728 x 90

مایک پمپئو با انتشار بیانیه‌ای رسما بازگشت تحریم‌های رژیم ایران مطابق مکانیسم ماشه را اعلام کرد

پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا
پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا شامگاه شنبه ۲۹شهریور در بیانیه‌یی بازگشت تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران را، که پس از اجرای توافق هسته‌یی سال۱۳۹۴ بین جمهوری اسلامی و قدرتهای جهانی برچیده شده بودند، رسماً اعلام کرد .

پمپئو خاطر نشان کرد که مماشات با حکومتهایی مثل جمهوری اسلامی آنها را «فقط گستاخ‌تر می‌کند».
وزیر خارجه آمریکا هم‌چنین تاکید کرد که اگر کشورهای عضو سازمان ملل در انجام وظایف خود در اجرای این تحریم‌ها کوتاهی کنند، آمریکا آمادگی دارد برای اعمال عقوبت از اختیارات خود استفاده کند.


بخشی از متن کامل بیانیه اعلام بازگشت تحریم‌ها به این شرح است:
«دولت پرزیدنت ترامپ همواره اعتقاد داشته که جمهوری اسلامی ایران بزرگترین تهدید علیه صلح در خاورمیانه است که اقدامات خشونت‌بارش برای صدور انقلاب هزاران تن را به کشتن داده و زندگی میلیون‌ها انسان بی‌گناه را به فروپاشی کشانده است.
تاریخ نشان می‌دهد که مماشات این‌گونه رژیمها را فقط گستاخ‌تر می‌کند....


تحریم‌ها در پی روند بازگرداندن فوری تحت قطعنامه ۲۲۳۱شورای امنیت سازمان ملل ‌متحد بار دیگر اعمال می‌شوند. در روز ۲۰اوت، ایالات متحده به رئیس شورای امنیت را در مورد عدم پیروی ایران از تعهداتش در برجام مطلع کرد. آن اطلاعیه، روند ۳۰روزه‌ای که به بازگرداندن فوری تحریم‌های قبلاً برچیده شده سازمان ملل ‌متحد می‌انجامد و در ساعت ۸شب ۱۹سپتامر به وقت شرق ایالات متحده اجرایی می‌شود را کلید زد .
این بدان معناست که از ابتدای امروز، همه بندهای قطعنامه‌های ۱۶۹۶، ۱۷۳۷، ۱۷۴۷، ۱۸۰۳، ۱۸۳۵ و ۱۹۲۹ که به واسطه قطعنامه ۲۲۳۱ ملغی شده بودند، بار دیگر معتبر شده و به اجرا در می‌آیند.


ایالات متحده این اقدام قاطع را انجام داده است چون، علاوه بر ناکامی ایران به اجرای تعهدات برجامی‌اش، شورای امنیت نیز نتوانست تحریم تسلیحاتی سازمان ملل ‌متحد علیه ایران را، که برای ۱۳سال به قوت خود باقی مانده بود، تمدید کند. بی‌عملی شورای امنیت، راه را برای ایران در روز هجدهم اکتبر جهت خرید همه نوع سلاحهای متعارف هموار کرده است.

بر اساس حقوق‌مان تحت قطعنامه ۲۲۳۱، ما روند بازگشت فوری تحریم‌ها جهت بازگرداندن کمابیش همه تحریم‌های متوقف شده قبلی سازمان ملل ‌متحد را، از جمله تحریم تسلیحاتی، آغاز کردیم. جهان در نتیجه این اقدام امن‌تر خواهد شد .


ایالات متحده انتظار دارد همه کشورهای عضو سازمان ملل ‌متحد به‌طور کامل به تکالیف خود برای اجرای این تدابیر عمل کنند. علاوه بر تحریم تسلیحاتی، این اقدام شامل محدودیت‌هایی نظیر منع ایران از غنی‌سازی و فعالیت‌های مرتبط، منع آزمایش و توسعه موشکی بالستیک توسط ایران، و تحریم انتقال فناوریهای مرتبط هسته‌یی یا موشکی به ایران نیز هست .
اگر کشورهای عضو سازمان ملل ‌متحد در اجرای وظایف خود در اجرای این تحریم‌ها کوتاهی کنند، ایالات متحده آمادگی دارد برای اعمال عقوبت آن بر آنهایی که کوتاهی کرده‌اند و اطمینان از این‌که ایران از فعالیت‌های ممنوعه سازمان ملل ‌متحد بهره‌ای نخواهد برد، از اختیارات داخلی خود استفاده کند .


بازگشت تحریم‌ها در امروز یک گام به جلو به سمت صلح و امنیت بین‌المللی است. توافق هسته‌یی ۲۰۱۵، آنطور که وعده داده بود، ایران را مجاب نکرد که به «جامعه ملل» بپیوندد. در عوض، ملاها ثروت باد آورده خود را برداشته و از آن برای دامن‌زدن به مرگ و ویرانی از یمن تا عراق تا لبنان و سوریه استفاده کردند؛ پیامدی که قابل پیش‌بینی بود .
اگر ایالات متحده برای بازگرداندن تدابیر سازمان ملل ‌متحد دست به اقدام نمی زد، رژیم خیلی زود می‌توانست آزادانه‌تر به خرید و فروش سلاح در سراسر جهان بپردازد.


در هر حال، به لطف بازگشت تحریم‌های سازمان ملل متحد، ایران اکنون موظف است غنی‌سازی، بازفراوری، و فعالیت‌های مرتبط با آب سنگین را تعلیق کند. ما هرگز نمی‌گذاریم که حامی نخست حکومتی ترور در جهان، به مرگبارترین سلاح جهان دست یابد.


در روزهای پیش رو، ایالات متحده طیفی از تدابیر اضافی برای تقویت اجرای تحریم‌های سازمان ملل ‌متحد و پاسخگو نمودن ناقضان آن را اعلام خواهد کرد.» (سایت وزارت خارجه آمریکا ۲۹شهریور۹۹)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/000983d6-ac4e-4508-9919-ba148e743332"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات