728 x 90

محاکمه متهمان ترور رفیق الحریری در دادگاه لاهه

سعد الحریری در مقابل دادگاه لاهه ۱۱ سپتامبر۲۰۱۸
سعد الحریری در مقابل دادگاه لاهه ۱۱ سپتامبر۲۰۱۸

امروز سه‌شنبه ۲۰شهریور ۹۷سومین مرحله محاکمه متهمان به ترور رفیق الحریری نخست‌وزیر اسبق لبنان در دادگاه جنایی لاهه شروع شد.

خبرگزاری فرانسه نوشت: سعد الحریری نخست‌وزیر کنونی لبنان روز گذشته به دادگاه لاهه در هلند رفت تا در جلسه‌های خاص استماع دادستان، حول پرونده ترور پدرش رفیق الحریری شرکت کند.

با شروع جلسه‌های اختتامیه، محاکمه متهمین وارد مرحله پایانی خود می‌شود. متهمین همگی از عناصر حزب‌الله لبنان هستند. این ترور ۱۳ سال پیش در مرکز بیروت صورت گرفت و به جان باختن نخست‌وزیر اسبق و ۲۱ تن دیگر منجر شد.

رفیق الحریری از اکتبر ۲۰۰۴ تا فوریه ۲۰۰۵در منصب نخست‌وزیری لبنان انجام وظیفه می‌کرد.

 

جزییات عملیات تروریستی در لبنان

عناصر حزب‌الله با یک کامیون انتحاری بمب‌گذاری شده در کنار کاروان حامل او در جاده ساحلی بیروت دست به یک عمل تروریستی زدند. در این تهاجم علاوه بر جان باختن حریری و ۲۱تن دیگر ۲۲۶نفر نیز زخمی شدند.

در این دادگاه چهار نفر متهم به دست داشتن در ترور رفیق الحریری محاکمه می‌شوند.

متهم اصلی مصطفی بدرالدین نام دارد که به عقیده محققان طراح اصلی ترور بوده است.

فرد دیگری به‌نام سلیم عیاش ۵۰ساله متهم به فرماندهی تیمی است که عملیات ترور را در دست اجرا داشته است.

دو فرد دیگر به‌نامهای حسین العنیسی ۴۴ساله و اسعد صبرا ۴۱ساله تحت تعقیب هستند. اتهام این دو فرد تهیه یک فیلم تقلبی است که گفته شود ترور حریری را یک گروه ناشناس انجام داده است.

فرد دیگری به‌نام حسن حبیب مرعی ۵۲ساله اتهامهای مختلفی از جمله دست داشتن در این عمل تروریستی و توطئه برای انجام آن به او وارد شده است.

 

محاکمه غیابی متهمان

دادگاه کنونی در سال ۲۰۰۹توسط سازمان ملل ‌متحد تشکیل شد تا مسؤلان ترور حریری محاکمه شوند.

بر خلاف احکام دستگیری که توسط دادگاه ویژه لبنان صادر شده است حزب‌الله هر گونه دست داشتنی را در این ترور رد کرده و متهمین را به دادگاه تحویل نداده است.

به این دلیل متهمین یاد شده در دادگاه به‌صورت غیابی محاکمه می‌شوند و وکلای آنها نیز هیچگونه ارتباطی با دادگاه ندارند.

این وضعیت در قانون بین‌المللی از سال ۱۹۴۵بی‌سابقه بوده است.

حسن نصرالله سرکرده حزب‌الله هفته گذشته در سخنرانی‌اش گفت این دادگاه به ما ربطی ندارد و احکام آن بی‌ارزش است. او دادگاه لاهه و قضات بین‌المللی را تهدید کرد و گفت با آتش‌بازی نکنید.

سخنگوی دادستان که پرونده این ترور را در دست دارد گفت در پشت این ترور بی‌شک دلایل سیاسی وجود دارد. یکی از این دلایل دخالت طولانی‌مدت سوریه در امور داخلی لبنان بوده است.

او افزود کسانی که خواهان دخالتهای سوریه در لبنان هستند به حریری به‌مثابه تهدید بزرگی علیه منافع و امنیتشان نگاه می‌کنند. این دلیل و انگیزه چنین جنایتی است. او افزود متهمین توسط رژیم ایران و دمشق حمایت می‌شوند.

دادگاه امروز، فردا چهار شنبه ادامه خواهد داشت.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d256fe1c-a800-4f26-93e5-7cb2f1a23a23"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات