728 x 90

مایک پنس معاون رئیس‌جمهور آمریکا: مادورو باید از قدرت کنار برود

مایک پنس
مایک پنس

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری ایالات متحده، روز شنبه ۱۳ بهمن ۹۷ گفت که از همه ملتها می‌خواهد که خوان گوایدو را به‌عنوان رئیس‌جمهور ونزوئلا به‌رسمیت بشناسند و از آزادی‌ جانبداری کنند.

وی گفت مادورو هیچ مشروعیتی ندارد و باید از قدرت کنار برود.

وی درباره موضع ایالات متحده در نبرد میان مادورو و خوان گوایدو اظهار داشت که جانب مردم ونزوئلا را می‌گیرد.

پنس همچنین به مادورو هشدار داد که «به نفع مادورو است که عزم و اراده ایالات متحده را آزمایش نکند».

مایک پنس که در جمع ونزوئلایی‌های تبعید شده در شهر میامی فلوریدا در میزگردی حضور یافته بودگفت: «شما رهبرانی که اینجا حضور یافته‌اید باید بدانید که رئیس‌جمهور ما هم‌چنان کنار شما می‌ایستد تا زمانی که این رنج به پایان برسد و آزادی به ونزوئلا بازگردد.»

لازم به یادآوری است که خوان گوایدو، رئیس مجمع ملی یا پارلمان ونزوئلا، هفته گذشته در اجتماع دهها هزار تن از مخالفان با نامشروع نامیدن دولت مادورو خود را رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا نامید و وعده انتخابات مجدد را داد.

قابل ذکر است که نیکلاس مادورو سال گذشته در انتخاباتی که کاندیداهای اصلی مخالفان از حضور در آن منع شدند و مخالفان نیز آن را تحریم کردند، اعلام پیروزی کرده بود. از این رو مخالفان تأکید دارند که آن انتخابات غیرآزاد بوده و مادورو مشروعیت مردمی ندارد.

و از سوی دیگر دولت ایالات متحده خوان گوایدو را به‌عنوان رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا به‌رسمیت شناخته است. پارلمان اروپا، کانادا و برخی از کشورهای آمریکای لاتین نظیر برزیل نیز چنین کرده‌اند.

همچنین مایک پنس روز جمعه در راهپیمایی همبستگی با مخالفان در ونزوئلا گفت: «اجازه دهید که این را به صراحت به رهبران جهان بگویم...شما نمی‌توانید شاهدی بی‌طرف در نبرد ونزوئلا برای آزادی باشید.»

و این در حالی بود که جان بولتون، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، در مصاحبه‌یی رادیویی گفته بود که هدف آمریکا انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در ونزوئلاست. بولتون از این رو بحث بر سر مداخله نظامی قریب‌الوقوع آمریکا در ونزوئلا را رد کرد.

اما آنچه که باعث شد خیابانهای ونزوئلا شاهد تظاهرات گسترده مخالفان مادورو باشد علاوه بر بحران سیاسی، فقر و فلاکت گسترده‌یی است که به فرار حدود سه میلیون نفر از این کشور انجامیده است.

خوان گوایدو خود روز دهم بهمن ماه به جمع راهپیمایان پیوست و البته پیشتر نیز از نیروهای مسلح خواسته بود از درگیری و شلیک به معترضان خودداری کنند.

راهپیمایان معترض در ونزوئلا در عین‌حال بار دیگر به وضعیت اقتصادی، ابـَرتورمی که از یک میلیون درصد گذشته، کاهش شدید قدرت خرید و افزایش بهای کالاهای ضروری، فقدان یا کمبود آنها اعتراض کرده‌اند. برخی از معترضان شعار نوشته‌هایی در دست داشتند با این مضمون: «در نبود دارو، ما محکوم به مرگ شده‌ایم.

لازم به یادآوری است که وزارت‌خارجه آمریکا روز سه‌شنبه ۹ بهمن ۹۷ اعلام کرد به خوان گوایدو رئیس‌جمهوری موقت و مشروع ونزوئلا اجازه دسترسی به ذخیره موجود در بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا در نیویورک را داده است.

در بیانیه وزارت‌خارجه آمریکا آمده است: «مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده روز ۲۵ ژانویه /پنجم بهمن مجوز دسترسی خوان گوایدو رئیس‌جمهوری موقت به ذخایر ونزوئلا که همآهنگ با بانک مرکزی ونزوئلا و در اختیار بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا و یا در بیمه هر بانک آمریکایی است، داده است

این بیانیه می‌گوید: «این مجوز به دولت مشروع ونزوئلا کمک می‌کند از آن منابع در راستای منافع مردم ونزوئلا، حفاظت کند

در این بیانیه آمده است: «ما از دیگر دولتها هم می‌خواهیم خوان گوایدو رئیس‌جمهوری موقت را به‌رسمیت شناخته و قدم‌هایی مشابه برای حفظ میراث مردم ونزوئلا از سرقت رژیم فاسد مادورو، بردارند

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/27ad7026-5f2d-41dc-8c32-c7757bdb53ce"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات