728 x 90

لجاجت و سماجت روحانی بر طرح‌های کم اثر در مقابله با کرونا

تشدید کرونا در موج سوم آن
تشدید کرونا در موج سوم آن

با شدت گرفتن کرونا در موج سوم این ویروس و بالارفتن آمار مبتلایان و فوتی‌ها که کلاً رشته کنترل‌های ضعیف دولت روحانی را از دست آنها خارج کرده است و خود به آن اعتراف می‌کنند، روزنامه حکومتی وطن امروز روز سه‌شنبه ۲۰آبان نوشت: مخالفت دولت با تعطیلی مقطعی کانون‌های بحران و اجرای سیاست محدودیتی، کرونا را مهار نکرده و باعث تشدید موج سوم شیوع این ویروس شده است

با وجود این‌که کرونا در کشور به فراتر از نقطه بحرانی رسیده اما هم‌چنان دولت بر لجاجت سماجت می‌کند و به جای تعطیلی ۲ هفته‌یی و قطع زنجیره انتقال کرونا، طرح‌های کم‌اثر، نمایشی و بی‌فایده را در دستور کار قرار می‌دهد.

از ابتدای پاییز، دولت محدودیت‌های رنگارنگی برای مقابله با کرونا وضع کرده اما این اقدامات نه تنها تعداد مرگ‌ومیرهای روزانه را کم نکرده بلکه رتبه ایران در بین کشورهای بحران‌زده را ارتقا داده است.

از همان روزی که به اصرار دولت بازگشایی‌ها آغاز شد و شعار فاصله‌گذاری هوشمند داده شد، مشخص بود که قرار است بحران تبدیل به فاجعه شود.

این روزنامه نوشت: یادمان نرفته که رئیس‌جمهور اعلام کرد از شنبه همه چیز به روال عادی باز می‌گردد. بازگشایی‌های بی‌ملاحظه موجب شد آمار مرگ‌و‌میر کرونا که حتی در مقطعی ۲ رقمی شد به یکباره افزایش پیدا کند. در این میان دولت در اقدامی عجیب حتی به بازگشایی مدارس و دانشگاهها اصرار کرد و دانش‌آموزان مجبور شدند از نیمه شهریور به مدرسه بروند. از طرفی موضوع دورکاری کارمندان نیز منتفی اعلام شد.

عملکرد دولت عملاً موجب عادی‌انگاری این بحران در جامعه شد.

به گفته اعضای کمیته علمی مقابله با کرونا، در چنین وضعیتی دولت باید زنجیره انتقال را قطع می‌کرد و در کنار محدودیت‌های سختگیرانه، به تعطیلی متناوب رو می‌آورد. این پیشنهاد از ۲ماه پیش به ستاد ملی مقابله با کرونا داده شد اما به آن توجهی نشد.

روحانی اعلام کرد اگر تعداد مرگ‌و‌میر روزانه کرونا به بیش از ۳۰۰نفر برسد، آژیر خطر به صدا در می‌آید اما تعداد کشته‌های روزانه به بیش از ۴۰۰نفر رسید و آژیر دولت به صدا درنیامد. دولت محدودیت فعالیت اصناف در ۸۹شهرستان و مرکز استان را اعمال کرد و از مسافرتها در ۴روز جلوگیری کرد. ایجاد محدودیت‌های معمولی که لازم است و کافی نیست، ادامه یافته و دولت فعالیت اصناف از ساعت ۱۸ را ممنوع اعلام کرده است. متخصصان و کارشناسان می‌گویند با توجه به‌سرعت انتشار و انتقال کرونا، محدودیت‌های نمایشی نمی‌تواند این بیماری را کنترل کند؛ قطعاً سیاست‌های اشتباه دولت موجب افزایش مرگ‌و‌میر ناشی از کرونا شده و دولت روحانی باید پاسخگوی این فاجعه باشد. از ابتدای پاییز تاکنون بیش از ۱۸هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند و بی‌مدیریتی به‌شدت در این زمینه مشهود است. دولت باید شکست در سیاست‌های مقابله با کرونا را بپذیرد رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان این‌که دولت در مدیریت کرونا دچار هرج‌و‌مرج و سردرگمی شده است، گفت: این بیماری در حالی روزانه جان بیش از ۴۵۰نفر از هموطنان‌مان را می‌گیرد که دولت تصمیمی قاطع برای مقابله با آن نمی‌گیرد و حاضر نیست تهران تعطیل شود.

وطن امروز در ادامه نوشت: حسینعلی شهریاری به برنامه‌های قطره‌چکانی دولت در مبارزه با ویروس کرونا اشاره کرد و افزود: ایجاد برخی محدودیتها چون جلوگیری از تردد چند روزه خودروها به دیگر شهرها، جریمه افراد بدون ماسک و تعطیلی فعالیت صنوف پس از ساعت ۱۸ عصر برای مقابله با کرونا کارساز نبوده و نیست، بلکه برای قطع زنجیره این ویروس دولت باید حداقل ۲ تا ۳هفته تهران و برخی کلان‌شهر را به‌طور کامل تعطیل کند؛ شهریاری اظهار داشت: قرار شده است فعالیت همه صنوف جز برخی مشاغل چون نانوایی‌ها، داروخانه‌ها و فروشگاههای مواد غذایی از ساعت ۱۸ تعطیل شود. این تصمیم بی‌تردید تصمیمی بی‌اثر خواهد بود، چرا که اگر کسی بخواهد خرید کند در طول روز خرید‌های خود را انجام می‌دهد و نمی‌گذارد به شب برسد. از طرفی در این فصل که ساعت ۵ هوا تاریک می‌شود اکثر مردم به خانه‌های‌شان می‌روند، بنابراین این طرح طرحی مضحک است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2ee74de9-1686-4b88-8370-3d2890bf3aeb"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات