728 x 90

محاکمه اسدالله اسدی، محاکمه یک نظام

سخن روز
سخن روز

روز ۷آذر محاکمهٔ اسدالله اسدی دیپلمات تروریست رژیم در بلژیک شروع می‌شود، هر چه این موعد نزدیکتر می‌شود، وحشت رژیم بارزتر می‌شود. چرا که محاکمهٔ یک دیپلمات رژیم حین ارتکاب جرم و حین تحویل دادن بمبی که می‌بایست در گردهمایی بزرگ مقاومت در تیرماه ۱۳۹۷ در پاریس منفجر می‌شد و صدها و شاید هزاران نفر را به‌خاک و خون می‌کشید، نه تنها سرفصلی در جنایتهای تروریستی فاشیسم دینی حاکم، بلکه یک امر به‌کلی بی‌سابقه در تاریخ دیپلوماسی معاصر جهان است و به‌لحاظ بین‌المللی نیز رویدادی مهم محسوب می‌شود.

سرآسیمگی و به‌در و دیوار زدن رژیم

وزارت‌خارجه رژیم که از طرف باند رقیب متهم به‌بی‌عملی و انفعال در این قضیه است فعالتر شده و خود را به‌در و دیوار می‌زند. به‌گزارش خبرگزاری رسمی رژیم ایرنا (۲۱آبان) جمعی از مزدوران بسیجی رژیم تحت عنوان وکلا و مدرسین حقوق، بیانیهٔ پر سوزی منتشر کرده و از محاکمهٔ اسدی ابراز نگرانی و وحشت نمودند. آنها این بیانیه را تسلیم پیمان سعادت از مدیران کل وزارت‌خارجه و سفیر سابق رژیم در بلژیک کرده‌اند. نامبرده نیز متقابلاً با سوزوگداز بسیار دستگیری اسدالله اسدی این دیپلمات تروریست کارکشتهٔ نظام را نتیجه تمرکز ویژه و برنامه‌ریزی مجاهدین و چند سرویس اروپایی توصیف کرد و با غیظ و سوزش افزود: در دیدار چند روز قبل با سفیر بلژیک تأکید کردم که مجاهدین می‌خواهند فضا و روابط ما و اروپا را خراب کنند. این پرونده مهم و ضروری برای ایران است.

وی سپس به‌نحو مضحکی اضافه کرد: «نحوه دستگیری اسدالله اسدی بسیار غیرحقوق‌بشری بود!... من و معاونم هر هفته به‌ملاقات او می‌رفتیم اما بعد از هر ملاقات، او را بازرسی بدنی می‌کردند که به‌خاطر این بازرسی‌ها دیگر این ملاقاتها ادامه نیافت!».

وی روشن نکرد در ملاقات با اسدی چه فعل و انفعالی صورت می‌گرفته که به‌خاطر بازرسی بدنی اسدی ادامه نیافته است.

خطیب‌زاده سخنگوی وزرات خارجه نیز در رابطه با این جریان گفت: «ما اصلاً این اتفاقی که افتاده را یک نقض کامل کنوانسیونهای بین‌المللی می‌دانیم، نقض نزاکت بین‌المللی می‌دانیم یک بدعت بسیار خطرناک می‌دانیم که بانیان آن خودشان قربانی این بدعت خواهند شد».

اوج وقاحت این است که دیپلمات تروریست رژیم حین ارتکاب جرم و با یک بمب در دستش که می‌خواسته آن را در یک اجتماع صدهزار نفری منفجر کند، گیر افتاده و بعد سخنگوی آخوندها می‌گوید این نقض نزاکت بین‌المللی است! جای شکرش باقی است که جهانیان با یک رژیم بمبگذار با نزاکت! که سخنگویش در همین موضع‌گیری هم تهدید کرده که «خودشان قربانی این بدعت خواهند شد» بیشتر آشنا می‌شوند.

دلایل ناکامی رژیم در این پرونده

این اظهارات حاکی از یک بی‌توقعی است که ابتدا احمقانه به‌نظر می‌رسد، اما آبشخور آن، سابقه‌ای است که رژیم در گذشته دارد به این شکل که با توسل به‌زدوبندهای دیپلماتیک یا با قراردادهای تجاری یا دست آخر با گروگانگیری و باجگیری، افتضاحات و پرونده‌های تروریستی‌اش در خارج کشور را جمع می‌کرد و آنها را به‌سمتی که می‌خواست منحرف می‌نمود؛ در این پرونده نیز رژیم آخوندی طی دو سال گذشته از هیچ تلاشی برای ممانعت از محاکمه اسدی و آزاد کردن وی فروگذار نکرد؛ از فشارهای دیپلماتیک، تا وعده‌های اقتصادی، از گروگانگیری اتباع کشورهای اروپایی تا تهدید علنی به‌تروریسم حتی توسط خود اسدی، اما همهٔ آنها تاکنون به‌شکست انجامیده است؛ چرا؟ این وضعیت محصول چند عامل است:

اولاً، در موارد قبلی، رژیم عموماً مأموران و به‌خصوص مقام‌های رسمی خود را مستقیماً وارد نمی‌کرد، یا از مزدوران برون‌مرزی خود استفاده می‌کرد، یا آدمکشان و مأموران اعزامی‌اش را پس از عمل، به‌سرعت به‌داخل برمی‌گرداند تا گیر نیفتند. اما این بار از فرط نیاز که حتماً ضربه‌ای کاری به مجاهدین بزند و ضمناً آن را به‌گردن خودشان بیندازد، تن به‌این ریسک داد که یک مهرهٔ مهم و کلیدی خود را مستقیماً وارد ماجرا کند.

ثانیاً، این قضیه ابعاد بین‌المللی پیدا کرده و علاوه بر شورای ملی مقاومت و سازمان مجاهدین خلق ایران و سازمان‌دهندگان فرانسوی گردهمایی، شماری از شخصیتهای برجسته سیاسی از آمریکا، اروپا و کشورهای عربی، که در گردهمایی ۹تیر ۱۳۹۷ در سالن ویلپنت حضور داشتند و قرار بود هدف این حملهٔ تروریستی قرار بگیرند، به‌عنوان شاکی خصوصی وارد پرونده شده‌اند.

ثالثاً، با افول سیاست مماشات و با ضربات متعدد سیاسی و نظامی که به‌خصوص پس از قیامهای دی۹۶ و آبان و دی۹۸ از مردم و مقاومت ایران دریافت کرده، تعادل‌قوای بین‌المللی به‌شدت به‌زیان رژیم و به‌نفع مردم و مقاومت ایران تغییر کرده و نه تنها دیگر کسی ملاحظهٔ رژیم را نمی‌کند، بلکه تزلزل و عدم ثبات رژیم و این‌که رژیم در آستانهٔ سرنگونی است، به‌یک واقعیت مسلم تبدیل شده است.

روشن است که محاکمه اسدالله اسدی به عنوان یک مأمور قدیمی و بلندپایه وزارت اطلاعات رژیم که در پوشش دیپلمات عمل می‌کرد، پیامدهای بسیار وخیم و هزینه‌های سنگین سیاسی برای نظام ولایت خواهد داشت. چرا که این دیگر محاکمه یک فرد بلکه به‌روشنی محاکمه نظام آخوندی است. ضمن این‌که آنچه را که مجاهدین و مقاومت ایران، از دیرباز پیوسته بر آن تأکید می‌کردند، مهر می‌کند و تعادل‌قوا را باز هم بیشتر به‌زیان رژیم و به‌سود مجاهدین و مقاومت ایران تغییر خواهد داد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1fd5a035-b591-4674-8438-b2f2fc31134f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات