلیمانی را حذف کرده‌ایم.

 

ترامپ در دفاع از طرح خود افزود: دیدگاه من فرصت برد برد را به‌ هر دو طرف می‌دهد، یک راه حل دو کشوری واقع‌بینانه که خطر دولت فلسطینیان بر امنیت اسراییل را برطرف می‌کند........

 

از سوی دیگر محمود عباس رهبر فلسطین که از خاصه‌خرجی‌های دولت ترامپ در رابطه با اسراییل برآشفته است، با بخشیدن بیت‌المقدس به‌ اسراییل به‌شدت مخالفت کرد و طرح معامله قرن را، یکجانبه به‌سود اسراییل دانست.

آسوشیتدپرس گزارش داد: رهبر فلسطینیان صریحاً طرح صلح ترامپ را رد کرد. پرزیدنت محمود عباس گفت: «هزار بار نه» چرا که قویاً به‌سود اسراییل است.

محمود عباس گفت: فلسطینی‌ها هم‌چنان به‌ خاتمه دادن به‌اشغال اسراییل و ایجاد کشوری که پایتخت آن بیت‌المقدس شرقی باشد متعهد هستند. ما در مقابل اسراییل زانو نخواهیم زد و تسلیم نخواهیم شد.

رهبر فلسطین افزود: ما مقاومت‌مان را با سربلندی ادامه خواهیم داد.... این‌گونه زد و بندها، نه می‌تواند حقی را از ما ضایع کند و نه برای ما الزام آور است. وی گفت این طرح مورد مناقشه با تعلق بیت‌المقدس به‌ اسراییل شروع کرده و تقریباً ۳۰الی۴۰٪ فلسطین را به‌ اسراییل داده است.

 

در حالی‌که محمود عباس از امتیازاتی که در طرح معامله قرن به‌ اسراییل داده شده به‌ خشم آمده و آنرا سیلی قرن توصیف کرده است، از یک‌سو تلاش می‌کند با پافشاری بر اصول و مرز سرخهای فلسطین با زیاده‌خواهیهای نتانیاهو مقابله کند و از سوی دیگر نمی‌خواهد خامنه‌ای و گروه‌های تحت‌الحمایه یا هم‌سو با فاشیسم دینی حاکم بر ایران برندگان ماجرا و طرح صلح مورد بحث شوند.

واضح است که آخوندهای حاکم بر ایران در محاصره بحرانها و امواج قیام درصدد آن هستند که هر طور شده از نمد فلسطین و طرح صلح مزبور برای بحران‌هایشان بهانه و برون رفتی جستجو کنند.

در چنین شرایطی دولتهای گوناگون عرب در تکاپو هستند تا طبق منافع خود و به‌ترتیبی که نه سیخ بسوزد و نه کباب در این طرح هم از بابت افکار عمومی در دنیای عرب و فلسطین زیانی نبینند و هم جانب آمریکا را نگهدارند.

 

احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب روز چهارشنبه گفت: مطالعه اولیه این طرح نشان می‌دهد که بسیاری از حقوق مشروع فلسطینیها به‌هدر داده شده. با این‌حال ما به‌ مطالعه دیدگاه آمریکا به‌صورت دقیق ادامه خواهیم داد و نسبت به‌هر تلاش جدی برای تحقق صلح، روی باز نشان می‌دهیم.

 

در همین حال نخست‌وزیر اردن گفت خلق و رهبری اردن در قبال آرمان فلسطین متحد هستند چه در مورد نقش متولی دولت اردن در قبال عتبات در قدس و هم در مورد برپایی کشورشان که بیت‌المقدس شرقی پایتخت آن ثابت است و ما به‌ دیگران اجازه نمی‌دهیم در مورد آن شک ایجاد کند. اردن هم‌چنین نسبت به‌هر گونه ضمیمه سازی سرزمینهای فلسطینی به‌ اسراییل هشدار داد.

 

سفیر امارات در واشنگتن در بیانیه‌یی روز سه‌شنبه گفته است: دولت امارات بر این باور است که امکان این‌که فلسطینیها و اسرائیلیها بتوانند صلح و همزیستی واقعی را با کمک جامعه جهانی محقق کنند، وجود دارد. او تلاشهای مستمر آمریکا برای دستیابی به‌صلح بین فلسطین و اسراییل را ستود.

 

مصر اعلام کرد که به‌ این ابتکار دولت آمریکا، از زاویه اهمیت دستیابی به‌ راه‌حلی برای مسأله فلسطین نگاه می‌کند به‌نحوی که تمامی حقوق قانونی مردم فلسطین برای برپایی کشور مستقل‌شان در خاک فلسطین اشغال شده بر اساس قوانین و مصوبات بین‌المللی و مصوبات تأمین شود.

 

ملک سلمان در تماس تلفنی با محمود عباس گفت:‌ عربستان در کنار ملت فلسطین می‌ایستد و از انتخابهای این ملت و آرمان‌هایش حمایت می‌کند.

در همین حال، وزارت‌خارجه عربستان اعلام کرد از تلاشهایی که دولت ترامپ برای پیشبرد طرح صلح میان فلسطین و اسراییل انجام می‌دهد قدردانی می‌کند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/30211bb6-e903-4754-b52b-b160e08affe2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات