728 x 90

متروپل، نتیجهٔ حاکمیت تبهکار و غارتگر

تصویری از فرو ریختن متروپل
تصویری از فرو ریختن متروپل

ظهر روز دوشنبه ۲خرداد ۱۴۰۱، خبر ریزش ساختمانی در مرکز شهر آبادان، مردم خوزستان و سراسر ایران را داغ‌دار کرد. یک ساختمان ناتمام تجاری ده طبقه به نام "متروپل" در مرکز شهر در منطقه ته لنجی امیری شهر آبادان فرو ریخت که در نتیجه آن دست کم ۱۴کشته بر جای گذاشت. طبق ارزیابی اولیه حداقل ۸۰نفر زیر آوار گرفتارند و بیش از ۳۰ خودرو در زیر آوار مانده است.

روزنامه حکومتی شرق ۳خرداد۱۴۰۱ نوشت: «اگر چه چند دهه از پایان جنگ می‌گذرد، مسائلی از قبیل ریزگردها، حاشیه‌نشینی و تبعات آن، مسائل عمرانی، بهداشتی مانند کمبود بیمارستان و تجهیزات درمانی و بهداشتی و دکتر متخصص و تخت بیمارستانی، آموزشی در دوره عمومی، شهری و خدماتی، آب و فاضلاب، و... ، حتی بازسازی ناتمام مناطق جنگی و هزاران دستگاه ساختمان مخروبه و ویرانه که بلاتکلیف مانده است. امروز هم برج متروپل عبدالباقی آبادان در امیری و قلب آبادان فرو ریخت... . . آیا چنین حوادثی بیش‌از‌پیش نمایشگر توسعه نامتوازن و ناپایدار آبادان و خرمشهر نیست؟».

 

تیم ضربت یا تیم نجات!

در حالی که مردم با دستان خالی به کمک هموطنان خود شتافتند؛ و به نیروی امدادی سریع و آمبولانس نیاز داشتند

رژیم در یک اقدام ضدبشری در وحشت از خیزش مردم یگان ویژه و پلیس ضدشورش در اطراف ساختمان و مرکز شهر مستقر کرده است.

تلگرام چندثانیه رژیم ۳ خرداد۱۴۰۱ از «عدم همکاری برای اعزام هوایی آتش‌نشانی تهران به آبادان» خبر داد و نوشت: «خودروهای آتش‌نشانی تهران در مسیر حرکت به سمت آبادان برای سوخت‌گیری در پمپ‌بنزین جاده ساوه توقف کردند. آنها برای مشارکت در امدادرسانی به حادثه دیدگان ریزش برج متروپل آبادان به این شهر می‌روند. برای اعزام هوایی نیروهای آتش‌نشانی تهران به آبادان همکاری نشد و به همین دلیل زمینی اعزام شدند».

ساعانی پس از حادثه، مردم خشمگین که کارگزارن حکومتی را عامل ریزش ساختمان می‌دانند و با شعار «عزا عزاست امروز ـ روز عزاست امروز، آبادان بی‌صاحب، صاحب عزاست امروز»، خشم و انزجار خود را نسبت به کارگزاران حکومتی نشان دادند.

«مردم حسن حمید پور، شهردار دزد آبادان را که با وجود همه ایرادها برای برج دوقلوی متروپل مجوز صادر کرده بود کتک زدند» (ایلنا ـ ۲خرداد).

 

هشداری که پشت فساد حکومتی شنیده نشد

سایت مستقل آنلاین (رژیم) ۲خرداد ۱۴۰۰، در مطلبی با عنوان «هشداری که یک‌سال پیش درباره ساختمان متروپل منتشر شد» نوشت: پس از آوار ساختمان متروپل سعید حافظی خبرنگار خوزستانی ویدیویی را بازنشر کرد و توضیح داد:

«این ویدیو را یک‌سال قبل منتشر کردم ولی حجم فساد در منطقه آزاد چنان زیاد بود که هیچ‌کس نتوانست از رشوه‌های عبدالباقی بگذرد و همه مسئولان سند مرگ مردم در برج دوقلو متروپل را امضا کردند. متروپل نشست کرده و شکم داده و به‌گفته مهندسان نظام مهندسی آبادان این ساختمان حتی به افتتاح هم نخواهد رسید. سازه این ساختمان سست است و این‌قدر وضعیتش بد است که اگر حجم دیوارها و حجم نما رویش بیاید حداقل دو طبقه از این ساختمان می‌ریزد، این چیزی بود که حسین عبدالباقی می‌خواست پنهانش کند».

به اعتراف رسانه‌های حکومتی مدارکی وجود دارد که مهندس ناظر پروژه متروپل بارها غیراستاندارد بودن روش ساخت این ساختمان را گوشزد کرده است.

رویداد ۲۴رژیم ۳خرداد نوشت: «فرو ریختن ساختمان متروپل اتفاق عجیبی نبود. از میانه سال۹۹ مهندس ناظر پروژه بارها فقدان ایمنی و مقاومت ساختمان را به شهرداری وقت و کنونی آبادان گوشزد کرده اما به گزارشهای ناظر ترتیب اثر داده نشد»

در نامه‌یی به تاریخ ۳۰دی ۱۳۹۹ که به رویت شهرداری هم رسید، مهندس ناظر اعلام کرد؛ «متأسفانه در برخی نقاط سازه‌ای مشکلات وجود آمده است، اضافه شدن سه طبقه مازاد به طراحی منجر به ایجاد کمانهایی در ستون شده است که می‌بایست نقشه مقاوم‌سازی صادر شود» (همان منبع).

آخرین درخواست مهندس ناظر (مهندس خواجه پور) برای توقف پروژه به دو ماه پیش برمی گردد اما شهرداری رژیم در آبادان نه تنها به درخواست توقف پروژه ترتیب اثر نداد، بلکه مجوز افتتاح فروشگاه و رستوران را در طبقات اولیه ساختمان به مالک هم داده بود.

 

توسل به دروغ و لاپوشانی مثل همیشه

رژیم در وحشت از خشم مردم که کارگزاران حکومتی را عامل ریزش ساختمان می‌دانند، فرماندار آبادان را به صحنه فرستاد و پاسدار احسان عباس‌پور در گفتگویی تلویزیونی اعلام کرد: «ساختمان در حال ساخت بود» (تلویزیون آبادان ۲خرداد).

سؤال مردم این است که اگر ساختمان در حال ساخت بود چرا و چگونه به ده مغازه در طبقه هم کف جواز کسب داده شده و بیش از ده مغازه زیر آوار رفتند؟

خبرگزاری حکومتی ایسنا ۲خرداد ۱۴۰۰پس از ریزش برج متروپل نوشت: «مجتمع برج های دوقلوی متروپل به قدری سست بود که ستون اصلی و حمال مجتمع ها نشست کرده و شکم داده بود. مالک، داربستهایی در اطراف پروژه کشیده بود که برخی مدعی هستند با هدف پنهان‌کاری وضعیت وخیم پروژه ایجاد شده بود».

وبسایت "تجارت نیوز"۳خرداد نوشت: «متروپل نه مثل پلاسکوی تهران یک ساختمان قدیمی بود که فرسودگی، عامل فرو ریختن آن باشد و نه غیرقانونی ساخته شده بود که فرو ریختن آن را بتوان به عوامل غیرسازه‌ای ربط داد».

 

معرفی برج دو قلوی متروپل آبادان

ساختمان متروپل در حالی بدون هیچ زلزله‌ای و حادثه‌یی فرو ریخت که حسین عبدالباقی مدیرعامل هلدینگ عبدالباقی در وبلاک خود این سازه را ضد زلزله معرفی کرده و نوشته بود:

«بزرگ‌ترین پارکینگ طبقاتی در منطقه آزاد اروند در قالب برجهای دوقلوی متروپل در ۸ طبقه با ظرفیت حدود ۸۰۰ خودرو به بهره‌برداری می‌رسد.

مجتمع متروپل به‌دلیل موقعیت عالی در مرکز شهر آبادان، از خیابانهای امیری، و سعدی قابل دسترسی خواهد بود. سازه‌ٔ بتنی متروپل کاملاً ضد زلزله! با شمع های ۲۷ متری ساخته شده است و نمای آجر، سنگ و شیشه‌ای با نورپردازی کاملاً حرفه‌یی... !».

 

از آجیل فروشی تا هلدینگ عبدالباقی

هم چون سایر نهادهای وابسته به سپاه پاسداران خامنه‌ای، که رژیم پس از خوردن زهر آتش، برای حفظ سپاه پاسداران آنها را به‌طور مستقیم در امور اقتصادی مشارکت داد؛ هلدینگ عبدالباقی از سال۷۱ در همکاری با پاسداران فعالیت خود را آغاز نمود.

در معرفی هلدینگ الباقی آمده است: «از سال۱۳۷۱ با گسترش حوزه فعالیت‌ها در قالب مدیریت کارگاهها و فروشگاههای تولید و توزیع آجیل و خشکبار و ایجاد رستورانهای زنجیره‌ای، گروه ساختمان سازی عبدالباقی در قالب هلدینگ به فعالیت خود ادامه داد». هلدینگ عبدالباقی با بیش از ۳۰۰ پرسنل ثابت و صد‌ها نیروی پیمانکار، یک مجموعه پویا و در حال توسعه است که خدمات آن از مرحله اخذ مجوز‌های قانونی و طراحی، تا اجرا و اتمام عملیات ساختمانی، به‌صورت کاملاً تخصصی و در کمترین زمان و با بالاترین کیفیت به انجام می‌رسد.

عبدالباقی نه کارخانه‌یی ساخت و نه با پول و سرمایه شخصی تولید و کسب و کاری خلاق راه انداخت. او بساز و بفروشی بود که نقشه زمینهای مرغوب شهری را خوب می‌شناخت. فرمول ثروت‌اندوزی او مانند بسیاری دیگر در ایران امروز بسیار ساده است. مدیریت هوشمندانه روابط و فرصت‌های رانتی» (سایت هلدینگ الباقی).

 

متروپل، نماد حکومت فاسد ملایان

برای همگان روشن است وقتی که کسب ثروت قانونی جای خود را به تلاش برای برقراری روابط با چهره‌های سیاسی و اجرایی از شهردار تا فرماندهان سپاه و نیروی انتظامی می‌دهد؛ متروپل هم‌چون پلاسکو شاخص و نماد حکومت فاسد ملایان می‌شود.

حسین عبدالباقی در دیدار با پاسدار سعید محمد (فرمانده وقت قرارگاه ضد خاتم) گفته بود: «جناب آقای محمد، بزرگ‌ترین موضوع و بزرگترین مشکلی که ما در منطقه آزاد اروند داریم چندگانگی حکومتی است. هنگام اخذ هر مجوزی، شهرداری، سازمان منطقه آزاد، اداره مالیات هر کدام جداگانه مطالبه دریافت مبلغ دارند. در هنگام واردات کالا، سازمان منطقه آزاد می‌گوید به من پول بدهید، گمرک جمهوری اسلامی اصرار دارد که پول باید به حساب من واریز بشود و سازمان منطقه آزاد حقی ندارد. از سوی دیگر گمرک می‌گوید نه و یک لطف در حق ما بکنید تعیین‌تکلیف کنید چه کسی چه وظیفه‌ای دارد و چه کسی باید در چه حوزه‌ای پول دریافت کند؟ (وبلاگ عبدالباقی).

 

این تصویری از فساد نهادینه در ایران آخوندها است که به سرکردگی خامنه‌ای در حال چپاول مردم محروم و تقسیم اموال آنها هستند. پاسداران خامنه‌ای نه تنها برای ایران و ایرانی کاری نکرده‌اند بلکه برای سودجویی و غارت هر چه بیشتر زیرساختها و سرمایه مردم را به نابودی کشانده‌اند.

خانم مریم رجوی رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت ضمن تسلیت به بستگان قربانیان و مردم آبادان و آرزوی بهبودی برای مصدومان گفت: «این گونه فجایع مرگبار نتیجه سیاست‌های ضدمردمی رژیم تبهکار و غارتگر آخوندهاست»...

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/44041f60-693b-4d05-8709-5e9c440b9595"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات