728 x 90

قیام، اینترنت و نگرانی بزرگ‌تر نظام

قطع اینترنت
قطع اینترنت

تجربه خیزش دیماه ۹۶ نشان داده‌ بود که هرگاه آتش خشم و نفرت عمومی بر علیه نظام ستمگر آخوندی سر از خاکستر برآورد، به‌سرعت اقصی‌نقاط میهن را شعله‌ور خواهد‌ کرد. از این رو مشخص بود که رژیم جهت مقابله با گسترش قیام به سایر شهرهای میهن به هر اقدامی که لازم باشد، دست خواهد‌ زد؛ اما این‌بار پتانسیل عظیم انفجاری جامعه و گسترش کم‌سابقهٔ قیام از همان ساعات نخستین که بیش از دهها شهر را دربرگرفت، رژیم را آن‌چنان غافلگیر کرد و به‌وحشت انداخت که برای قطع ارتباط قیام‌کنندگان با یکدیگر، به‌سرعت اقدام به قطع اینترنت و اختلال در سیستم ارتباطات عموم نمود تا مانع اطلاع‌رسانی گردد.

فراموش نکرده‌ایم که روحانی، رئیس‌جمهور ارتجاع، در اول بهمن‌ماه گذشته با انتقاد از فیلترینگ اینترنت و شبکه‌های اجتماعی گفته بود: «دست وزیر ارتباطات روی دکمه فیلترینگ نمی‌رود»!

وی به شیوهٔ دجالگرانه همیشگی‌ خود افزوده بود:‌ «اشکال کار این است که فکر کردیم این دستگاه تحت فرمان ما است که دستور می‌دهیم فیلتر و فیلتر می‌شود؟ خب، فیلتر شد چه کار می‌کنید؟ با فیلترشکن چه کار می‌کنید؟ با فیلترشکن بعدی چه‌کار می‌کنید؟ روزانه فیلترشکن آمد چه کار می‌کنید»؟

ملاحظه می‌کنید که وقتی پای حفظ نظام در میان باشد، کارگزاران نظام ولایی آبرو را خورده و حیا را قی می‌کنند و فارغ از تعلق باندی در سرکوب آزادی‌ها از جمله آزادی اطلاع‌رسانی تردیدی به خود راه نمی‌دهند.

 

پیچیده‌ترین قطعی شبکه اینترنت

آلپ تاکر، تکنیسین و مدیر سایت آمریکایی «نت بلاکز» که سازمانی برای نظارت بر اینترنت است، قطع اینترنت در ایران را پیچیده‌ترین قطعی شبکه خوانده و در ۲۵آبان ۹۸ در توئیت خود نوشته:‌ «قطعی شبکه اینترنت در ایران با بیش از ۳۰۰شبکه‌ای که مختل شد یکی از پیچیده‌ترین موردی است که ما ردیابی کردیم. فقط خاموش کردن آن حدود ۲۴ساعت وقت گرفت. ارتباطات ملی هم‌اکنون حدود ۵درصد است با معدود خط ارتباطی که با دنیای خارج باقی مانده است».

در همان روز نهاد «نت بلاکز» نیز با اشاره به اختلال وضعیت اینترنت در توئیتی چنین نوشت:‌ «با ادامه اعتراضات اخیر در ایران، سراسر این کشور اکنون در آستانه قطع کامل اینترنت قرار دارد و میزان وصل بودن به اینترنت به ۷درصد این میزان در شرایط عادی رسیده است»‌.

اگر به میزان خسارات ناشی از قطع اینترنت توجه کنیم، آنگاه عمق وحشت رژیم را از گسترش قیام‌ها را در می‌یابیم. سایت جنبش دانشجویی آذربایجان، روز ۲۷آبان ۹۸ به‌ نقل از «نت بلاکز» گزارش کرد: «هر روز قطعی اینترنت ایران چیزی در حدود ۳۷۵میلیون دلار برای جمهوری اسلامی هزینه دارد».

آذری جهرمی، وزیر ارتباطات رژیم، در این زمینه در پاسخ یک خبرنگار چنین گفت: «قطعا این قطع خدمات ضربه زیادی هم به کسب و کارها زده، هم به مردم زده، منتهی حفظ امنیت کشور به تشخیص شورای امنیت کشور بسیار حائز اهمیت است».(ایسنا ۲۷آبان ۹۸)

 

اینترنت یا یک مقولهٔ‌ امنیتی

در اغلب کشورهای دموکراتیک برای کسب علم و تکنولوژی پیشرفته و بکارگیری آنها به‌خاطر پیشرفت جامعه، تسهیلات فراوانی فراهم می‌گردد تا شهروندان آن کشور بتوانند راحت‌تر از اینترنت برخوردار شوند. اما در نقطهٔ ‌مقابل مرتجعان حاکم بر ایران اگر الزامات و محذورات اعم از اداری و اقتصادی و تجاری به آنها اجازه می‌داد، اساساً از رواج اینترنت ممانعت می‌کردند.

واضح است که آنچه نحوهٔ تعامل رژیم را با مقولهٔ اینترنت توجیه می‌کند، همان ماهیت ارتجاعی آن است. آخوندها هرگز کتمان نکرده‌اند که اینترنت را اساساً یک مقولهٔ‌ امنیتی به‌شمار می‌آورند. به یاد داریم که مرتجعین حاکم از همان ابتدای ظهور اینترنت، دشمنی با فضای مجازی را آغاز کرده و با ایجاد محدودیت و ارعاب و سرکوب به‌شکلی هیستریک سعی می‌کردند که آن را از دسترسی عموم مردم به‌ویژه جوانان دور نگه دارند. تا آنجا که اغلب نمایندگان خامنه‌ای در جمعه‌بازارهای حکومتی با محمل‌های آخوندساختهٔ جلوگیری از «اشاعهٔ فساد» نسبت به استفادهٔ عمومی از اینترنت هشدار می‌دادند.

آخوند علم‌الهدی در نمایش جمعه مشهد در ۵بهمن ۹۷ وحشت خود از فضای مجازی را این‌گونه بیان کرد: «این فضای مجازی و این شبکه‌های اجتماعی امروز فریاد همه را در آورده».

در همان روز آخوند حمید شهریاری، سرکردهٔ مرکز آمار و فناوری اطلاعات قضاییه آخوندی نیز که به‌عنوان سخنرانی پیش از خطبه‌های نمایش جمعه تهران به صحنه آمده بود، بر لزوم بکارگیری شیوه پلیسی ـ آخوندی برای کنترل فضای مجازی تأکید کرد و گفت: «ما می‌گوییم فضای مجازی باید مدیریت بشود. توسط دولتمردان فیلترینگ درست اعمال شود».

 

واکنش‌های جهانی نسبت به رسوایی اقدام مرتجعانهٔ قطع اینترنت

رسوایی این اقدام مرتجعانه و سرکوبگرانهٔ رژیم به‌حدی است که برخی از کشورها دنیا نسبت به آن واکنش نشان دادند.

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت‌خارجه ایالات متحده، شامگاه شنبه ۲۵آبان ۹۸ در توئیتی نوشت: «ایالات متحده در کنار این مردم که مدتهاست در رنج هستند، می‌ایستد... ما تلاش‌ها برای قطع اینترنت را محکوم می‌کنیم. بگذارید آنها [مردم] حرف‌شان را بزنند»!(ایسنا ۲۷آبان ۹۸)

ریچارد گرنل، سفیر آمریکا در آلمان نیز در ۲۶آبان در توئیت خود نوشت: «ما قابلیت تکنیکی آن را داریم که اینترنت را بر روی مردم ایران باز کنیم و اطمینان حاصل کنیم که خارج از دسترس بلوک‌کنندگان دولت باشد. اروپا و آمریکا باید این کار را با هم انجام دهند».

خبرگزاری فرانسه نیز در تاریخ ۲۸آبان در واکنش به قطع اینترنت در ایران چنین نوشت:‌ «دولت ایران روز سه‌شنبه اعلام کرد که فقط وقتی اینترنت را باز خواهد کرد مقامات مطمئن باشند که از آن در هنگام تظاهرات خشونت‌آمیز علیه افزایش قیمت بنزین سوءاستفاده نشود»‌.

این خبرگزاری به‌ نقل از ایسنا و از قول دژخیم علی ربیعی، سخنگوی دولت ارتجاع، افزود:‌ «وقتی که تضمین وجود داشته باشد که از اینترنت سوءاستفاده نخواهد شد، در بعضی از استانها به‌طور تدریجی برمی‌گردد... ما می‌دانیم که مردم با مشکلات روبه‌رو شده‌اند... اما نگرانی بزرگتر در شرایط فعلی حفظ صلح و ثبات کشور است».

ربیعی به‌وضوح و روشنی اعتراف می‌کند که نگرانی اصلی نظام نه مشکلات مردم و نه ارتباطات و تبادلات که امنیت نظام است. او با زبان بی‌زبانی می‌گوید درست است که خامنه‌ای گفت غائله تمام شد و پیروز شدیم و روحانی مدعی شد آشوبگران عددی نیستند و جای نگرانی نیست اما حاضریم در شرایط خفگی و بحران مالی روزانه ۳۰۰ـ ۴۰۰میلیون دلار هزینه کنیم و میلونها دلار خسارت از کار افتادن ارگانهای مالی و نهادهای غارتگر را بدهیم اما امنیت نظام را حفظ کنیم.

فائزه رفسنجانی روز ۲۹آبان در گفتگو با سایت حکومتی جماران گفت: «آقای روحانی اگر معترضان عددی نیستند، چرا اینترنت را قطع کرده‌اید»؟

 

ادامهٔ قیام به هر قیمت، بی‌ یا با اینترنت

سایت خبری بلومبرگ در تاریخ ۲۸آبان ۹۸ طی یک مقاله‌ای ضمن اعلام خبر قطع اینترنت در ایران به ابتکارات ایرانیان برای دور زدن این اقدام رژیم اشاره کرده و نوشت: «طی چند روز گذشته، سایر جهان این امکان را داشته است تا ویدئوهایی را از داخل ایران مشاهده کند که تظاهراتهای بزرگ و هم‌چنین در مواقعی اعمال خشونت توسط خدمات امنیتی را نشان می‌داده است. بسیاری از ایرانیان نوعی انعطاف پذیری دیجیتال را توسعه داده‌اند. آنها از شبکه‌هایی استفاده می‌کنند که به‌صورت آنلاین هستند و در بعضی مواقع از طریق ماهواره‌ها یا ارائه‌دهندگان خدمات در کشورهای همسایه به اینترنت وصل می‌شوند... در بعضی موارد، ایرانیها از استفاده دولایه‌ای دسترسی به اینترنت استفاده می‌کنند. با وجود قطعی کامل سراسری، شبکه‌های خود رژیم و دانشگاه‌ها آنلاین باقی مانده‌اند».

حال به این رژیم پا در گل و ولی‌فقیه منفورش که تلاش می‌کنند از انتشار اخبار و اطلاعات قیام جلوگیری کند از زبان رهبر مقاومت باید گفت: «روز حساب فرارسیده است. خلق بپاخاسته و جوانان کانون‌های شورشی دلیر ایران‌زمین بر آنچه که از سرکوب و نیرنگ در چنته داری بیا بیا می‌گویند. آنها برآنند تا بند از بندت بگسلند.

بگیر! بکش! ببند! گور خود کنی به دست خود».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3b1434a0-5357-46e7-a531-05db9dc0d032"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات