728 x 90

ماکرون: جنگ روسیه در اوکراین یک تغییر ساختاری جدی در تاریخ اروپاست

اجلاس سران ۲۷کشور عضو اتحادیه اروپا
اجلاس سران ۲۷کشور عضو اتحادیه اروپا

امروز پنجشنبه ۱۹اسفند اجلاس سران ۲۷کشور عضو اتحادیه اروپا در پاریس در حالی تشکیل می‌شود که بحران اوکراین تمامی خبرها را تحت‌الشعاع قرار داده است. ماکرون گفت جنگ روسیه در اوکراین یک تغییر ساختاری جدی در تاریخ اروپاست.

به گزارش فرانسه ۲۴، نشست در کاخ ورسای قرار بود نقطه اوج ریاست شش ماهه فرانسه در اتحادیه اروپا باشد، اما رئیس‌جمهور امانوئل ماکرون در عوض رهبری نشست بحران اوکراین را برعهده خواهد داشت.

ورسای (فرانسه) (AFP) - رهبران اتحادیه اروپا روز پنجشنبه برای یافتن راه‌هایی برای رسیدگی فوری به پیامدهای حمله روسیه به اوکراین که اقتصاد این اتحادیه را به خطر انداخته و نیاز شدید به دفاع قوی‌تر را آشکار کرده است، تلاش خواهند کرد.

در پیش‌نویس بیانیه پایانی نشست دو روزه آمده است: «جنگ تجاوزکارانه روسیه یک تغییر تکتونیکی در تاریخ اروپاست».

۲۷رئیس دولت و دولت در حالی که پانزدهمین روز درگیری در اوکراین ادامه دارد، با بیش از دو میلیون پناهجو که عمدتاً به لهستان و هم‌چنین به کشورهای سراسر اروپا گریخته‌اند، ملاقات می‌کنند.

فرانس۲۴ ادامه داد: درگیری دلخراش باعث افزایش حمایت اتحادیه اروپا از رئیس‌جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی شده است و انتظار می‌رود رهبران درخواست رهبر برای پیوستن سریع به اتحادیه اروپا و فرار از چنگال روسیه را جدی بگیرند.

 

یک مقام ریاست‌جمهوری فرانسه گفت: «اولین اولویت ما ارسال پیام سیاسی به اوکراین است که به خانواده اروپایی تعلق دارد».

اما دیپلماتها گفتند که موضوع اصلی در ورسای بررسی فوری راه‌هایی برای تقویت اعتماد به‌نفس اروپا در دنیای خطرناک‌تر به‌ویژه در زمینه انرژی است.

یک منبع آگاه از آمادگی‌های اجلاس گفت: «من فکر می‌کنم انرژی بزرگ‌ترین موضوعی است که در حال حاضر در ذهن رهبران وجود دارد».

شوک قیمت انرژی ناشی از تهاجم به اوکراین، اقتصاد اتحادیه اروپا را در معرض خطر قرار داده است که از ویرانیهای همه‌گیر کرونا ویروس بیرون آمده و به بحثهای داغ در مورد چگونگی محافظت از مصرف‌کنندگان دامن زده است.

متحدان غربی امواجی از تحریم‌های ضد روسیه را به راه انداخته‌اند که اثرات ضربه‌ای آن وابستگی خطرناک اروپا به مسکو برای گاز و نفت را آشکار کرده است، واقعیتی که در این نشست راه‌هایی برای رسیدگی به آن جستجو خواهد شد.

وابستگی اروپا به انرژی روسیه حتی اولین شکاف را در واکنش یکپارچه غرب به تجاوزات پوتین ایجاد کرد، به‌طوری که اتحادیه اروپا در این هفته از ممنوعیت واردات نفت روسیه که توسط ایالات متحده و بریتانیا اجرا شد، خودداری کرد.

اتحادیه اروپا حدود ۴۰درصد گاز طبیعی خود را از روسیه با آلمان، بزرگترین اقتصاد اروپا، به‌ویژه وابسته به جریان انرژی، همراه با ایتالیا و چندین کشور اروپای مرکزی از روسیه وارد می‌کند.

حدود یک چهارم واردات نفت اتحادیه اروپا نیز از روسیه است.

بر اساس بیانیه نهایی این نشست، ۲۷ رهبر با احتیاط با "کاهش تدریجی" وابستگی بلوک به گاز، نفت و زغال‌سنگ روسیه موافقت خواهند کرد.

از زمان جنگ روسیه علیه همسایه طرفدار اتحادیه اروپا، اعضای بلوک در مجموع نیم میلیارد یورو کمک دفاعی به اوکراین را تصویب کرده‌اند.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/29a118a2-0d82-4e97-b360-68676d9d5600"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات