728 x 90

لوموند. حکومت ایران در برابر فشار آمریکا شکننده شده است

لوموند. حکومت ایران در برابر فشار آمریکا شکننده شده است
لوموند. حکومت ایران در برابر فشار آمریکا شکننده شده است

روزنامه فرانسوی لوموند در مطلبی با عنوان «حکومت ایران در برابر فشار آمریکا شکننده شده است»، به اوضاع ایران پرداخته و ضمن اشاره به تظاهرات مردم تهران در تشییع پیکر ناصر ملک مطیعی، می‌نویسد: جمعیت در این مراسم شعارهای اعتراضی دادند و تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی که این بازیگر محبوب را از صحنه حذف کرده بود، به باد حمله گرفتند. حتی شعارهایی در محکوم کردن «نظام» در کلیت آن شنیده شد.

لوموند۲۳خرداد۹۷ می‌افزاید: طی ماههای اخیر، التهاب و هیجان خاصی بر خیابانهای ایران حاکم است. این عبارت که اوضاع «آبستن حوادث» است زیاد شنیده می‌شود. رهبران سندیکایی به زندان میافتند، کارگران فولاد سازی، کارکنان بیمارستانها و معلمان در اهواز، تبریز، یزد دست به اعتصاب زده‌اند. هزاران راننده کامیون طی دو هفته اخیر بدون کمترین هماهنگی سندیکایی، در صفهای طولانیٍ کامیونهای متوقف در کنار جاده‌ها و بزرگراهها نیز دست از کار کشیده‌اند.

 

موج تظاهرات در ایران

در ادامه مقاله لوموند آمده است: در واقع از زمان موج تظاهرات بی‌سابقه‌یی که دهها شهر کشور را در آغاز سال جاری فرا گرفت، هیچ چیز ماهیتا در ایران تغییر نکرده است. در آن تظاهرات انواع و اقسام شعارها علیه انسداد اقتصادی و سیاسی کشور، و هم‌چنین در محکوم ساختن اساس جمهوری اسلامی داده شده بود....از آن هنگام تمام چراغ ها چشمک قرمز می‌زند.

لوموند به تلاشهای رژیم برای مسدود کردن تلگرام به‌منظور قطع ارتباطات و کنترل شبکه‌های اجتماعی پرداخته و درباره سیاست رژیم در مقابله با خروج آمریکا از برجام، می‌نویسد: حسن روحانی، مأموریت حفظ توافق‌نامه اتمی را در دست دارد. او به دیگر امضا کنندگان – فرانسه، انگلستان، آلمان، روسیه و چین –اطمینان می‌دهد که رژیم ایران به‌رغم تحریمهای آمریکا به صدور نفت خود ادامه خواهد داد. اما ماههای آینده برای وی چندان نوید بخش نیست: گروه خودروسازی فرانسوی پژو سیتروئن روز ۴ژوئن تعلیق فعالیت شرکتهای مشترک خود در ایران را اعلام کرد. دیگران نیز یکی پس از دیگری به همین مسیر خواهند رفت.

 

تنشهای قطعی و بازی با خطوط قرمز

لوموند با پیش‌بینی تنشهای قطعی ماههای آینده، اضافه می‌کند: یک نشانه بی‌چون و چرای تنش‌هایی که در ماههای آینده در پیش خواهد بود این‌که در روز ۶ژوئن، علی‌اکبر صالحی، مدیر برنامه اتمی ایران، در حالیکه یک پیراهن سفید براق بر تن داشت، در یک برنامه پخش مستقیم تلویزیونی در دالانهای کارخانه نطنز ظاهر شد. وی گویا در این محل یک مرکز جدید مونتاژ سانتریفوژ را افتتاح می‌کرد. صالحی تصریح کرد که این عملیات نقض تعهدات ایران به موجب توافق‌نامه اتمی...محسوب نمی‌شود. اما پیام ارسالی بسیار روشن بود: تهران آماده است متعاقب ایالات متحده از «معامله اتمی برجام» خارج شود. هم‌چنین می‌تواند بدون خروج رسمی از این توافق نامه، با خطوط قرمز مربوطه بازی کند، یعنی مانع از برخی بازرسیهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ شود و چنان‌چه هدف اتهامات واشینگتن قرار گرفت، دست بر سینه انکار کند و خلاصه سیاست خریدن وقت را در پیش بگیرد.

 

مطالب مرتبط:

اعتصاب رانندگان کامیون، قیام کازرون و اعتراض غارت‌شدگان – اتحادی که رژیم را به عقب‌نشینی واداشت

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7152bf5d-8580-4f08-99fc-a6a3e504f335"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات