728 x 90

لبنان پس از ۱۳ماه بلاتکلیفی صاحب دولت شد

نجیب میقاتی نخست وزیر لبنان
نجیب میقاتی نخست وزیر لبنان

دولت جدید لبنان با نخست‌وزیری نجیب میقاتی پس از یک سال کشمکش سیاسی سرانجام روز جمعه ۱۹شهریور تشکیل شد.

نجیب میقاتی سیاستمدار و بازرگان ۶۷ساله لبنانی روز جمعه طبق وعده‌یی که داده بود فهرست اعضای کابینه خود را به امضای میشل عون رئیس‌جمهور لبنان رساند.

یورونیوز ۱۹شهریور نوشت: فرمان تشکیل دولت جدید لبنان علاوه بر میشل عون و نجیب میقاتی، به امضای نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان نیز رسید.

لبنان از سیزده ماه پیش تاکنون پس از آن که حسن دیاب، سی و ششمین نخست وزیر این کشور در اوت سال۲۰۲۰، یک هفته پس از انفجار مرگبار انبار نیترات آمونیوم در بندر بیروت از سمت خود استعفا داد عملاً از دولت باثبات محروم بود.

انفجار بیروت بیش از ۲۰۰نفر را به کشتن داد و بسیاری از محله‌های پایتخت لبنان را به‌طور کامل ویران کرد. تخریب زیرساختها و وارد آمدن خسارات مالی سنگین به تجهیزات شهری و منازل مسکونی از جمله تبعات این حادثه بود.

لبنان علاوه بر تبعات انفجار بیروت، به‌دلیل ناکارآمدی سیستم اجرایی و فساد حاکم بر دستگاه حاکمه که اعتراضهای گسترده‌یی را به همراه داشته با بحران اقتصادی و کاهش شدید ارزش واحد پول نیز روبه‌رو است.

کشورهای اروپایی به‌ویژه فرانسه پیش‌تر هر گونه کمک مالی به این کشور را منوط به اصلاح ساختار سیاسی و روی کار آمدن افراد لایق و کارآمد کرده بود.

از سوی دیگر سازمان ملل متحد نیز با توجه به شرایط حاد اقتصادی در لبنان تخمین زده است که بیش از نیمی از ساکنان این کشور هم‌اکنون زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

بانک جهانی پیش از این در گزارشی بحران اقتصادی حاکم بر لبنان را که از تابستان سال۲۰۱۹ آغاز و روزبه‌روز تشدید شده است از سال۱۸۵۰ تاکنون بی‌سابقه توصیف کرده است.

نجیب میقاتی اوایل مرداد ماه سال جاری در پی کسب اکثریت آرای نمایندگان مجلس و پس از تأیید میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان رسماً مأمور تشکیل دولت شد.

سعد حریری پیش از نجیب میقاتی از سوی رئیس‌جمهوری مأمور تشکیل دولت شده بود اما پس از ماه‌ها تلاش برای تشکیل کابینه سرانجام از این مأموریت کنار کشید.

نجیب میقاتی پس از ترور رفیق حریری در سال۲۰۰۵ برای نخستین بار به‌عنوان رئیس دولت منصوب شد. و سپس برای یک دوره سه ساله دیگر طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ سکان هدایت دولت در لبنان را در دست گرفته بود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8f6f8063-2047-414b-98e1-531ad6a7a365"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات