728 x 90

مجازات هر کس که مانع خرید واکسن شد - مروری بر روزنامه‌های حکومتی

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

فضای غالب مطالب تعداد کمی از روزنامه‌ها که امروز منتشر شده‌اند، بازتاب بحرانهای رژیم در عرصهٔ داخلی، منطقه‌یی و بین‌المللی است. از کرونا و بحران واکسن آن تا تعطیلی نمایشی توسط دولت رئیسی، تا بحران برجام و مذاکره با آمریکا و بالاخره تحولات افغانستان، بیشترین مطالب روزنامه‌ها را به خود اختصاص داده است.

مجازات هر کس که مانع خرید واکسن شد

روزنامه‌های حکومتی گوشه‌یی از خشم انفجاری جامعه برای محاکمه رأس نظام به‌خاطر جلوگیری از خرید واکسن را انعکاس داده‌اند.

«مجازات قتل‌های شبه عمد کرونایی» عنوان مطلبی است در آرمان از یک حقوقدان حکومتی که ضمن یادآوری وظایف حاکمیت در حفظ سلامت شهروندان، بر اساس قانون خود رژیم و با اشاره به میثاق‌های جهانی و قوانین بین‌المللی، به نقش بازدارنده شورای امنیت رژیم، قوه قضاییه، و سایر ارگانهای سرکوبگری که تحت عنوان نهادهای موازی از آنها اسم برده، بالاخره به سیاست‌های ضد و نقیض خامنه‌ای اشاره کرده و نوشته است: «اصولاً چرا دولت و حاکمیت با سیاست ضد و نقیض گاهی ممنوعیت ورود واکسن خارجی را برنامه خود قرار می‌دهند و در زمانی دیگر وقتی بحران به اوج می‌رسد، با عدول از تصمیمات گذشته تصمیم به ورود واکسن‌ها آن هم به‌مثابه «نوشدارو بعد از مرگ سهراب» می‌گیرند»، در ادامه افزوده است: « مسئولیت کیفری را متوجه مسئولانی می‌دانیم که با قصور و تقصیر، بی‌مبالاتی و اهمال شرایط کنونی را رقم زدند».

«واکسن کرونا و حق مردم» عنوان مطلب دیگری در آرمان است که از محاکمه کسانی که مانع رسیدن واکسن به مردم شده صحبت کرده و از جمله نوشته است: «هر مدیری بنا به هر دلیلی مانع دسترسی مردم به واکسن شده است، بنا بر قاعده فقهی «تسبیب» باید پاسخگوی مرگ هموطنانش باشد. چنین مدیری طبق این قاعده مرتکب جنایت شده است». روزنامه جمله هم با اشاره به عقب‌نشینی دیرهنگام نظام برای خرید واکسن در مطلبی با عنوان «واکسنهای بعد از مرگ سهراب» نوشته است: «روزی که شرایط ما به این شکل حاد نرسیده بود و امکان خرید واکسن از «کوواکس» و اجرای واکسیناسیون همگانی را داشتیم به شیوه خود رفتیم و با جهان قهر کردیم و در مسیری پای گذاشتیم که برای همه ناشناخته و عجیب بود و امروز که اوضاع پیچیده و حاد شد اقدام به تغییر مسیر دادیم».

تشدید روند تلفات موضوع دیگر روزنامه‌هاست. همشهری به‌نقل از زالی نوشته: «همه شاخصهای کرونا صعودی است. تا دو هفته منتظر کاهش شیوع کرونا نباشید».

در مورد تعطیلی نمایشی تحت عنوان مبارزه با کرونا روزنامه‌های دنیای اقتصاد، همدلی و آفتاب یزد مطلب نوشته‌اند.

«خدا بخیر کند» عنوان سرمقاله آفتاب یزد است که در مقدمه نوشته مسئولان حکومتی «تلاش دارند تا با یک سری ترفند های رسانه‌یی به مردم القا نمایند قرنطینه به‌طور جدی در حال اجراست». در ادامه به آزادی مراسم محرم و آزاد بودن مسافربرهای بین شهری اعم از اتوبوس و هواپیما و قطار اشاره کرده و نوشته است: «نتیجه آن جهش بیشتر ویروس و رشد بیماران است. خدا به خیر کند چون باز هم تدبیر نکردند!»

برجام؛ دوراهی تسلیم و قیام

«چرخ زندگی و چرخش سانتریفیوژها» عنوان مطلبی است در آرمان که به نظام گوشزد کرده که «سانتریفیوژها و زندگی مردم در دو جهت عکس می‌چرخند و به ناچار یکی را باید قربانی دیگری کرد!» در ادامه هم به نظام هشدار داده «بدون‌انعطاف در مواضع گذشته، مذاکرات منجر به رفع تحریم‌ها نمی‌شود و بدون رفع‌تحریم‌ها وخامت اقتصاد روز‌به‌روز افزایش می‌یابد. با وخیم‌تر شدن وضع اقتصاد، تاب‌آوری مردمِ تحت‌فشار به صفر می‌رسد و آنها را به سمت هر نوع اعتراض و طغیانی سوق می‌دهد به‌طوری که سرانجام آن یا به هرج‌و‌مرج می‌انجامد».

همدلی هم در مطلبی اظهارات ضدونقیض پاسدار اسماعیل کوثری عضو مجلس رژیم را انعکاس داده که گفته است: «ما هیچگاه مذاکره را رد نمی‌کنیم حتی (خامنه‌ای) نیز مذاکره را رد نکرد... ، در حال حاضر و در دولت سیزدهم نیز مذاکرات ادامه پیدا می‌کند و بحث این‌که مذاکره ادامه پیدا نکند مطرح نیست». در ادامه هم ضدونقیض گویی‌هایش آمده که گفته است: «اگر سلاح هسته‌یی بد است برای همه کشورها و خود آمریکا هم باید بد باشد».

در مورد تحولات افغانستان و به قدرت رسیدن طالبان در این کشور مطالب در روزنامه‌های حکومتی زیاد است که تلاش کرده‌اند وانمود کنند رژیم با طالبان فاصله دارد. اما آرمان به‌نقل از فیاض زاهد کارشناس حکومتی نوشته است: «(نظام) در جریان مذاکرات دوحه قرار داشت و حتی برخی از اعضای طالبان هم با مسئولان نظام به مذاکره پرداختند.

مسأله مهم این است که مقامات (ما) فکر می‌کنند که طالبان به‌دلیل مواضع ضد آمریکایی خود می‌تواند متحد خوبی برای جمهوری اسلامی باشد».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7a7d37df-10a6-4b05-98a2-2f6868113bf2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات