728 x 90

مالیات؛ اخاذی از محرومان و معافیت غارتگران

بنیادهای غارتگر وابسته به خامنه ای
بنیادهای غارتگر وابسته به خامنه ای

طلا و بنیادهای مالی خامنه‌ای مشمول مالیات نمی‌شوند، اما کارگران و سایر زحتمکشان با پرداخت مالیات باید بخش عمده‌یی از مخارج دولت ضدمردمی را تأمین کنند.

بنیادهای ثروتی نظیر ستاد اجرایی فرمان خمینی ملعون، بنیاد موسوم به مستضعفان، بنیاد موسوم به شهید و یک دوجین دیگر نهاد غارتگر وابسته به بیت خامنه‌ای و سایر نهادهای دیگری مانند امپراطوریهای مالی سپاه پاسداران ضدمردمی از پرداخت مالیات معاف هستند. هم‌چنین مالیات بر طلا که خاص طبقه نوکیسه و آخوندهای دزد و چپاولگر است به صفر رسیده است.

روز ۱۶تیر ۱۴۰۰ روزنامه صنعت، معدن و تجارت نوشت: «با نظام وارونه مالیاتی فعلی بار اصلی مالیات بر دوش مزدبگیران افتاده است».

در زمینه انداختن بار اصلی مالیات بر دوش اقشار ضعیف و مزد بگیران روزنامه وطن امروز نوشت: «به‌دلیل ضعیف بودن ساختار نظارتی و نبود سامانه‌های شفاف اطلاعاتی، طبقه‌های فرودست جامعه همواره در صف اول پرداخت مالیات بوده و ایضا ذی‌نفعان اصلی اقتصاد- که اکثر آنها هم در بخش غیرواقعی و سوداگری فعال هستند- از پرداخت مالیات معاف هستند» (وطن امروز ۳۱مرداد ۱۴۰۰).

ذینفعان اقتصادی کشور که مورد نظر نویسنده مقاله‌نویس وطن امروز است نهادهایی است که در بالا به اسامی تعدادی از آنها اشاره شد.

برآورد کارشناسان اقتصادی حکومتی این است که نهادهای وابسته به بیت خامنه‌ای و وابسته به دولت ۸۰درصد اقتصاد و منابع کشور را در چنگ دارند و این در حالی است که ۹۶درصد مردم زیر خط فقر زندگی می‌کنند و در عین‌حال به‌قول نویسنده مقاله وطن امروز این مردم فرودست در صف اول پرداخت مالیات قرار دارند.

در حالی که فشار بار مالیاتی روی دوش فرودستان است، اما سهم آنها از درآمدها و ثروتهای کشور آن‌قدر پایین است، که به حساب نمی‌آید، هم‌چنانکه در جریان بحران کرونا شاهدیم که سیستم درمان و بهداشت کشور آن‌چنان عقب‌مانده است که از عهده درمان بیماران کرونایی هم برنمی‌آیند.

این واقعیت آن‌چنان آشکار است که رسانه‌های وابسته به هر دو باند رژیم نیز ناگزیر شده‌اند به بخش کوچکی از این واقعیت اذعان کنند.

روزنامه همدلی ۲۴مرداد ۱۴۰۰ نوشت: «حالا که کووید۱۹ دارد تعداد زیادی از مردم ایران را می‌کشد، باید از مقامات پرسید با پول مردم چه کردید؟ پول‌های مالیات و فروش نفت در تمام سال‌های گذشته اگر قرار بود در بزنگاه مواجهه با یک بیماری به داد مردم ایران نرسد، پس چه کارکردی دارند؟ پول‌ها کجا هزینه شده است؟ چه دستاوردی برای مردم داشته است؟

اگر مسئولان بگویند پول هست، اما امکان تهیه واکسن، دارو و سایر اقلام به هر دلیلی نیست، باید به آنها گفت، چرا مردم باید پول خودشان را دست کسانی بدهند که بلد نیستند موانع را کنار بزنند و خدمات مناسب را با کمترین هزینه‌ها برای‌شان تهیه کنند؟ اگر قرار است مردم در مواجهه با بیماری خودشان را در خانه دوا و درمان کنند، چرا باید پولی برای دریافت خدمات درمانی و بهداشتی تحت عنوان حق بیمه بپردازند؟ این مردمی که حالا همه امور بهداشتی را خودشان انجام می‌دهند حق ندارند از مسئولان بپرسند با پول مالیات و نفتی که در تمام سال‌های گذشته فروخته شد، چه کردید؟».

البته مقاله‌نویس این رسانه باند مغلوب خوب می‌داند که پول مالیات و نفت مردم به کیسه گشاد سردمداران حاکمیت و نهادهای چپاولگر و سرکوبگری نظیر سپاه پاسداران ضدمردمی و مزدوران برون‌مرزی رژیم رفته است.

ستم بر مردم محروم و سرکیسه کردن آنها از طریق اخذ مالیات و کسورهای متعدد از درآمد و حقوق‌شان برای تأمین بودجه، در شرایطی است که به‌گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ارتجاع در سال جاری «بین ۴۰۰ تا ۴۵۰هزار میلیارد تومان» کسری بودجه وجود دارد.

به اذعان این عضو مجلس ارتجاع بخش عمده کسری بودجه مربوط به عدم وصول مالیات از نهادها و ایادی نظام به‌عنوان مالیات معوقه است که میزان آن «۲۷۰هزار میلیارد تومان است».

فرار مالیاتی نهادهایی که بر اساس قانون بودجه مشمول مالیات هستند، مزید بر علت شده تا بار مالیاتی روی دوش مردم زحتمکش و حقوق‌بگیران جزء بیفتد.

در جریان جنگ گرگها بر سرغارت اموال مردم در اوسط تیرماه ۱۴۰۰رسانه‌های وابسته به هر دو باند حاکمیت از قول رئیس سازمان امور مالیاتی نوشتند فرار مالیاتی در کشور به ۱۰۰هزار میلیارد تومان رسیده است.

در مورد فرار مالیاتی مجری تلویزیون رژیم خطاب به پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ارتجاع گفت: «الان سهم مالیات در تولید ناخالص داخلی یک عدد است در دنیا تقریباً میانگین حول و حوش بیست درصد است ما در قانون برنامه ششم حول و حوش ده درصد هدف‌گذاری کردیم عددی که در سال۹۹ وصول شده آقای دکتر پنج و نیم درصد است مفهوم ساده‌اش این است که ما به همین میزانی که تقریباً داریم مالیات می‌گیریم همین مقدار فرار مالیاتی داریم » (تلویزیون شبکه پنج ۱۴مرداد ۱۴۰۰).

کوچکی‌نژاد عضو مجلس ارتجاع از رشت هم ضمن اشاره به بودجه ۱۲۰۰هزار میلیارد تومانی دولت، در مورد معافیت و فرار مالیاتی گفت: «متأسفانه فرار مالیاتی در کشورمان بیش از ۷۰هزار میلیارد تومان است. البته این به غیر از معافیتهای مالیاتی است و رقم معافیتهای مالیاتی هم بسیار زیاد است» (سایت حکومتی بازار نیوز ۱۷مرداد ۱۴۰۰).

با این تفاصیل بسیار روشن است که این فقرا هستند که باید مالیات بپردازند، و عناصر و نهادهای حکومتی خصوصاً نهادهای وابسته به بیت خامنه‌ای از دادن مالیات معاف هستند، در حالی‌که گرفتن مالیات زمانی مؤثر و مثمرثمر است که اولاً اخذ مالیات متناسب با میزان سرمایه و ارزشهای افزوده باشد نه این‌که صاحبان اصلی سرمایه از مالیات معاف باشند و تهیدستان مجبور به پرداخت مالیات شوند، ثانیا این درآمد در راستای افزایش و رونق تولید و فقر زدایی از مردم باشد.

در یک جمله آنچه در نظام آخوندی صورت می‌گیرد عبارت است از «مالیات گیری از جیب محرومان به کام غارتگران». غارتگرانی که دیر نیست تا حساب تومان به تومانی که از جیب مردم چاپیده‌اند در دادگاههای مردمی پس بدهند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/219e7924-7de3-49d8-93c4-b1b969a9dac7"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات