728 x 90

محدودیت دسترسی به اینترنت؛ قرار گرفتن موتورهای جستجوگر اینترنتی در ایران در حالت «کودک»

محدودیت دسترسی به اینترنت
محدودیت دسترسی به اینترنت

رسانه‌های حکومتی از ایجاد اختلال در تنظیمات گوگل و بینگ، ۲موتور جستجوی پرکاربرد، خبر دادند. بر اساس این گزارشات، از صبح امروز سه‌شنبه ۲۱تیر تنظیمات این ۲موتور جستجو برای کاربران برخی اپراتور‌ها در حالت کاربر “کودک” قرار گرفت. در این حالت که برای کودکان طراحی شده است، کاربران با محدودیت دسترسی به اینترنت مواجه هستند.

یک کارشناس شبکه و امنیت در گفتگو با دیجیاتو(وبسایت های فارسی زبان در حوزه تکنولوژی) تأیید می‌کند که کنترل این اقدامات احتمالاً از لایه‌های بالاتری از شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت رخ داده.

او به دیجیاتو می‌گوید برخلاف تصور عده‌یی از کاربران که این اقدام را با هماهنگی گوگل متصور شده‌اند، اتفاقی که در حال رخ دادن است از داخل ایران بوده و به نوعی یک DNS Hijacking رخ داده است: « ...به‌جای این‌که شما یک IP مثل ۱۰.۱۰.۳۴.۳۵ دریافت کنید، یک IP از سیستم دستکاری شده دریافت می‌کنید که توسط گوگل و بینگ برای مدارس و کودکان در نظر گرفته شده است».

او می‌گوید این حجم از اختلاف مدت زمان دریافت اطلاعات معنادار است و تأکید دارد که این درخواست‌ها در شبکه‌های مختلف و استان‌های مختلف نتیجه‌یی مشابه دریافت می‌شود.

او همچنین تاکید کرد موضوعی که در حال حاضر رخ داده از نظر امنیتی برای کاربران مشکلی ایجاد نمی‌کند اما مشکل این است که کاربران اختیار تغییر حالت Safesearch را در موتورهای جستجو از دست داده‌اند و به عبارتی کل کشور به‌عنوان کودک در اینترنت در نظر گرفته شده‌ است(سایت حکومتی جماران ۲۱ تیر).

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/cd4f210f-df29-41fc-9c94-91eefc571fa8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات